۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۸:۰۰
کد خبر: 83096148
T T
۰ نفر
از قعر توسعه تا صدر ارتباطات

یاسوج-ایرنا-در سالهای 85 تا 89 كه بحث واگذاری شركتهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد یكی از مهمترین دغدغه های مخالفان این واگذاری، ترس از تغییر نگاه شركت مخابرات ایران به توسعه زیرساختهای ارتباطی-اطلاعاتی در مناطق محروم بود.

به گزارش ایرنا،در واقع مخالفان و منتقدان خصوصی سازی بر این باور بودند ارتباطات و فناوری اطلاعات به مانند كالایی لوكس است كه مورد اقبال مردم مناطق محروم قرار نخواهد گرفت و در نتیجه به لحاظ اقتصادی این مناطق سود ده نخواهند بود و به همین دلیل هم شركت مخابرات پس از خصوصی سازی، رغبت و تمایلی برای سرمایه گذاری در این مناطق زیان ده از خود نشان نخواهد داد.
اما حالا حدود 9 سالی از خصوصی سازی مخابرات می گذرد و كهگیلویه وبویراحمد كه در آن زمان در صدر لیست مناطق ضررده مخابرات بود حالا شركتی سود ده شده است.
بر خلاف آن تصور اولیه مردمان این دیار با روی باز به استقبال فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی رفتند آنچنان كه مدیرعامل شركت مخابرات كهگیلویه و بویراحمد می گوید این استان برای مخابرات ضررده نبوده و نیست اما گاهی سوءمدیریت ها باعث محرومیت آن شده است.
افتخاری بر این باور است شركت مخابرات نگاه یكسانی به توسعه زیرساختهای ارتباطی و خدمت رسانی به همه مناطق كشور دارد و در سوی دیگر نگاه وزیر جوان ارتباطات مبنی بر بهبود و توسعه اینترنت پر سرعت روستایی و استفاده از امكانات موجود برای همه اپراتورها، در این رشد ارتباطی بی تاثیر نیست.
برای اینكه بدانیم در ارتباطات ، استان كهگیلویه وبویراحمد چه جایگاهی دارد از افتخاری مدیرعامل شركت مخابرات استان دعوت كردیم به مركز ایرنا در یاسوج بیاید تا چهره به چهره با او به گفت و گو بنشینیم. خواندن این گفت و گو را با ما همراه شوید.

**از بخش جذاب ارتباطات شروع می كنیم. آمار دقیقی از ضریب نفوذ اینترنت در استان داریم؟
بر اساس آمارهای اداره فناوری اطلاعات4 سال پیش در شاخص ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم، جز رده های 28 به بعد كشور بودیم اما حالا در رده های 15 و بالاتر كشور هستیم.اما كهگیلویه وبویراحمد بعد از تهران و خوزستان سومین استان كشور در مصرف اینترنت است.

**پس ضریب نفوذ اینترنت در استان به نسبت گذشته بالا رفته است؟
آمار دقیقی از ضریب نفوذ اینترنت در استان نداریم زیرا شركت مخابرات هم مانند سایر اپراتورهای خصوصی است اما ضریب نفوذ اینترنت همراه در استان 125درصد است كه با این حساب باید ضریب نفوذ اینترنت بیش از 50 درصد باشد و اگر به این آمار سه اپراتور و شركتهای FCP رانیز اضافه كنیم پس ضریب نفوذ اینترنت در استان خیلی بیشتر از این می شود.

**آیا از نظر شركت مخابرات ایران ما همان استان ضررده 10 سال پیش هستیم؟
اول اینكه این استان ضررده نبوده و نیست.اما گاهی سومدیریت ها باعث محرومیت آن شده است. مخابرات هم با اینكه شركتی خصوصی است كه از دولت خدمتی دریافت نمی كند و از محل درآمد، خود را توسعه می دهد، اما نگاه یكسانی به توسعه زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی در همه مناطق كشور دارد.
ضمن آنكه كهگیلویه وبویراحمدی ها در سبد خانوار هزینه نسبتا بالایی برای ارتباطات در نظر می گیرند.هم اینترنت و هم مكالمه زیادی استفاده می كنند.ازبعد اینترنت مصرفی بعد از تهران و خوزستان سومین استان كشور هستند.
از لحاظ درآمد تلفن همراه استان پس از بندرعباس و بوشهر سومین RPO كشور را دارد.یعنی مشتركان این استان در پرداخت پول شارژ ماهانه تلفن همراه در جایگاه سوم كشور قرار دارند.به عنوان مثال اگر مشتركی در بندرعباس 15 هزارتومان در ماه صحبت می كند در بوشهر 14 هزار و در استان ما 13 هزار تومان است و سایر استانها بعد از ما قرار می گیرند.
البته با اینكه در تلفن همراه جز استانهای خوب هستیم اما بخش های كم درآمدی هم داریم مثلا در تلفن ثابت جز استان های ضعیف كشورهستیم.

