به گزارش ایرنا، این كارشناسان معتقدند دانایی محور بودن امور ، تخصص گرایی، مطالبه گر بودن رسانه ها و شهروندان، از جمله ابعاد حكمرانی هستند كه بر زیست پذیری شهر، هدفگذاری صحیح و تهیه نقشه راه، اصلاح سبك زندگی، كاهش مسافت محل سكونت و كار، توسعه فرهنگ ترافیك و شهروندی و توزیع عادلانه امكانات و خدمات تاثیر گذارند.
امروز با رشد شهرنشینی، كلانشهرهای كشور دچار چالش هایی به ویژه در حوزه مدیریت شهری هستند، كارشناسان معتقدند شهرنشینی فرایندی تاریخی و جهانی است و ایران نمی تواند از این قاعده مستثنی تلقی شود.
اكنون بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می كنند بنابراین باید به فكر بهكرد كیفیت فضاهای شهری بود و شهرسازی را از حالت خانه سازی خارج كرده و آن را به دست شهرسازان سپرد.
با پذیرش این واقعیت یعنی ادامه رشد شهرنشینی در آینده باید راه حل را نه در نفی شهر نشینی بلكه در پاسخ به چگونگی برنامه ریزی توسعه و بهسازی شهرهای كنونی به ویژه كلانشهرهای كشور جستجو كرد.
از آنجا كه شهر و جامعه شهری دو پدیده تفكیك ناپذیرند، شهر پایدار و جامعه شهری پایدار به صورت پدیده ای غیرقابل تفكیك و لازم و ملزوم یكدیگر تظاهر می یابند.
این امر تمامی ساختار كالبدی شهر، از مقیاس شهر گرفته تا سازماندهی الگوی كاربری زمین، روابط میان سكونت، اشتغال و گذران اوقات فراغت را در بر می گیرد و شهر پایدار باید شهری انسان محور و نه خودرومحور باشد و به همین سبب در شهر پایدار همواره و در همه جا حق تقدم با انسان است.
اما شهرها با افزایش مهاجرات جوامع از روستاها به شهرها پرجمعیت شده و رشد فزاینده ای یافته و به كلانشهر تبدیل شده اند و با توجه به جمعیت بالا باید به درستی پاسخگوی ساكنان خود یعنی شهروندان باشند.
زندگی پایدار در یك شهر در گرو پذیرش یك مسوولیت است و آن اینكه بایستی در هماهنگی با دیگران و طبیعت زندگی كرد.
در تعریف بینالمللی كلانشهر كه توسط سازمان ملل متحد آورده شده كلانشهر یا مادر شهر به شهرهایی گفته می شود كه بیش از چهار میلیون نفر جمعیت داشته باشند از این رو از دیدگاه تعریف بین المللی در ایران تنها شهر تهران به عنوان كلانشهر شناخته می شود.
اما در ایران كلانشهر عنوانی است كه در مورد شهرهای بزرگ و پرجمعیت به كار می رود، یك كلانشهر به طور معمول از یك شهر مركزی و تعدادی شهر اقماری تشكیل شده است و به آن مادرشهر گفته می شود.
كلانشهرها از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراكز مهم اقتصادی و تجاری هر كشور به حساب می آیند، همچنین كلانشهرها دارا امكانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و گردشگری زیادی هستند.
ایران در زمان حاضر دارای 18 كلانشهر كه شامل 9 كلانشهر رسمی شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، كرج، اهواز، قم و كرمانشاه و 9 كلانشهر غیررسمی ارومیه، رشت، زاهدان، همدان، كرمان، یزد، اردبیل، بندرعباس و اراك است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان ' چالشهای كلانشهرهای كشور و راهكار' با حضور علی زنگی آبادی دانشیار برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان، علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری اصفهان، نصیر ملت رییس كمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، كوروش محمدی استاد دانشگاه و رییس كمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان و احسان مالكی پور كارشناس مركز پژوهش های شورای شهر و دانشجوی دكترای برنامه ریزی شهری منطقه ای برگزار كرد.
