به گزارش خبرنگار ایرنا، استان فارس با داشتن افزون بر ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت هم از نظر مساحت و هم جمعیت چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت کشور به شمار میرود و از این رو نیاز مبرمی به توسعه زیرساختهای حمل و نقل دارد.
در آستانه فرا رسیدن روز حمل و نقل، شهردار شیراز در پیامی روز ملی حملونقل را به فعالان این صنعت تبریک گفت و اعلام کرد که مدیریت شهری شیراز با تدوین نقشه راه سیاستگذاریهای حملونقل و ترافیک تا افق ۱۴۰۹ توانسته با ایجاد نهضت کمنظیر توسعه زیرساختهای حملونقلی، سهم بزرگی در افزایش ظرفیتهای حملونقل کلانِ شهری را به خود اختصاص دهد.
محمدحسن اسدی همچنین در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز از فعالان حوزه حملونقل و ترافیک شهری تقدیر کرد و متولیان حوزه حملونقل و ترافیک هم در این جلسه به ارائه اقدامات این حوزه به مناسبت هفته ملی حملونقل پرداختند.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه مباحث حملونقل در شهر را مورد بررسی قرار داد و نیاز به پژوهش در زمینه علوم و فناوریهای نوین را نیز از ضروریات در این عرصه دانست.
رضا محمدیان لزوم استفاده از نرمافزارها و هوش مصنوعی در بهبود خدمات شهری را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: افزون بر این، نیاز به احداث پروژههای عمرانی مانند بزرگراهها و تقاطعها، نصب علائم ترافیکی و ترویج پیادهروی و دوچرخهسواری نیز در این زمینه به چشم میخورد.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز که معتقد است استفاده از وسایل نقلیه برقی و موتورهای برقی نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد، درباره حجم بالای سفرهای روزانه در شیراز (حدود یک میلیون سفر) و اهمیت هوای پاک و فضای سبز این شهر نیز گفت: اقدامات شهرداری شیراز در زمینه بهبود زیرساختهای حملونقل و کاهش آلایندهها مورد تقدیر قرار گرفته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در ادامه به گزارشی از عملکرد و اقدامات این معاونت به مناسبت روز و هفته ملی حملونقل پرداخت.
هادی شهدوست شیرازی در این جلسه درباره برنامههای هفته حملونقل گفت: این برنامهها شامل ایجاد زیرساختهای شارژ خودروهای برقی با ۹ ایستگاه و ۱۷ جایگاه، بهرهبرداری از فاز اول مسیر دوچرخهسواری و رونمایی از ۷۵ دستگاه میدل باس است که به مناطق کم برخوردار اختصاص یافته است.
او از ورود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل و نوسازی هزار دستگاه تاکسی خبر داد و افتتاح لینک ارتباطی بین خطوط ۱ و ۴ قطار شهری را نیز از دیگر اقدامات مهم دانست و گفت: تجهیز ۲ هزار دستگاه تاکسی به سامانه پرداخت الکترونیک و بهرهبرداری از دستگاه اتوماتیک شستشوی اتوبوسها نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز درباره بهسازی ناوگان حملونقل و نوسازی خطوط معاینه فنی گفت: تمامی ایستگاههای خط ۳ قطار شهری در حال اجرا هستند؛ همچنین، سامانههای نظارت تصویری در شیراز به ۹۵ درصد رسیده و پروژههای تقاطع هوشمند و پارکینگهای جدید نیز در حال اجراست.
او در حوزه ترافیکی در خصوص پروژههای سرمایهگذاری در حوزه حملونقل گفت: این پروژهها شامل جایگاههای سوخت چندمنظوره و اتوبوسهای دو طبقه گردشگری است.
با وجود اتخاذ این تدابیر و انجام این اقدامات هنوز هم شهر شیراز با مشکلات عمدهای در عرصه حمل و نقل رو به روست و نیاز است در شهری که به عنوان شهر گردشگری شناخته میشود حل این معضلات با جدیت بیشتری پیگیری شود.
