۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 83099215
T T
۰ نفر
شفاف سازی راهكار جذب موقوفه جدید است

سمنان - ایرنا - رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور گفت: شفاف سازی هزینه كردها راهكار مشاركت واقفان و جذب موقوفه های جدید در كشور است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی روز چهارشنبه در همایش وقف و رسانه و تجلیل از یاوران وقف در شبستان امامزاده یحیی(ع) سمنان افزود: اكنون كمك های مردمی در بعدهای مادی و معنوی به نهادهای خیریه، نسبت به سازمان اوقاف و امور خیریه بیشتر بوده و تنها راهكار جلب مشاركت مردمی در وقف، شفاف سازی است.
وی خاطر نشان كرد: اداره های شهرستانی اوقاف و امور خیریه به صورت ماهانه مهمترین برنامه هایی كه با موقوفه مردم در بخش های مختلف انجام شده است را اطلاع رسانی كنند.
رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: براساس مقتضیات زمان موقوفه ها باید به روز شوند و حتی افرادی كه در شغلی تخصص دارند می توانند تخصص خود را وقف كنند.
حسینی اضافه كرد: در امر جذب موقوفه نباید تنها به اموال منقول و غیرمنقول واقفان توجه داشت و دانش افراد كه به عمران و آبادی كشور كمك می كند نیز می تواند وقف شود.
وی تصریح كرد: باید از رویكرد تصدی گری فاصله گرفت و بسیاری از امور در اجرای طرح های خیر را به مردم واگذار كرد.
رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با اجرا نشدن طرح های مهم شفاف سازی نمی توان نسبت به جلب مشاركت مردم برای وقف اموال اقدام كرد.
حسینی افزود: سامانه هایی در اماكن متبركه نقاط مختلف كشور باید راه اندازی شود و مردم به صورت شفاف با مطالعه موردی تمامی هزینه كردهای اموال وقفی خود را مشاهده كنند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر پنج هزار موسسه قرآنی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می شود كه اعتبارهای قطره چكانی دولتی جوابگوی فعالیت این موسسه ها نیست.
حسینی گفت: 15 میلیون حافظ قرآن و 15 میلیون مفسر قرآن به گفته رهبر معظم انقلاب باید در كشور در سال های آینده پرورش یابند كه اعتبارهای دولتی اجرای این طرح را غیرممكن می كند.
رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آحاد مردم باید در اجرای طرح های قرآنی در كشور مشاركت كنند و با اتخاذ رویكرد اجتماعی از اعتبارهای دولتی در اجرای طرح های قرآنی فاصله گرفت.

**اعتبار موقوفه های قرآنی با شرایط مطلوب فاصله دارد
رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اعتبار موقوفه ها برای ترویج فرهنگ حفظ و تفسیر قرآن در بین اقشار جامعه با شرایط مطلوب فاصله دارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی روز چهارشنبه در حاشیه همایش وقف و رسانه و تجلیل از یاوران وقف در شبستان امامزاده یحیی(ع) سمنان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اعتبارهای موقوفه های قرآنی در كشورهای اسلامی بیشتر از ایران است و باید با افزایش درآمدهای مالی برای اجرای این طرح مهم دینی و اعتقادی در كشور گام برداشت.
وی خاطر نشان كرد: در زمان حاضر به دلیل كمبود اعتبار از زمان بندی برنامه ای كه رهبر معظم انقلاب در پرورش 10 میلیون حافظ قرآن در كشور سفارش كردند فاصله داریم.

** هزینه 300 میلیارد ریالی اوقاف برای اجرای طرح های قرآنی
رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اعتبار منشور توسعه قرآنی در بودجه 97 به غیر از هزینه جاری، یك هزار میلیارد ریال است كه سالانه 50 درصد از آن تخصیص می یابد.
حسینی تصریح كرد: سازمان اوقاف و امور خیریه سالانه 300 میلیارد ریال برای اجرای طرح های استانی، ملی و بین المللی قرآنی هزینه می كند و سال گذشته 200 موقوفه قرآنی در كشور راه اندازی شد.
رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مجوز راه اندازی وقف مشاركتی در شورای نگهبان صادر شد و در زمان حاضر 2 هزار و 500 موقوفه قرآنی در كشور فعال است.

** راه اندازی بیست و چهارمین مركز آموزش قرآن كشور در سمنان
حسینی ادامه داد: بر اساس سفارش های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمان حاضر بخش قابل توجهی از برنامه های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور معطوف به پرورش حافظان قرآن است.
رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه كرد: آموزش و تربیت معلمان قرآن به صورت مجازی و از طریق سامانه های اینترنتی در دستور كار این نهاد ارزشی قرار دارد.
وی خاطر نشان كرد: بیست و چهارمین مركز مجازی حفظ و آموزش قرآن در استان سمنان گشایش یافته است كه این طرح در ترویج فرهنگ فراگیری حفظ و تفسیر قرآن در این منطقه از كشور تاثیر قابل توجهی دارد.

** برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی كشور در نهم اسفند سال جاری
حسینی در ادامه گفت: در نهم اسفند سال جاری بزرگترین رویداد قرآنی كشور با مشاركت تمامی نهادهای اجرایی و با شركت 500 هزار نفر برگزار می شود.
وی گفت: در سال گذشته با مشاركت سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رویداد قرآنی در كشور برگزار شد و در سال جاری میزان مشارمت داوطلبان در این طرح بیش از 100 درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، در آیین تجلیل از یاوران وقف ، 14 تن از واقفان استان سمنان تجلیل شدند.
پانزدهم تا بیست و پنجم آبان ماه به عنوان گرامیداشت دهه وقف نامگذاری شده است.
7339/7408
۰ نفر