*اجازه گروه متخصص در امر مدیریت شهری داده نمی شود
دانشیار برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان چالش های كلانشهرهای كشور را به پنج دسته اصلی مسائل زیست محیطی و اكولوژیك، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و معیشتی، فضای كالبدی و مدیریت تقسیم بندی كرد و گفت: بخشی از چالش هایی كه در كشور ما وجود دارد متفاوت از آن چیزی است كه در دنیاست و رشد شهرنشینی در ایران شتابزده و شهرها از ناسازگاری های زیادی پر شده است.
علی زنگی آبادی در این میزگرد ایرنا افزود: متاسفانه ساختار اصلی مدیریت شهری در همه شهرهای كشور ساختاری خوددرمان است و اجازه نمی دهند تیم متخصص در امر مدیریت شهری ورود یابد.
**طرح های دانشگاهیان برای حوزه شهری اجرایی نمی شود
وی با بیان اینكه رفع چالشهای شهری اگر با عزمی ملی آغاز شود حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد ، ادامه داد: دست های پشت پرده نمی خواهد بخشی از چالش ها حل شود و طرح هایی كه دانشگاهیان و متخصصان ارائه می دهند جنبه عملیاتی و اجرایی پیدا نمی كند.
این استاد دانشگاه تصریح كرد : مدیران باید متخصص برنامه ریزی شهری باشند اما در طول سابقه صد سال مدیریت شهری اصفهان شهرداران انگشت شماری با تخصص مدیریت شهری روی كار آمدند و شوراهای سابق باید جوابگوی این مساله باشند.
وی بیان كرد : ما میبینیم كه یك مدیر با تخصص برنامه ریزی شهری شهردار شده و در طول دو سال شهر را متحول می كند.
**شهرداری های كشور دچار سیاست زدگی هستند
وی با تاكید بر اینكه شهرداری های كشور دچار سیاست زدگی هستند ، خاطرنشان كرد: دانشگاهیان ما طرحی از مطالعات ریزپهنه بندی زلزله را به شهرداری اصفهان پیشنهاد كردند و سه سال مراحل اداری را گذراند و با وجود داشتن مصوبات شورا و صحن علنی پس از سه سال گفتند اكنون در اولویت شهرداری نیست، درحالی كه این مطالعات برای شهری مانند اصفهان بسیار حیاتی و ضروری بوده است.
زنگی آبادی ادامه داد : شهرهایی مانند شیراز از متخصصان برنامه ریزی شهری اصفهان استفاده می كنند و نتایج خوبی هم در بحث مسائل شهری و گردشگری داشته است اما شهری مانند اصفهان كه باید رتبه سوم كشور در گردشگری را داشته باشد اكنون رتبه دهم را داراست زیرا نهاد مربوط در اصفهان فعالیت علمی نمی كند و اعتقادی به طرح های علمی ندارد.
وی با بیان این كه شورای شهر به شورای شهرداری تبدیل شده است ، تصریح كرد : شورای اسلامی شهر باید همه نهادها و بخش ها را در امر مدیریت شهری درگیر كند.
**عقلانیت بر مدیریت شهری حاكم شود
دانشیار برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان با اشاره به بی توجهی مدیریت شهری به دانش محوری و دانایی محوری، گفت: به معنای واقعی عقلانیت باید بر مدیریت شهری حاكم شود، پشت برنامه ریزی شهری باید درك فلسفه شهری وجود داشته باشد كه گمشده اصلی امروز شهر است.
وی با تاكید بر اینكه سیاست زدگی و حزب بازی مدیریت شهری را دچار معضل می كند و به ویرانی می كشاند، خاطرنشان كرد: نباید منكر شد كه گاهی مدیران شهری وقتی در معرض عمل قرار می گیرند به دلیل همكاری نكردن نهادهای مرتبط دیگر نمی توانند درست عمل كنند.
وی نبود مدیریت یكپارچه شهری را چالش اساسی برشمرد و درباره نقاط بحرانی شهر اصفهان گفت: نقاط بحرانی در این شهر بسیار زیاد است و ساخت ساختمان های بلند قامت مانند ساختمان پزشكان و سپهر در كوی ولی عصر(عج) و در اطراف شهر كریدورهای هوایی شهر را بسته و یك جزیره گرمایی ایجاد می كند و همین امر موجب می شود كه آمار سرطان و ام اس و بیماری های اصفهان حرف اول را در كشور بزند.
