۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83098254
T T
۰ نفر
گروه ترور 2 میلیارد دلاری آل سعود

آنكاراـ ایرناـ روزنامه ینی شفق با استناد به مطبوعات غربی نوشت كه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی 2 میلیارد دلار بودجه برای حذف و سركوب مخالفان در اختیار گروه ترور و جنایت تحت امر ریاض قرار داده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه نزدیك به دولت تركیه با درج عنوان 'گروه سوء قصد 2 میلیارد دلاری' و با استناد به روزنامه نیویورك تایمز نوشت: دو سال پیش از قتل جمال خاشقچی، بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با هدف حذف و خفه كردن مخالفان، گروهی از كارشناسان زبده امنیتی ـ جنایی را ایجاد كرد كه می توان از آن به نام گروه سوء قصد و ترور یاد كرد.
به نوشته این رسانه، بودجه سالانه 2 میلیارد دلاری از سوی ریاض در اختیار این گروه قرار گرفته و علاوه بر حذف مخالفان، تحقق اهدافی همچون ترور سرلشكر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و اخلال در نظام اقتصادی ایران نیز در آن نهفته بوده است.
بر اساس این گزارش، جرج نادر لبنانی الاصل و مشاور ولیعهد امارات متحده عربی از مبتكران طرح تشكیل گروه سوء قصد بوده و اهدافی همچون اخلال در نظام اقتصادی ایران و ترور قاسم سلیمانی نیز توسط وی به چهارچوب وظایف این گروه افزوده و برنامه های آن هم به گوش مقامات ریاض و هم واشنگتن رسانده شده است.
بخش دیگر این گزارش مندرج در روزنامه ینی شفق از ارتباط عمیق این گروه تروریستی با سرویس های اطلاعاتی ـ امنیتی به ویژه رژیم صهیونیستی خبر می دهد و می افزاید: جرج نادر و ژئول زامل از افسران عالی رتبه دستگاه اطلاعاتی اسراییل با پشتیبانی از تیم سوء قصد در سال 2016 قصد داشتند تا دارایی مقامات بلند پایه ایران را آشكار و از طریق كاربری های جعلی در فضای مجازی در راستای تخریب مقامات ایران، اتهاماتی را وارد كرده و زمینه های آشوب داخلی را فراهم كنند.
بنا بر ادعای این رسانه، نادر و زامل پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری به نیویورك رفته و با نزدیكان وی دیدار و در خصوص برنامه های خود با آنها مذاكره می كنند كه در این دیدارها، احمد العسیری مقام ارشد سابق اطلاعاتی ریاض نیز حضور داشته است.
در پی افشای قتل جمال خاشقچی در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول، پادشاه عربستان تحت فشار افكار عمومی و برای مختومه كردن هر چه سریعتر پرونده این جنایت، احمد العسیری معاون وزارت اطلاعات این كشور و سعود القحطانی از دستیاران محمد بن سلمان ولیعهد را از كار بركنار كرد.
ینی شفق به نقل از واشنگتن پست نوشت: متن ایمیل های مخفی به دست آمده توسط ماموران سیا نشان می دهد كه جرج نادر به طور مرتب با بن سلمان در راستای اقدامات تروریستی و خرابكارانه جلسه برگزار كرده و ولیعهد عربستان سعودی، احمد العسیری را جهت هماهنگی عملیات ها به نادر معرفی كرده است.
ینی شفق یادآور شد كه قتل جمال خاشقچی از جمله برنامه های از پیش طراحی شده این گروه تروریستی آل سعود بود كه بر اساس اطلاعات به دست آمده از روزنامه نیویورك تایمز و تایید منابع امنیتی غیر رسمی ترك، ماهر عبدالعزیز مطرب از اعضای این گروه، پس از ارتكاب جنایت خاشقچی با فرد نزدیك به ولیعهد عربستان در ریاض تماس گرفته و گفته: 'به رییس ما (محمد بن سلمان) اطلاع دهید كه ماموران كار خود را انجام دادند.'