**برای شركت مخابرات ایجاد زیرساختهای كدام نوع شبكه مقرون به صرفه تر است؟
ایجاد زیرساختهای همراه راحت تر از تلفن ثابت است زیرا تلفن ثابت به شبكه كابل نیاز دارد. كه صعب العبوری هزینه های بالاتری برای ما ایجاد می كند. نسبت به درصد كوهستانی و صعب العبوری نیاز به ایجاد سایتهای بیشتری داریم.بیشتر هم مورد سرقت قرار می گیرند.
اما فیبر نوری با اینكه هزینه های زیرساختی یكسانی با شبكه كابلی دارد اما توسعه آن برای مخابرات مناسب تر است. امتیازی كه دارد سرعت بسیاربالا و با كیفیت آن است در بستر كابلی حداكثر تا 2 مگ اما روی فیبر تا 300 مگ می توانیم به راحتی استفاده كنیم. اگر با قطعی هم روبرو شود سرعت رفع خرابی آن به نسبت بالاتر از كابل است. مساله سرقت هم در میان نیست.
تلفن ثابت ابزار خوب ارتباطی است و ADSL خانگی هم روی همین بسترواگذار می شود كه هم در تماس و هم در اینترنت سرعت خوب و هزینه كمتری برای مشتركان دارد.
با این حال نمی توان منكر این شد كه تلفن همراه یك بانك اطلاعاتی است و این مهمترین دلیل اقبال مردم به تلفن همراه است

**ایجاد زیرساختها برای شركت مخابرات در این استان چه تفاوتی با سایر نقاط كشور دارد؟
مهمترین مانع توسعه زیرساختهای مخابراتی در استان ما صعب العبوری است. نسبت به استانهای همجوار هزینه هایمان درصدی بیشتر است. حتی هزینه نگهداری هم برای ما بیشتر ونگهداری هم سخت تر است و گاها رفع قطع ارتباطات به دلیل همین صعب العبوری مدت زمان بیشتری لازم دارد.
پوشش سایتها باید دید مستقیم داشته باشد عمدتا بر مبنای بافت آن منطقه ارتفاع دكل را در نظر می گیریم. تا شعاع 5 تا 10 كیلومتر هر روستایی كه در دید آنتن باشد می تواند از دكل ارتباط بگیرد. برای برقراری ارتباطاتی یا باید دید رادیویی داشته باشیم كه در مناطق روستایی خود به خود به دلیل كوهستانی بودن این دید محدود می شود و یا باید فیبر نوری داشته باشیم تا شبكه انتقال برقرار شود.كه بسیاری از مناطق ما هنوز به شبكه فیبر وصل نیستند و گاها با مشكلات و تعارضات بین دستگاهی هم روبرو می شویم.
بحث لاوصولی را نیز داریم. اگر مردم در موعد مقرر بدهی های خود را بدهند همان بدهی می تواند به زیرساخت برای نسل آینده خودمان تبدیل شود.

**این دشواریها چقدر روی توجه و سرمایه گذاری شركت مخابرات در مناطق سخت گذر تاثیر گذاشته است؟
برای شركت مخابرات ایران این منطقه با سایر مناطق كشورفرقی ندارد .هر نوع تكنولوژی در پایتخت ایجاد می شود همان را در استان های محروم و این استان ایجاد می كند.شما ببینید با همه موانع پیش رو، اما آنتن دهی جاده های ما خیلی نسبت به گذشته متفاوت است. در بحث اینترنت ما بحث اینترنت مناطق روستایی و شهری را داریم كه هر كجا شبكه كابل داریم اینترنت هم داریم و هركجا شبكه كابل نداریم و تحت پوشش همراه اول هستیم حداقل اینترنت (2G) داریم.
بالای 95 درصد پوشش ارتباطی داریم یعنی 95 درصد جمعیتمان تحت پوشش تلفن همراه و GSM روستایی هستند.
بستر ارتباطی انتقال در سطح استان از طریق فیبر نوری تامین می شود و بیش از 1200 كیلومتر فیبر داریم كه هم در مناطق روستایی و هم شهری رفته است.
همه شهرها فیبر دارند و بیش از 90 درصد ادارات و شركتها نیز به شبكه فیبر وصل هستند كه 172 كیلومتر از این بستر در مناطق روستایی قرار دارد.ضمن آنكه نقاط دورافتاده ای داریم كه از طریق فیبر ارتباط دارد.
پس بسترهای مناسبی در این استان داریم اینها زیرساختهای اساسی برای مردمی محسوب می شود كه هم به لحاظ ضریب هوشی و هم سطح سواد در سطح بالایی قرار دارند.عملا خدماتی كه در این استان ارایه می شود همان خدماتی است كه در كشور ارایه می شود. اگر در تهران اتصال فیبر به منازل انجام می شود اینجا هم هست. اما گاهی موانع فرهنگ ما این اجازه را نمی دهد كه از این بستر استفاده كنیم.

