۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۲
کد خبر: 83098288
T T
۰ نفر

پرواز پرندگان زمستان گذران در مسیر مرگ

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۲
کد خبر: 83098288
پرواز پرندگان زمستان گذران در مسیر مرگ

ساری-ایرنا- همساله از اواسط فصل پاییز افزون بر 1.5 میلیون بال پرندگان مهاجر از اقصی نقاط ایران و جهان به خصوص سیبری برای زمستان گذرانی به تالاب ها و آبگیرهای مازندران كوچ می كنند و اما پهن شدن ادوات شكار، مسیر پرواز به سوی مرگ را برای آنها رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه پیش از سفر پرندگان زمستان گذران به مازندران خط و نشان زیادی از سوی دستگاه های متولی برای برخورد با متخلفان شكار در نشست های چندگانه و حتی شورای تامین استانی گرفته می شود، ولی تاكنون هیچ یك از این مصوبات و تصمیمات نتوانست به خوبی مانع كشتار این پرندگان شود.
طبق اظهار نظر فرمانده یگان حفاظت محیط زیست كشور سالانه حدود یك سوم از جمعیت حدود 1.5 میلیون بالی پرندگان زمستان گذر مهمان تالاب ها و آبگیرهای مازندران به دست شكارچیان متخلف با ادوات غیرقانونی شكار می شوند.
*** 100 هزار قبضه سلاح شكار
وجود 100 هزار قبضه سلاح شكاری دارای مجوز، گستردگی اراضی حفاظتی ( 530 هزار هكتار) در كنار كم تعداد بودن نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و جنبه پر زور شكارچیان متخلف كه برخی مواقع از سوی برخی نیروهای با نفوذ سیاسی و اجتماعی نیز حمایت می شوند، باعث شده تا طرح های برخورد با متخلفان با همه بگیرو ببندش نتواند پدیده شكار بی رحمانه را از صفحه اجتماعی مازندران پاك كند.
***گسترش شكارغیرمجاز در پهنه استانی
مدیركل محیط زیست مازندران گفت: برخورد بی نتیجه سنوات گذشته با متخلفان شكار به خصوص روش های كشتارجمعی ( تورهوایی- كرس، گذر و سایر شیوه های نوین) باعث شد تا این تخلفات از فریدونكنار به سایر مناطق دیگر نیز گسترش یابد.
حسینعلی ابراهیمی كارنامی به ایرنا گفت: اگر بساط شكار غیر قانونی پرندگان زمستان گذر در فریدونكنار را كه سابقه چند دهه دارد برنچینیم، به طور حتم این روند در سایر مناطق از جمله تالاب بین المللی میانكاله با روش غیرمرسوم موجود در فریدونكنار نیز گسترش خواهد یافت.
وی افزود: اگرچه در سال گذشته براساس مصوبه شورای تامین محیط زیست برای برخورد با شكارچیان متخلف از همراهی فرمانداری، نیروهای نظامی و انتظامی استفاده شد و توانست بازار فروش را سروسامان دهد و به توافقاتی نیز با شكارچیان دست یابد، ولی در سال جاری تاكنون هیچ یك از دستگاه ها وارد گود نشدند.
*** بدعهدی شكارچیان
مدیركل محیط زیست مازندران گفت: براساس توافقاتی كه سال گذشته با نمایندگان شكارچیان انجام شد، علاوه بر ساماندهی بازار، قرار شد تا ادوات شكار از جمله تور هوایی به طور كامل جمع شود و هر شكارچی نیز در كنار دامگاه با دومگاه ( شیوه سنتی شكار چاله ای ) یك كرس و گذر داشته باشد.
ابراهیمی افزود: شیوه شكار كرس و گذر نیز صرفا برای سال جاری پیش بینی شد و از سال 98 این دو شیوه نیز باید كنار گذاشته شود و فروش لاشه پرندگان در بازار منوط به شكارچیانی شود كه دارای مجوزند.
وی اظهار داشت: در سال جاری شكارچیان با بدعهدی با پهن كردن تور هوایی وگسترش شیوه های غیرمرسوم و كشتارجمعی كرس و گذر توافق سال قبل را زیر پا گذاشتند و محیط زیست نیز یك تنه برای برخورد پا به میدان گذاشت.
به گفته ابراهیمی صرفا در 2عملیات برخورد با شیوه های شكار كشتارجمعی پرندگان حدود 200 رشته تورهوایی در فریدونكنار جمع شد.
وی پیش بینی كرد حداقل یك هزار تور هوایی در مسیر پروازی پرندگان در فریدونكنار افراشته باشد كه باید با كمك دستگاه های انتظامی،نظامی و محیط زیست جمع آوری شود.
*** عزم همگانی برای برخورد
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست كشور گفت: براساس مصوبه شورای تامین مازندران تمام دستگاه های انتظامی، نظامی، قضایی و فرمانداری فریدونكنار باید محیط زیست را در برخورد با متخلفان همراهی كنند.
سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: اگر عزم همگانی در استان برای برخورد با متخلفان شكار ایجاد نشود، این پدیده شوم برچیده نخواهد شد.
*** ورود مدعی العموم
دادستان عمومی و انقلاب مركز مازندران هم با بیان اینكه قانون هر نوع صیدی را غیر مجاز می داند و نگاه مدعی عموم این است كه كوتاه آمدن در اجرای قانون خلاف است.
سید یونس حسینی عالمی افزود: امروز جلوگیری از صید بی رویه پرندگان مهاجر یك مطالبه عموم مردم ایران و بین المللی بر اساس قانون است.
دادستان مركز مازندران گفت: تمام دادستان های شهرستان های مازندران با قدرت و با نگاه ویژه نسبت به شكار پرندگان مهاجر ورود پیدا می كنند و به هیچ عنوان كوتاه نخواهند آمد.
وی هشدار داد: اگر این معضل حل و فصل نشود و مدیران مربوطه همكاری نكنند، یقین كنید كه اجازه ادامه فعالیت را به آنان و خودمان نخواهیم داد.
برخورد قهری، آخرین راهكار
فرمانده انتظامی مازندران هم با بیان اینكه نیروی انتظامی آمادگی برخورد با شكارچیان را دارد، گفت: هر دستگاهی باید وظایف خود را به درستی انجام بدهد و سپس برخورد قهریه نیروی اننظامی را خواهیم داشت.
سردار سید محمود میر فیضی افزود: گزارش ها نشان می دهد كه برخی از پرندگان وحشی از استان های گیلان و گلستان و دیگر شهرهای مازندران به محمودآباد و فریدونكنار برای عرضه و فروش انتقال داده می شود.
وی با اشاره به اینكه مجموعه حفاظت محیط زیست یاید به لحاظ امكانات و نیروی انسانی تقویت شوند، گفت: سازمان محیط زیست كشور باید به مازندران كمك ملی بدهد .
مازندران افزون بر 800 آببندان و تالاب دارد كه همه ساله در فصل زمستان افزون بر 150 گونه پرنده زمستان گذران با جمعیت یك میلیون و 500 هزار بالی به این تالاب ها مهاجرت می كنند.
تالاب میانكاله و سرخرود از مهم ترین تالاب های پرنده پذیر مازندران هستند.
بر اساس آمار دستكم 50 گونه پرنده زمستان گذران در مازندران در زمره پرندگان تحت حفاظت و یا انقراض قرار دارند كه شكار آنها ممنوع است و ایجاد دامگاه و شكار دستجمعی باعث از بین رفتن نسل این پرندگان می شود.
6982/1899
۰ نفر