۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۷
کد خبر: 83098392
T T
۰ نفر

آژانس در مقابل اقدامات ضدبرجامی آمریكا

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۷
کد خبر: 83098392
آژانس در مقابل اقدامات ضدبرجامی آمریكا

تهران - ایرنا - سیزدهمین گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی برپایبندی ایران بر تعهدات برجامی نشان داد كه فضای بین المللی اكنون با قدرت بیشتری قادر است تا در برابر اقدامات ضدبرجامی آمریكا بایستد و آژانس می تواند نهاد سازمان دهنده چنین روندی باشد.

به گزارش ایرنا، نهادها و سازمان های بین المللی تخصصی نظیر آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره نقش بی بدیلی در تصمیم گیری های بین المللی و نتایج و پیامدهای سیاسی میان دولت ها دارند.
در حالی كه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاكنون 12بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران را به تمامی تعهدات خود اعلام كرده بود، روز گذشته( سه شنبه)'یوكیا آمانو' مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی، سیزدهمین گزارش فصلی خود را در وین منتشر كرد كه در این گزارش بر پایبندی ایران به همه تعهدات خود تاكید شده است.
گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی، طبق روال 10تا هفت روز پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حكام منتشر و در اختیار كشورهای عضو این آژانس قرار می گیرد.
نشست آتی شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی 22 نوامبر (یكم آذر) برای دو روز در مقر این آژانس در شهر وین برگزار می شود.
در گزارش آمانو آمده است كه ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته ای 2015میلادی عمل كرده و همه سایت های هسته ای خود را برای بازرسی بازرسان این آژانس بین المللی انرژی اتمی باز گذاشته است.
از زمانی كه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا در 18 اردیبهشت یادداشت 11 ریاست جمهوری در مورد امنیت ملی (خروج از برجام) را امضا نمود كه به «مشاركت ایالات متحده در برنامه جامع اقدام مشترك» پایان می داد، تحولات مربوط به این توافق تاریخی بین المللی روز به روز شتاب بیشتری به خود گرفت. درحالی كه بیشتر كشورها عضو گروه تازه تاسیس 1+4 با تایید پایبندی خود به برجام به دنبال انجام تعهدات برجامی خود هستند، اما خروج یكجانبه دولت ترامپ به طور عملی همه طرف ها وبه ویژه آژانس بین المللی انرژی اتمی را در وضعیت دشواری قرار می داد.
اما ورای آغاز روند بازگشت دوباره تحریم های یكجانبه دولت ترامپ علیه ملت ایران، این سازمان تخصصی برخلاف دوره پیش از برجام كه برخی گزارش های آن سیاسی و گاهی دوپهلو بود، با وجود توافق برجام و تداوم دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی اكنون گزارش های آژانس با نگاهی تكنیكی و فنی ارایه می شود.
گزارش های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی بیانگر این موضوع است كه ایران پایبند به توافق هسته ای بوده و صرفا به دنبال استفاده از انرژی هسته ای در چارچوب اهداف مسالمت آمیز است.
افزون براین، دو نشست وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4در وین و نیویورك نشان داد كه دیپلماسی هسته ای وچندجانبه ایران هنوز در جریان دارد.
این درحالی است كه دولت ترامپ تمامی تلاش خود را بر بهره گیری از دیپلماسی تهدید قرار داده است و اساسا آمریكایی ها تلاش دارند تا در فضای همكاری ایران با جامعه جهانی خلل وارد كنند.
دولت ترامپ به دنبال اثبات این ادعای خود است كه ایران از الگوهای همكاری‌جویانه با سیاست بین‌الملل بهره نمی‌گیرد و به این ترتیب، روح برجام را نقض كرده است. ایران نیز متقابلاً به این موضوع اشاره دارد كه تحریم‌های جدید اقتصادی و راهبردی علیه ایران،نقض برجام محسوب می‌شود.
درشرایط كنونی، سازمان بین المللی انرژی اتمی می تواند نقش مهمی را ایفا كند؛ درك الگوهای رفتاری سازمان های بین المللی به ویژه سازمانی فتی مانند آژانس به ایران این اجازه را خواهد داد در فضای دیپلماسی چندجانبه و دیپلماسی سازمان های بین المللی اقدامات موثر خود را برای مقابله با تحریم ها و دیپلماسی تهدید آمریكا انجام دهد.
بنابراین، آنچه در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی دیده می شود پایبندی و تایید روندهای نظارتی و راستی آزمایی است كه تایید چنین روندهایی نشانه هایی از رفتار راهبردی جامعه جهانی برای مقابله با رفتارهای یكجانبه گرای واشنگتن نیز محسوب می شود.
در این زمینه، «كاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم كشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین، با اعلام انتشار سیزدهمین گزارش مدیركل آژانس در خصوص راستی آزمایی اجرای برجام، گفت: این گزارش بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تأیید كرد.
نماینده دائم كشورمان با تأكید براینكه برخلاف رفتار آمریكا، ایران رفتار مسؤولانه‌ای اتخاذ و تاكنون به تعهدات خود عمل كرده است، افزود: همان‌گونه كه مكرراً اعلام ‌شده، اجرای كامل و صادقانه تعهدات تمامی طرف‌ها، یك مبنای اساسی برای تداوم برجام است و چنانچه خواهان تداوم توافق هسته‌ای هستیم، اعضای باقیمانده این توافق باید بهره‌مندی ایران از منافع برجام را با اتخاذ اقدامات عملی فوری و مناسب، تضمین كنند.
دراین چارچوب گزارش های آژانس در قالب گزارش های نظارت و راستی آزمایی می تواند مورد استناد گروه 1+4 برای مقابله با اقدامات محدودساز دولت ترامپ برای اجرای تحریم های گسترده تر باشد. آنچه جمهوری اسلامی ایران می تواند درمقطع كنونی انجام دهد، بهره گیری از نشست های آژانس برای سازماندهی دولت های حامی برجام در جهت اقدامات محدودساز آمریكا است.
اروپام**2040**1590