۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 83099874
T T
۰ نفر
220 هزار تخت بیمارستانی برای رسیدن به استانداردها نیاز است

یزد - ایرنا - معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه به ازای هر یكهزار نفر، 1.6 تخت در بیمارستان های كشور وجود دارد گفت: برای رسیدن به استانداردهای لازم به 220 هزار تخت بیمارستانی دیگر نیاز است.

دكتر قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید رهنمون یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی كشورهای جنوب شرقی آسیا شاخص تخت به جمعیت آنها بسیار بالاست و بین هشت تا 13 تخت به ازای هر یكهزار نفر جمعیت است.
وی با بیان اینكه این شاخص در تركیه سه به ازای هر یكهزار نفر است اظهار داشت: در كشور ما توزیع یكنواختی در زمینه تخت بیمارستانی نیست، در برخی از مناطق كشور ضریب تخت بیمارستانی به زیر یك می رسد مانند قسمتی از جنوب كرمان ، سیستان بلوچستان و حتی اطراف تهران كه تعداد تخت به جمعیت آنها بسیار كم است.
جان بابایی با اشاره به سند 1404 درمان افزود: بر اساس این سند، 2.5 تخت به ازای هر یكهزار نفر جمعیت برای مناطق كم برخوردار تعریف شده یعنی یك تخت برای یكهزار نفر در بیمارستان های خصوصی ، نیمه دولتی و خیریه و 1.5 تخت هم برای بیمارستان های دولتی در نظر گرفته شده است.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: براساس سند یاد شده، در مناطق كشور كه تعداد تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت آنها مازاد است دیگر مجوز ساخت بیمارستان داده نمی شود.
وی گفت: در طرح تحول سلامت ساخت 180 اورژانس تعریف شده بود كه 120 مورد آن به اتمام رسیده و مابقی هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
جان بابایی همچنین از ساخت 100 كلینیك ویژه در كشور خبر داد و افزود: این كلینك ها در اوایل سال آینده افتتاح می شوند.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: سه هزار پزشك متخصص در مناطق محروم و كمتر برخوردار به طور تمام وقت مستقرند و خدمات این پزشكان با تعرفه دولتی به مردم ارائه می ‌شود.

**كمبود پرستار
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین از كمبود پرستار در مراكز درمانی كشور خبر داد و گفت: امیدواریم دولت و سازمان برنامه بودجه جهت رفع این مشكل ردیف استخدامی در نظر بگیرد.
جان بابایی ، اظهار داشت: برای هر تخت بیمارستانی به 2 پرستار نیاز داریم و چالش ما در بخش پرستاری بیشتر از تخت های بیمارستانی است.
وی تصریح كرد: در برخی مناطق، تعداد پرستار به تخت، كمتر یك و هشتم دهم است و در برخی مناطق به ازای هر تخت یك پرستار هم نداریم.
جان بابایی در سفر خود به یزد، از اورژانس، بخش های طب سنتی، مراقبت های ویژه و اورولوژی بیمارستان شهید رهنمون این شهر بازدید كرد.
بازدید از كلینیك خاتم الانبیاء، مركز رادیو تراپی شهید رمضانزاده، بیمارستان سوانح و سوختگی شهدای محراب و بیمارستان میبد و اردكان نیز از دیگر برنامه سفر یك روزه معاون درمان وزیر بهداشت به یزد بود.
2088/ 6197
۰ نفر