۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83096420
T T
۰ نفر
صنعت بازی سازی كشور تحت تاثیر نگاه منفی به بازی های رایانه ای

تهران- ایرنا- یك تولیدكننده جوان بازی های رایانه ای كه جوایز معتبری را در داخل و خارج از كشور كسب كرده است، گفت: بازی سازی در كشور به صنعتی ارزآور تبدیل شده است، اما نگاه كاملا منفی و فارغ از توجه به ظرفیت های مثبت این بازی ها، تاثیر سوء روی فعالان دانش بنیان این حوزه دارد.

جوایز معتبری كه اخیرا به بازی های موبایلی ایرانی پسرخوانده و مگنیس (Magnis) تعلق گرفت، بهانه ای برای گفت وگو با تیم دانش بنیان طراح این بازی ها شد كه 9 سال قبل با مشاركت چند دانشجو پایه های تشكیل یك شركت دانش بنیان بازی سازی را نهادند. آنها بعد از فعالیت در این عرصه توانستند به موفقیت های خوبی دست پیدا كنند.
محمد زهتابی از اعضای این گروه است كه روز دوشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: «ما در حال حاضر یك تیم 15نفره در یك شركت دانش بنیان هستیم، اما قبل از این فقط چند دانشجو بودیم كه برای ساخت بازی ایده های خوبی داشتیم. 9سال قبل كه كارمان را شروع كردیم، فكر نمی كردیم بتوانیم به این میزان از موفقیت دست پیدا كنیم و بعد از مدتی به یك شركت بزرگ تر و با دانش تر تبدیل شویم. اما پس از آن كه بازی های ما مورد توجه داخل و خارج از كشور قرار گرفت، خود را باور كردیم.»
همین خودباوری باعث شد آنها قدم های رو به پیشرفتی در مسیر زندگی حرفه ای بردارند: «این روزها از نظر مالی درآمدمان بهتر از قبل شده است. در گذشته اوضاع كسب و كار بازی های رایانه ای و موبایلی مثل امروز نبود، اما در حال حاضر این كار به یك صنعت تبدیل شده و می توان از آن كسب درآمد كرد.»

**موفقیت های دلگرم كننده
زهتابی فوق لیسانس هوش مصنوعی دارد و در خصوص بازی هایی كه تیم آنها تا به حال ساخته اند گفت: «اولین بازی موبایلی كه تیم ما ساخت، پسرخوانده نام داشت. یك بازی كه به سبك زندگی خانواده های مافیا می پردازد. خانواده هایی كه در گذشته قدرت زیادی داشتند.
در این بازی، بازیكن در نقش كسی ظاهر می شود كه قرار است با این افراد مبارزه كند. بازی پسرخوانده در دومین جشنواره بین‌المللی بازی‌های موبایلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا كه سال 2017 برگزار شد توانست جوایز زیادی كسب كند و بازی دوم ما «مگنیس» (Magnis) هم نامزد جوایز متعددی شد، به همین واسطه ما نیز متوجه پتانسیل بالای این بازی ها، برای شركت در رقابت های داخلی و خارجی شدیم.»

**جایزه ویژه هیات داوران
مگنیس جزو بازی های كژوآل (بازی هایی كه در آن فواصل زمانی برد یا باخت كوتاه باشد) خلاقانه و ایده محور است. این بازی توانست جایزه بهترین بازی كژوال سال را در پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه ای تهران به دست بیاورد. «بازی مگنیس در واقع یك ربات گوی مانند كوچك است كه بازیكن را به چالش می كشد تا بتواند آن را از موانع مختلف عبور دهد. اصلی ترین نكته این بازی، كنترل و تمركزی است كه باید برای هدایت این گوی صرف كنید.» این بازی توانست در جشنواره ای كه امسال برگزار شد، جایزه ویژه هیات داوران را كسب كند.

**چالش های پیش روی بازی سازی
تیم های بازی ساز چالش هایی دارند. زهتابی در این خصوص گفت: «یكی از مشكلاتی كه ما داریم اثری است كه تحریم ها روی كارمان گذاشته است. اگر نتوانیم بازی هایی را كه می سازیم با دنیای خارج از ایران به اشتراك بگذاریم، به نتیجه ایده آلی نخواهیم رسید. متاسفانه در حال حاضر باید با استفاده از دو الی سه شركت واسطه و پرداخت هزینه های زیاد به آن ها، بازی هایی را كه ساخته ایم به دنیا معرفی كنیم. علاوه بر این در بعضی موارد نمی توانیم از تكنولوژی های دنیا به دلیل تحریم ها استفاده كنیم و همین سرعت بازی سازی ما را كندتر از پیش می كند.»
گذشته از تحریم ها، زهتابی به مورد دیگری هم اشاره می كند كه حائز اهمیت است: «ما در ایران استعداد زیاد، اما نیروی متخصص كم داریم. مشكل این است كه اگر بخواهیم از این استعدادها در تیم خودمان استفاده كنیم، باید زمان و هزینه زیادی بگذاریم تا این افراد با استعداد به نیروی متخصص تبدیل شوند. دلیلش هم این است كه پروسه آموزش این دوستان به شكل درستی اتفاق نمی افتد و ما باید در مسیر آموزش آن ها قدم هایی برداریم.»
صحبت نهایی زهتابی در خصوص اشاره های منفی به بازی های موبایلی و رایانه ای است: «در كشور ما مدام درباره این مسئله صحبت می شود كه بازی های رایانه ای روی مخاطب خود اثرات منفی دارند، در حالی كه می توان به ارزآوری این بازی ها و نكات مثبتی كه دارند اشاره كرد. این نگاه كاملا منفی، تاثیر مستقیم روی سازندگان این بازی و در كل این صنعت می گذارد.»
علمی*م.ش* 2017
۰ نفر