زنگی آبادی تصریح كرد: در هیچ یك از طرح های شهری اجرا شده در اصفهان استانداردهای بین المللی به صورت كامل رعایت نشده است زیرا متخصصان به درستی در موضوع خود كار نكردند و برای مثال از متخصص آب در بحث زلزله استفاده شد.
وی سپاهانشهر را یكی از شهرهای اصولی در تحقق پذیری طرح تفصیلی و جامع شهری با 90درصد دانست و افزود: اصفهان در طرح تفصیلی و جامع شهری 20 درصد است در حالی كه این طرح ها اكنون در دنیا منسوخ شده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: متاسفانه شهر اصفهان شبكه حمل و نقل گردشگری ندارد در صورتی كه چنین شبكه حمل و نقلی برای شهر گردشگرپذیری مانند اصفهان نیاز ضروری است.
وی به طرح عمرانی پل امام خمینی (ره) شهر اصفهان اشاره و اضافه كرد : این طرح دارای استاندارد نیست و اگر حادثه ای بر روی این پل رخ دهد فاجعه بار خواهد بود و هیچ خروجی برای تخلیه جمعیت از روی پل وجود ندارد.
وی همچنین به ساخت 11 هزار واحد مسكونی در قالب ساختمان های 15 و 20 طبقه در پروژه های مسكونی شهید كشوری اصفهان اشاره و بیان كرد: این واحدهای مسكونی بدون استاندارد ایمنی بر روی گسل ساخته شد كه نردبان های آتش نشانی اطفای آتش از طبقه هفتم به بعد این ساختمان ها جوابگو نیست.
زنگی آبادی استفاده نكردن از متخصصان، نبود فرهنگ شهروندی و ترافیك و مطالبه گر نبودن شهروندان و رسانه ها در امر مدیریت شهری و فعالیت نكردن صداو سیما و رسانه ملی در زمینه فرهنگ سازی را از دیگر چالش های پیش روی كلانشهرهای كشور و اصفهان برشمرد.
وی به نبود مسیرهای استاندارد و خیابان های با شیب غیراستاندارد در شهر اصفهان اشاره كرد و گفت : یكی از راه های كاهش ترافیك شهری كاهش مسافت میان محل كار تا منزل است.
این استاد دانشگاه وجود 40 پمپ بنزین كنار خیابان های فرعی شهر را حادثه ساز برشمرد و گفت: اجرای این طرح ها در راستای منفعت طلبی شهرداری اصفهان رخ داده است.
* نگرش اشتباه ، كلانشهرها را با چالش مواجه كرد
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری اصفهان گفت: یكی از علت هایی كه كلان شهرهای كشور دچار چالش شده اند نگرش های اشتباه است كه در مدیران، متخصصان، صنوف و عامه مردم وجود دارد و سیستم آموزشی از سنین پایه تا سطوح بالاتر ما به وظیفه آموزشی خود درست عمل نكرده است.
علیرضا صلواتی با اشاره به اینكه مدیریت شهری از تجارب دیگران استفاده نمی كند،افزود: نه تنها از تجربیات دنیا بلكه از تجربیات سایر شهرها هم استفاده نمی شود و شهرها یك سری راه ها را به اشتباه رفته اند و باز ما همان راه ها را می رویم.
وی تصریح كرد : در چهار دهه گذشته در كشور بافت سنتی و تاریخی شهرها از بین رفته است، خیابان ها تعریض شده و شهرها از هویت اصیل خود دور شده اند.
وی با بیان این كه سرانه مالكیت خودرو در كلانشهرها افزایش یافت، ادامه داد: ما در سرانه مالكیت خودرو هنوز به كشورهای توسعه یافته نرسیده ایم اما با این حال به مشكلات عدیده ای دچار شده ایم.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری اصفهان بیان كرد: با سیاستگذاری های اشتباه چند دهه قبل كه مردم را به سمت خودروسواری تشویق كردیم بزرگترین چالش زیست محیطی را در كشور برای خود ایجاد كردیم، در سال 78 طول سفر شهروندان اصفهانی 9 كیلومتر در روز بود كه این میزان به 21 كیلومتر در سال 90 رسید كه متاسفانه این سفرها به صورت تصاعدی با خودرو صورت می گیرد.
