۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۴
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83400200
T T
۰ نفر
ریاض تلاش برای بازگرداندن مخالفان به کشور را از سر گرفت

تهران – ایرنا – روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز فاش کرد که عربستان تلاش‌های خود را جهت بازگرداندن مخالفان به کشور از سرگرفته است تا از ضرر و زیان‌هایی که ممکن است از سوی مخالفین خارج از کشور متوجه ریاض شود، بکاهد.

بر اساس این گزارش، این در حالی است که کمتر از یک سال از ربودن و به قتل رساندن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف آل سعود با دستور مستقیم ولیعهد سعودی سپری شده است.

فایننشتال تایمز نوشت: ریاض برای بازگرداندن شهروندان سعودی از خارج به کشور مشوق‌هایی وضع کرده است و برای تحقق بخشیدن به همین امر به داستان اصلاحات رواج یافته از سوی محمد بن سلمان توسل می‌جوید آن هم قبل از آنکه مخالفان به بی ثمر بودن این اصلاحات پی ببرند.

روزنامه مزبور افزود: مقامات سعودی پس از گذشت ۹ ماه از کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی در شهر استانبول ترکیه که به چهره بین المللی این کشور به شدت لطمه زد، سعی دارند تا سعودی‌های خارج از کشور جرأت اظهارنظر در مورد محمد بن سلمان و شیوه اداره کشور از سوی او را پیدا نکنند.

بر پایه همین گزارش، رهبران سعودی در همین راستا در صدد متقاعد کردن مخالفان و منتقدان هستند و به آنان تضمین‌هایی جهت سالم باقی ماندن پس از بازگشت به کشور ارائه می‌دهند و به آنان تاکید می‌کنند که در آینده تحت بازجویی قرار نگیرند.

یکی از فعالان سعودی در گفت وگو با روزنامه مزبور فاش کرد که از سوی افراد نزدیک به کادر رهبری سعودی تا کنون پیام‌هایی دریافت کرده دال بر اینکه در صورت بازگشت به عربستان از سوی ولیعهد سعودی مورد آزار و اذیت قرار نخواهد گرفت.

فایننشال تایمز با اشاره به اینکه "نگرانی ریاض از فعالیت‌های مخالفان در خارج از کشور دربار حاکم سعودی را واداشت تا این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهد" نوشت: تحقیق به عمل آمده در این خصوص که نتایج آن فاش نشده، نشان می‌دهد که شمار پناه جویان سعودی در خارج تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

***

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha