۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۳۸
کد خبر: 83097077
T T
۰ نفر
خانه المپياد براي پرورش دانش‌آموزان نخبه فارس شكل مي گيرد

شيراز- ايرنا- ‌مديركل آموزش و پرورش فارس گفت: موفقيت دانش آموزان اين استان در المپيادهاي مختلف علمي امسال نتيجه همت دانش آموزان و تلاش همكاران است؛‌ ازهمين رو با راه اندازي خانه المپياد، زمينه حضور موفق آنها در سطح ملي و بين المللي را فراهم خواهيم كرد.

به گزارش ايرنا، علي عسكر نجفي دوشنبه در آيين تقدير از دانش آموزان مدال آوران فارس در المپياد هاي علمي و سلول هاي بنيادي كشور با بيان اينكه هدف از تاسيس سازمان پرورش استعدادهاي درخشان در كشور شناسايي و پرورش توانمندي هاي خاص دانش آموزان است، گفت: در سال هاي گذشته با گسترش ناموزون كمي مدارس استعدادهاي درخشان، اين سازمان از اهداف خود فاصله گرفت؛ به گونه‌اي كه با حضور دانش آموزان عادي در اين مدارس، ظرفيت لازم براي كشف و پرورش استعدادهاي برتر از بين رفت.
وي ادامه داد: با اصلاح اين رويه در سال هاي اخير و با محدود كردن دايره شمول پذيرش دانش آموزان، اهداف تعيين شده براي اين مدارس به شكل مطلوب تري دنبال شد.
نجفي با انتقاد از تاكيد صِرف بر توانمندسازي علمي دانش آموزان نخبه ابراز داشت: اين روند باعث شد بسياري از اين افراد پس از فراغت از تحصيل مهاجرت كنند؛‌ اما با ارائه طرح شهاب (شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر دانش آموزان) تلاش شد تا اين رويه با كشف استعداد‌هاي گوناگون دانش‌آموزان اصلاح شود.
** كنكور دانش آموزان را تك‌بعدي بار مي‌آورد
مدير كل آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به نتايج منفي كنكور بر آرامش دانش آموزان و خانواده ها گفت: تا زماني كه ظرفيت هاي نظام تعليم و تربيت معطوف به كنكور باشد، بر خلاف اهداف سند تحول بنيادين شاهد رشد و تربيت دانش آموزان به صورت تك بعدي هستيم.
نجفي با بيان اينكه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر لزوم پروش دانش آموزان در ساحت هاي شش گانه تاكيد شده است، عنوان كرد: بايد در مدارس استعدادهاي درخشان به آموزش مهارت هاي زندگي و تربيت اجتماعي نيز پرداخته شود.