وی در توضیح اینكه برنامه ریزی متخصصان برنامه ریزی شهری ممكن است دچار اشتباهاتی باشد، گفت: طرح های جامع و تفصیلی شهر اصفهان كه متخصصان برنامه ریزی شهری نوشته اند خیلی دچار ایراد است و متاسفانه اكنون شاهدیم كه كاربری های مسكونی تبدیل به توفقگاه خودرو می شوند.
صلواتی یادآور شد: ما متخصصان برنامه ریزی شهری هم داشتیم كه نگرش اشتباه داشتند و سال ها در مهندسین مشاور طرح های اشتباه دادند و نتیجه آن شرایط امروز شهر شده است.
وی از نبود مدیریت یكپارچه و همكاری جمعی در مدیریت شهر و شهرداری ابراز تاسف كرد و ادامه داد: شهردار سابق اصفهان تنها به دلیل دانش آموخته رشته برنامه ریزی شهری بودند در امر مدیریت شهری موفق نبود بلكه داشتن تجربه طولانی مدت در مدیریت شهری نیز دلیل موفقیتش در امر شهرداری بوده است.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری اصفهان بر باز طراحی خیابان های شهر اصفهان تاكید كرد و گفت: باید به سمت ایجاد پیاده راه ها در سطح شهر رفته و یك خط برای دوچرخه ها در همه خیابان های اصفهان طراحی شود.
وی تاكید كرد: برای تغییر نگرش، زمینه سازی ذهنی و مطالبه گری شهروندان به كمك رسانه ها نیازمندیم.
صلواتی با بیان اینكه ما به سرویس پاك حمل و نقل عمومی احتیاج داریم، افزود: ارتباط محلات به صورت پیاده راه و احیای محلات و خرده فروشی ها برای شهر تاریخی و فرهنگی و گردشگری اصفهان بسیار الزامی است.
*مهاجرپذیری كلانشهر اصفهان را آسیب پذیر كرد
رییس كمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان گفت: به شهری كلانشهر گفته می شود كه منطقه وسیعی با جمعیت زیاد را در برگرفته و زیست پذیر باشد بنابراین به اعتقادم اصفهان یك شهر شلوغ است نه یك كلانشهر زیرا امروز بخش زیادی از مناطق اصفهان هیچ همخوانی و سنخیتی با مناطق مركزی شهر ندارد و این یك آسیب جدی برای شهر اصفهان است.
كوروش محمدی افزود: با وجود دانشگاه اصفهان تاكنون سه مرتبه حلقه ترافیكی شهر اصفهان جابجا شد در زمان حاضر روی حلقه چهارم ترافیكی هستیم و این حلقه های ترافیكی به خوبی و برای چندین دهه طراحی و مدیریت نشده است.
وی با اشاره به اینكه شهر اصفهان امروز شرایطی پیدا كرده كه مناطق زیست پذیر آن برای همه شهروندان نیست، ادامه داد: شهر اصفهان به هر قیمتی رشد كرده و به مشكل در بارگذاری های جمعیتی دچار شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح كرد : خوراسگان به اصفهان ملحق شده ولی مانند بافت مركزی شهر برخوردار نشده است.
وی این امور را نتیجه سوء مدیریت و سوء تدبیری است كه در مدیریت كلانشهر اصفهان شاهدیم و حس تعلق و مطالبه گری شهروندان دچار تغییر شده و كاهش یافته است.
محمدی بین كرد : باورهای مردم تغییر یافته است و اكنون 65 درصد شهروندان، گردشگران را مزاحم می دانند.
وی یكی از مشكلات عمده اصفهان به عنوان یك شهر آسیب پذیر را مهاجرپذیری آن دانست كه هیچ معیاری برای پذیرش مهاجر و هیچ برنامه ای برای بارگذاری جمعیتی مهاجران ندارد.
رییس كمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان افزود: همین امر باعث شد بخش های زیادی از شهر در راستای توسعه افقی همچنان گسترش پیدا كند و چنان جمعیت به شهر اصفهان فشار آورده است.