**آیا تجهیزات مخابراتی كه در استان نصب شده امكان ارتقا دارند و به طور كل عزمی برای ارتقا آنها وجود دارد؟
تمامی شهرهای استان هم از طریق همراه اول و هم شبكه ADSL خدمات (4G) استفاده می كنند.شركت مخابرات طبق تعهدات پروانه ای مناطق شهری را با هزینه خود ارتقا می دهد ومناطق روستایی و محروم هم در قالب خدمات اجباری دولت به مناطق كمتر توسعه یافته(USO) ارتقا می یابند.همین بستری كه در سطح استان است با مبلغی هزینه از طرف دولت به راحتی قابلیت پشتیبانی از خدمات 4G را هم دارد.
البته دولت این موضوع را به صورت جدی در برنامه های خود دارد و وزیر ارتباطات همه تلاش خود را روی این موضوع گذاشته كه با همكاری اپراتورها نسبت به توسعه اینترنت مناطق روستایی اقدام كند.

**سرقت كابلها و ترانس ها یكی از چالش های پیش روی توسعه این شبكه در سراسر كشور است .آماری داریدكه سارقان چه میزان خسارت به شبكه كابلی وارد كرده اند؟
متاسفانه سرقتهایی كه در شبكه های همراه می شود خیلی برای ما دردسر ساز می شود و بیش از80 میلیارد ریال خسارت به ما وارد كرده است.با خسارتهای ناشی از سرقتها به راحتی می توانیم در سطح استان بین همه شهرهایمان فیبرنوری بكشیم.
این سرقتها هم به اداره برق و هم شركت مخابرات خسارت وارد می كند اما هزینه ای كه برای مخابرات دارد بیشتر از اداره برق است. كابل های برق را وقتی به سرقت می برند یك سایت از كار می افتد اما قطع كابل مخابرات پنج هزار نفر را از خدمات ارتباطی بی بهره می كند. این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد .شبكه مسی لازمه برقراری ارتباط برای منازل است و سرقتها ظلم به افراد تحت پوشش یك سایت است.

**شما بر این باور هستید كه استانهایی با شرایط ما هر چند در سایر زیرساختها عقب ماندند اما در ارتباطات شرایط خوبی دارند؟
بله خوشبختانه در زیرساختهای ارتباطی نه تنهاعقب نماندیم كه در این چند سال حركت های خوبی انجام شده شبكه ای بروز با ظرفیت انتقال خوب داریم.
در هر نقطه ای از استان و شهرها هر مقدار پهنای باند می توانیم در اختیار مردم قرار دهیم.با همین شبكه انتقال حتی می توانیم در سطح جاده ها در حد 1 گیگ اینترنت هم ارایه بدهیم.
در چند سالی كه گذشته شبكه انتقال و شبكه دیتای قوی داریم .شبكه فیبری موازی هم بین شهرها وجود داد كه با اجرای پروژه باقیمانده ،شبكه ای خوب در سطح استان خواهیم داشت كه اگر یك مسیر قطع شود از مسیر دیگر ارتباط برقرار می شود و هیچ وقت مشتری قطعی را احساس نمی كند.
در گذشته وقتی ارتباطی قطع می شد گاها نصف روز مردم با مشكل مواجه بودند اما حالا ترمیم ارتباطات با اینكه همان مدت زمان را می برد اما مشتری متوجه آن نمی شود. در بعضی از نقاط شهر حتی آمادگی واگذاری فیبر به منازل را نیز داریم.
استان كهگیلویه و بویراحمد كه پیش از انقلاب از محروم ترین استان های كشور در زمینه خدمات مخابراتی و ارتباطی بود اكنون دارای زیرساخت های مناسبی است آنچنان كه در برخی شاخص ها در كشور هم ركورددار است.
در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان حدود 21 درصد است.تعداد مشتركان تلفن ثابت و GSM حدود 187 هزار و 820 شماره است.
ضریب نفوذ اینترنت نیز 125 درصد و تعداد كل مشتركان تلفن همراه در استان 896هزار و 912 شماره است.
تعداد سایت های BTS تلفن همراه در استان 286 مورد است كه از این تعداد 198 سایت خدمات 4Gبه مشتركان ارایه می دهند.
گفت و گو از فاطمه رشیدی
1662