**ابراز تاسف شهردار شيراز از جذب نخبگان ايران در دانشگاه هاي تراز اول دنيا
شهردار شيراز نيز در اين مراسم با بيان اينكه تصميم گيرندگان اصلي در حوزه آموزش عالي و آموزش و پرورش و صنعت بايد با يكديگر تعامل داشته باشند،‌ افزود: همكاري‌ها موجب خواهد شد فرصت اشتغال موثر و مناسب براي نخبگان فراهم شود .
حيدر اسكندر پور با اشاره به معضل بيكاري در افراد تحصيل‌كرده، گفت: اين مساله موجب نگراني و كاهش انگيزه تحصيل دربين دانش آموزان مي‌شود؛‌ چه بسا اين افراد با رتبه هاي خوب وارد مراكز آموزش عالي مي شوند اما پس از مدتي انگيزه لازم را براي درس خواندن از دست مي‌دهند.
وي با اظهار تاسف از جذب نخبگان توسط دانشگاه هاي تراز اول دنيا بيان داشت: اين موضوع باعث مي‌شود فرصت از كشور و دانشگاه هاي كشور گرفته شود و در اين زمينه با چالش مواجه شده‌ايم.
شهردار شيراز خاطرنشان كرد: هر چند جذب نخبگان در نگاه اول فرصتي براي افراد جامعه به‌شمار مي‌رود؛ اما واقعيت اين است كه كمتر شاهد بازگشت اين سرمايه و انرژي به عرصه توليد علم و ثروت در كشور هستيم.
اسكندرپور اظهار داشت: در نظام آموزش و پرورش و نيز نظام آموزش عالي نيازمند تحول هستيم و تاخير در آن به شدت خسارت بار است.
** 10 مدال رهاورد سالانه دانش آموزان فارس از رقابت هاي جهاني
رئيس اداره پرورش استعدادهاي درخشان و پژوهشگران جوان آموزش و پرورش فارس نيز در اين‌ آيين هدف از برگزاري المپيادهاي علمي را پرورش استعدادها، تقويت روحيه خودباوري و اعتماد به نفس و پرورش تفكر و خلاقيت در دانش آموزان دانست.
كرامت اله شرفي در تشريح نحوه برگزاري المپيادها گفت: المپيادهاي علمي كشور در هشت رشته ادبي، فيزيك، شيمي، زيست شناسي، رياضي، علوم كامپيوتر و اخيرا سلولهاي بنيادي همه ساله در سطح ملي برگزار مي شود و نهاد متولي برگزاري اين المپيادها در سطح كشور مركز پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان است.
وي همچنين در خصوص تعداد شركت كنندگان و مراحل برگزاري اين المپيادها گفت: مرحله اول اين المپيادها در بهمن هر سال برگزار مي شود كه حدود يكصد هزار نفر در آن شركت مي كنند و از اين تعداد 10 درصد يعني حدود ده هزار نفر به مرحله دوم راه مي يابند.
رئيس اداره استعدادهاي درخشان آموزش و پرورش فارس افزود: پس از برگزاري مرحله دوم از اين تعداد نيز در هر رشته حدود 40 نفر پذيرش وبراي شركت در دوره تابستان معرفي مي شوند كه پس از گذراندن دوره تابستانه و حضور در آزمونهاي اين دوره دانش آموزان موفق براي حضور درتيم ملي المپيادهاي كشوري انتخاب مي شوند.
شرفي موفقيت تيم المپياد نجوم و اختر فيزيك كشور را در كسب مدال طلاي جهاني تبريك گفت و افزود: اين تيم توانست در بين 45 تيم از 40 كشور جهان اول شود كه از 9 نفر شركت كننده كشورمان پنج نفر طلا و چهار نفر نقره گرفتند.
وي تشريح كرد: از نظر آماري و تعدد مدال‌هاي كسب شده در سه سال گذشته دانش آموزان فارس موفقيتهاي چشمگيري كسب كرده‌اند؛ به‌گونه‌اي كه در هر سه سال ده مدال داشته ايم كه از اين تعداد مي توان به كسب مدال 2 برنز جهاني، كسب 3 طلاي علمي، 2 طلا در رشته سلول‌هاي بنيادي، 2 برنز و سه نقره كشوري در سال تحصيلي گذشته اشاره كرد.
رئيس اداره استعدادهاي درخشان آموزش و پرورش فارس افزود: پارسال در رشته هاي ادبي دانش آموزان دبيرستانهاي توحيد و فرهنگ شيراز هم موفق به كسب موفقيت هاي در سطح كشور شدند؛ همچنين براي اولين بار دانش آموزان دبيرستان شهيد دستغيب مرودشت نيز يك مدال طلاي ادبي و يك نقره رياضي كشوري را به خود اختصاص دادند.
رئيس اداره استعدادهاي درخشان آموزش و پرورش فارس در پايان با تاكيد بر نياز ضروري استان به خانه المپياد، خواستار مساعدت و همكاري مسئولان براي ساخت يك خانه المپياد مجهز و با نيروي انساني متخصص شد.
7375/ 2027