وی بیان كرد: معتقدم در شهر اصفهان با یك تعجیل مدیریتی مواجه هستیم كه هر گروه از مدیران كه مدیریت شهر را در دست می گیرند تلاش می كنند طرح هایی را در دست بگیرند كه در دوره مدیریتی خود نتیجه آن را ببینند و این امر مخالف آینده پژوهی است.
محمدی گفت: متاسفانه نگاه به منزلت انسانی شهروندان در اصفهان بسیار پایین و میزان آسیب های اجتماعی در شهر بالاست.
وی با بیان اینكه نقاط بحرانی و مناطق بی دفاع شهری از لحاظ اجتماعی در شهر اصفهان در حال افزایش است، ادامه داد: 400 نقطه بحران شهری به همراه هشت منطقه دارای حاشیه نشینی در شهر اصفهان داریم بنابراین با چنین شرایطی نمی توان آن را یك كلانشهر نامید.
** از باند بازی در تصمیم گیری شهری پرهیز شود
این استاد دانشگاه تصریح كرد: در برنامه ریزی های فعلی مدیریت شهری و شورای پنجم چشم اندازی كه بتوانیم از این بحران خارج شویم دیده نمی شود و تا زمانی كه شهر اصفهان را به شهری زیست پذیر با توزیع عادلانه اجتماعی تبدیل نكنیم چالش های مدیریت شهری اصفهان رفع نخواهد شد.
وی بر پرهیز از باند و جناح بازی در تصمیم گیری های شهری تاكید و خاطرنشان كرد : هرگز راه عبور از چالش ها و بحران ها در كلانشهرها بسته نیست و قدم های محكم و اقدامی منسجم می خواهد و همه مسوولان شهری باید در این زمینه با همكاری كنند.
* اصلی ترین چالش كلانشهرها چندپارگی در مدیریت شهری است
رییس كمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اولین چالشی كه مدیریت شهری با آن روبه رو است را سوء مدیریت دانست و گفت: شهرداری ویترینی از مدیریت حاكمیت و دولت است كه متاسفانه با توجه به اینكه ما ذخایر مختلفی برای پوشش دادن این سوء مدیریت ها داشته ایم هیچگاه به فكر این نبودیم كه از جایی آن را اصلاح كنیم.
نصیر ملت افزود: معتقدم مدیریت شهری و شورای شهر عرصه رقابت برای گروه های مختلف برای رسیدن به اهداف دیگر شده است و نمود آن را می توان در انتصابات موجود در مدیریت شهری دید.
وی بیان كرد: متاسفانه برخی مدیران مجموعه مدیریت شهری را پلكانی برای رسیدن به اهداف بالاتر سیاسی می دانند و این آفتی برای مدیریت شهری و جدی ترین آسیب برای مدیریت شهری است.
ملت ادامه داد: به اعتقاد من آنچه مسلم است هدف اصلی مدیران شهری توسعه شهری به معنای واقعی نیست و اگر نگاه درستی بر مدیریت شهری حاكم بود برنامه های جامع و درستی داشتیم كه قابل دفاع و مورد وثوق همه گروه ها باشد و ضمانت اجرایی داشته باشد.
وی تصریح كرد: ما در دوره جدید شورای شهر اصفهان با اصلاح طرح جامع، كاری را شروع كردیم كه برای كشور الگو باشد و اگر منتج به نتیجه ای مثبت شود نقطه عطف تحول توسعه شهری در كشور خواهد بود تا توسعه شهرها را به واسطه این حركت جدید با نگاهی متفاوت در آینده شاهد باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عمده مباحثی كه امروز برای آن هزینه زیادی صرف می شود را اصلاح سیاستگذاری های اشتباه گذشته برشمرد و گفت: اگر مردم امور شهری را بررسی كنند و از مدیران پاسخ بخواهند این سیاستگذاری های غلط تكرار نخواهد شد.
رییس كمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اصلی ترین چالشی كه كلانشهرها با آن مواجهند چندپارگی مدیریت شهری است كه در بخش های تصمیم گیری، اجرا، هدایت و نظارت با آن مواجه هستیم.