اما حوزه حمل و نقل تنها محدود به حمل و نقل شهری نمیشود و توسعه حمل و نقل جادهای نیز از مهمترین دغدغهها در استان فارس به شمار میرود؛ دغدغهای که حل آن میتواند منجر به گسترش روابط برون استانی و رونق گرفتن تجارت در این استان شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس هم روز جمعه در خطبههای نماز شیراز بر نیاز مبرم این استان به توسعه زیرساختهای حمل و نقل تأکید کرد و گفت: توسعه زیرساختهای حمل و نقل در اولویت مدیران متولی قرار گیرد.
آیتالله دژکام پیگیری پروژه آزادراه شیراز-اهواز و خطوط راهآهن به ویژه راه آهن شیراز-بوشهر و راهآهن اقلید - یزد را از مهمترین دغدغههای این استان دانست و ابراز امیدواری کرد که جاده و راه آهن به عنوان زیر ساختهای مهم مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد.
در حال حاضر چهار پروژه بزرگ ریلی در این استان در حال احراست؛ یکی از این پروژهها پروژه راه آهن اقلید – یزد است که حدود ۲ سال پیش به شکل آزمایشی افتتاح شد و با رفع نواقص آن با ظرفیت انتقال و جا به جایی سالانه چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر ششم خردادماه سال جاری برای بار دوم به بهرهبرداری رسید.
عملیات اجرایی راهآهن اقلید - یزد سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم آغاز شد که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر آن در استان یزد و ۲۵ کیلومتر آن در استان فارس قرار دارد.
این خط ریلی با ۲۷۰ کیلومتر طول، حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب کشور است و فاصله شیراز به مشهد را ۳۲۰ کیلومتر و حدود چهار ساعت کوتاهتر میکند و آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.
راهآهن اقلید - یزد به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و افتتاح آن ارتباط مستقیم سه قطب گردشگری یعنی شیراز، یزد و اصفهان را ممکن ساخت.
راه آهن شیراز – بوشهر نیز دیگر پروژه ریلی استان فارس است که حدود ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و هم اینک نیز ۱۰ پیمانکار تراز اول کشور در آن فعال هستند و بنا است طی چهار سال آینده به بهره برداری برسد.
پروژه ریلی دیگر استان، راهآهن گلگهر - شیراز است که ۲ قطعه آن با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فعال است که با فعال شدن آن شهرستانهای شرق استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل میشوند و از دیگر پروژههای ریلی مهم استان راهآهن شیراز – اهواز است که مطالعاتی در خصوص آن صورت گرفته و عملیات اجرایی آن با مشارکت وزارت نفت و منابع دولتی آغاز خواهد شد.
افزون بر پروژههای ریلی سامان یافتن پروژههای آزادراهی نیز کمک شایانی به توسعه حمل و نقل میکند؛ این در حالیست که اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، صبح روز پنجشنبه ۲۰مهرماه سال ۱۴۰۲ افتتاح شد؛ پروژهای که با بهرهبرداری از آن، افزون بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد؛ اگر چه برخی معتقدند این پروژه هنوز تکمیل نشده و نیاز به توسعه در بخش زیرساختها دارد.
اما مقصد استان فارس در مسیر توسعه حمل و نقل به این پروژهها محدود نمیشود و این استان نیاز مبرمی به پیگیری برای پیشبرد دیگر پروژههای جادهای و آزادراهی دارد.
بدون شک با افتتاح طرحهای ریلی فارس و دیگر پروژههای جادهای و آزادراهی ارتباط این استان که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیتهای قابل توجه گردشگری، کشاورزی، درمانی، صنعتی و علمی ایران است با سایر استانها به ویژه استان اصفهان، خوزستان، بوشهر و کرمان تقویت خواهد شد؛ لذا ضرورت دارد برای رونق گرفتن تجارت و رشد اقتصادی استان فارس هم که شده پیگیری برای به سرانجام رساندن این پروژهها بیش از پیش مورد توجه متولیان امر باشد.
نظر شما