به گزارش ایرنا، سه روز پیش اردوغان پیش از عزیمت به فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران بیان كرد: 'اسناد و مدارك جدیدی درباره پرونده قتل خاشقچی نداریم ولی اطلاعات موجود نشان می دهد كه 15 مامور اعزامی به استانبول به همراه سه متهم دیگری كه در عربستان دستگیر شده اند، هم فاعل و عامل این قتل را می شناسند و هم از سرنوشت جسد خاشقچی مطلع هستند.'
اردوغان در بازگشت از سفر فرانسه هم در مصاحبه با خبرنگاران اظهار كرد: بدون تردید عملیات قتل خاشقچی از قبل برنامه ریزی شده بود و دستور انجام آن از سوی مقامات عالی آل سعود صادر شده اما بر این باورم كه این اقدام از سوی پادشاه عربستان سعودی نبوده است.
وی بیان كرد: تركیه خواهان آشكار شدن نام آمر این جنایت است و به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا هم اعلام كرده ایم كه برای شناسایی قاتلان نیازی به پرس و جو نیست بلكه این عوامل در میان گروه 15 نفره اعزامی از سوی ریاض به تركیه بودند.
وی افزود: تركیه پیگیر اعلام رسمی نام آمر و یا عاملان این جنایت و نیز تعیین وضعیت جنازه این روزنامه نگار در سطح بین المللی خواهد بود.
رییس جمهوری تركیه ادامه داد: اسناد صوتی قتل خاشقچی را به مقامات عالی آمریكا، فرانسه، انگلیس، كانادا و آلمان تحویل شده و حتی مامور ویژه اطلاعاتی عربستان در حین شنیدن این اسناد صوتی شوكه شد و معتقد بود كه قاتلان پیش از ارتكاب به این جنایت مواد مخدر هروئین مصرف كرده اند.
اردوغان مدعی شد: دونالد ترامپ، آنگلا مركل و مكرون رهبران آمریكا، آلمان و فرانسه با شنیدن اسناد صوتی به شدت منقلب شدند و من این را در چهره آنها دیدم.
وی بیان كرد: تركیه اسناد و مدارك لازم در باره این پرونده را به مقامات سعودی، آمریكایی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی تحویل داده و مقامات ریاض دیگر لازم نیست كه درباره این جنایت طفره رفته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی كنند.
وبسایت خبر.7 تركیه هفته گذشته به نقل از یك مقام مطلع دادستانی استانبول اعلام كرد كه جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود پس از قتل، با اسید ذوب شده است.
روزنامه ینی شفق هفته گذشته با انتشار گزارشی با تشریح نحوه قتل خاشقچی و اجرای آن توسط نزدیك ترین افراد ولیعهد عربستان عنوان كرد: همه می دانند كه آمر جنایت قتل خاشقچی كیست و ترامپ از چه شخصی حمایت می كند و فقط امروز افكار عمومی جهان در تب و تاب دانستن چگونگی آینده سیاسی بن سلمان به عنوان بازیگر نقش اول مستند جنایت خاشقچی است.
روزنامه ینی شفق در این گزارش نوشت: افشای نقش بن سلمان در بسیاری از فتنه های آمریكایی ـ اسراییلی در منطقه از جمله پشتیبانی از كودتای نافرجام 15 جولای 2016 تركیه و همچنین اسناد ارائه شده به افكار عمومی جهان درباره قتل خاشقچی، امروز شرایط را برای بن سلمان به گونه ای رقم زده كه وی بر تداوم یافتن مقام ولیعهدی خود در شرایط سختی قرار دارد.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرده و به آمریكا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یك تبعه تركیه را داشت.
وی روز 2 اكتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد تركیه ای خود، به ساختمان كنسولگری عربستان مراجعه كرد، اما پس از ورود به كنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان كنسولگری، پلیس و مقام های عالی تركیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منكر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حكومت آل سعود پس از 18روز انكار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام كرد كه در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه 15 مامور از نزدیكان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت تركیه خواستار استرداد این افراد برای محاكمه در استانبول است؛ درخواستی كه از سوی مقامات سعودی رد شد.
خاورم/1905**1144