وی گفت: اینكه شورای شهر به شورای شهرداری تبدیل شده به واسطه این است كه ما هیچ نفوذی نداریم كه بخواهد حرف و نظری تاثیرگذار داشته باشیم و دستگاه های اجرایی هیچ تبعیتی از شورا و شهرداری ندارند.
** مدیریت شهری سنتی است
ملت خاطرنشان كرد: مدیریتی كه ما در كلانشهرها داریم مدیریتی سنتی است كه براساس درآمد- هزینه اجرا می شود و فعالیت های عمرانی ما براساس درآمدهایی است كه حاصل می شود.
وی تاكید كرد: تمام فعالیت های مدیریت شهری اصفهان با دارا بودن ظرفیت های بالای گردشگری از حمل و نقل تا زیباسازی باید براساس حوزه گردشگری باشد.
رییس كمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: متاسفانه در سیاستگذاری و تصمیم گیری طرح های شهری، جایگاه طرح عمرانی در توسعه كل شهر در نظر گرفته نشده و موجب ناپیوستگی در شهر می شود برای مثال می توان به وجود خط دوچرخه سواری منقطع در شهر اشاره كرد كه افراد باید با خودرو دوچرخه را تا خط دوچرخه سواری حمل و مجدد با خودرو به منزل برگردند.
**ساخت و ساز مجاز و غیرمجاز اصلی ترین منابع درآمدی شهرداریهاست
وی همچنین اصلی ترین منابع شهری را درآمد حاصل از ساخت و ساز به ویژه ساخت و ساز غیرمجاز دانست و گفت: در توسعه شهری شهرداری مجبور است به این درآمدزایی تن دهد.
ملت با تاكید بر اینكه وابستگی به درآمدزایی یكی دیگر از چالش های كلانشهرهاست،افزود: در سال 85 منابع درآمد شهرداری اصفهان 78 درصد بود كه به 52 درصد در سال 95 كاهش یافته است.
وی همچنین ادامه داد: اوراق مشاركت در سال 85 صفر درصد و فروش اموال شهرداری سه درصد بوده و در سال 95 هر دو به 13 درصد افزایش یافته است.
ملت چالش دیگر كلانشهرها را نبود اطلاعات صحیح در مورد شهر برشمرد و تصریح كرد: هنوز درخصوص تعداد كاركنان شهرداری نیز آمار دقیقی وجود ندارد.
وی اصلاح سبك زندگی شهروندان و توزیع متوازن امكانات و خدمات شهری را از جمله راه های برون رفت از چالش های كلانشهرهای كشور و اصفهان دانست و افزود : متاسفانه شهروندان از حقوق خود بی اطلاع هستند و باید در زمینه آگاه سازی حقوق شهروندی به مردم با كمك رسانه ها عمل كرد.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هدفگذاری صحیح، ایجاد ابزارهای درست و نقشه راه، مطالعات اولیه، حركت به سوی مدیریت واحد شهری از دیگر راه های خروج از چالش های كلانشهرهای كشور است.
*عمده مشكلات كلانشهرها به دلیل حكمروایی بد است
كارشناس مركز پژوهش های شورای شهر گفت: به اعتقاد من ریشه مشكلات شهرها در حكمروایی بد شهری است كه ریشه در بداخلاقی در سطوح مختلف دارد و نتیجه آن شهری سرطانی است كه عرصه خودكشی و دیگركشی شهروندان و مدیران است و وقتی هوا آلوده شود این امر را خواهیم دید.
احسان مالكی پور افزود : شاید 20 درصد مشكلات ما مربوط به مسائل خارج از كنترل انسان ها مانند تغییر اقلیم یا جهل ذاتی بشر باشد اما عمده این مشكلات بخاطر حكمروایی بد است.
وی با بیان اینكه حاكمیت در سطوح ملی، استانی و شهری از پاسخگویی مناسب برخوردار نیست، ادامه داد: تصمیمات در شهرها توسط نهادهایی گرفته می شود كه به وسیله مردم انتخاب نشدند و طبعا پاسخگویی آن ها به مردم كمتر است ولی باز باید گفت كه چالاكی و پاسخگویی شهرداری اصفهان نسبت به مردم نسبت به سایر دستگاه های موجود در شهر بسیار بیشتر است.
دانشجوی دكترای برنامه ریزی شهری منطقه ای تصریح كرد: دلیل اول پاسخگو نبودن مدیریت شهری، منفعت طلبی فردی و جمعی است و گاهی منفعت یك مدیر شهری در این است كه با دانشگاهیان همكاری نكند.
وی با تاكید براینكه سیستم مدیریت شهری ما به طور كامل مردم سالار نیست، بیان كرد: وقتی مدیری از سمت مردم انتخاب می شود باید به مردم پاسخگو باشد اما اگر به تعامل و نهادهای دیگر قدرت وابسته شد این مدیر دیگر پاسخگوی شورای شهر و مردم نیست و هنگامی كه این پاسخگویی نباشد مدیر از اینكه چهار سال بعد خودش یا تیمش رای نیاورند نگران نیست.
مالكی پور با اشاره به اینكه بخشی از حكمروایی بد شهری متوجه مردم است، گفت: ما مردمی داریم كه بیشترین تاثیرگذاریشان بر زندگیشان رای دادن است و پیگیر عملكرد مدیران انتخابی خود نیستند.
وی گفت: اكنون اطلاعات یكی از طرح های كلیدی شهر اصفهان كه مرتبط با آلودگی هواست به دلیل مشكل شخصی یك مدیر با یك نهاد معتبر علمی تامین نمی شود و جان و زندگی مردم گرفتار این امر است.
كارشناس مركز پژوهش های شورای شهر منافع شخصی، نبود اعتماد به نفس، نداشتنن زبان مشترك و حسادت را چهار عاملی دانست كه موجب تمایل نداشتن مدیران شهری به بهره گیری از متخصصان دانشگاهی و علمی می شود و گفت: بداخلاقی های حاكم بر مدیریت شهری از دیگر چالش های موجود بر سر راه كلانشهرهای كشور است.
وی نبود اطلاعات را به دلیل نبود شفافیت برشمرد و بیان كرد: مطالعات امكان سنجی باید در طرح های عمرانی شهری مورد توجه قرار گیرد كه از جمله آن می توان به طرح های عمرانی درایگاه های شهر اصفهان مانند میدان استقلال اشاره كرد كه از اولویت طرح های عمرانی شهر اصفهان نیست زیرا درصد ناچیزی از گردشگران اصفهان از این درایگاه وارد شهر می شوند.
این دانشجوی دكترای برنامه ریزی شهری منطقه ای با اشاره به اینكه متاسفانه در بسیاری از كلانشهرها طرح های شهری و عمرانی برای پیمانكاران تعریف می شود ، افزود: بخش عمومی كه دستش در جیب مردم است موظف به ارائه گزارش به مردم است.
مالكی پور همچنین به نبود توجیه اقتصادی برای اجرای خط دوم مترو مشابه خط یك مترو كه هر كیلومتر آن 50 میلیون دلار هزینه دارد اشاره و خاطرنشان كرد: باید خط دوم مترو را با دلار دو تا سه برابر شده بسازیم یا این طرح نیازمند بازنگری است زیرا با این اوصاف عمده بودجه مردم زیر زمین دفن می شود.
به باور كارشناسان رفع چالش كلانشهرهای كشور نیازمند مدیریت علمی و عملی به معنای واقعی است تا تك تك مشكلات فراروی بخشهای مختلف را با انجام كارهای پژوهشی و تحقیقاتی اصولی، شناسایی و برای آن راهكارهای علمی ارایه شود تا مورد نقد اكنون و آیندگان قرار نگیریم.
7135/6026/
اصفهان -ایرنا- كارشناسان در میزگرد ایرنا اصفهان، سوء مدیریت، نگرش اشتباه، حكمرانی بد، سیاست زدگی، نبود اطلاعات صحیح، بی توجهی به دانش محوری، بداخلاقی و بی اخلاقی حاكم بر مدیریت شهری، آگاه نبودن به حقوق شهروندی، نبود مشاركت، و چند پارگی مدیریت شهری را از جمله چالشهای كلانشهرهای كشور دانستند.