۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۳
کد خبر: 83101677
T T
۰ نفر
2 سرنشين قايق صيادي در آبهاي درياي عمان نجات يافتند

چابهار- ايرنا- معاون دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: 2 سرنشين قايق صيادي پس از يك ساعت تلاش و انجام عمليات امدادونجات در آب هاي درياي مكران (عمان) نجات يافتند.

سيدحسن ابراهيمي روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سرنشينان اين قايق در يك عمليات جستجو و نجات دريايي با هماهنگي مركز (MRCC) بندر چابهار در 24 ساعت گذشته در 20 مايلي محدوده بندر صيادي بريس نجات پيدا كردند.
وي بيان كرد: شرايط جوي نامساعد و نقص فني موتور شناور از دلايل وقوع اين حادثه بوده است.
معاون دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان افزود: با اطلاع از وقوع اين حادثه شناور ناجي پنج و قايق هميار ناجي به محل مورد نظر اعزام شده و پس از يك ساعت عمليات جستجو در چارچوب الگوهاي استاندارد بين المللي دريايي، شناور و افراد مضطرب را نجات داده و به بندر شهيد بهشتي منتقل كردند.
ابراهيمي ادامه داد: شناورهاي فعال در چابهار و كنارك با توجه به شرايط متغير جوي كنوني در اين فصل، لازم است ضمن رعايت كليه اصول ايمني شناور و سرنشينان آن، قبل از خروج از بنادر و عزيمت به سوي لنگرگاه از وضعيت جوي منطقه، از طريق مركز هماهنگي جستجو و نجات دريايي (MRCC) و شماره تلفن هاي 1550و 05435321415 اطمينان حاصل كنند.
معاون دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان تاكيد كرد: سرنشينان قايق ها و يا صيادان فعال در 9 بندر صيادي چابهار و كنارك در صورت وقوع حادثه در دريا مي توانند با مركز جستجو و نجات دريايي (MRCC) بندر چابهار از طريق خط تلفني 24 ساعته 1550 تماس برقرار كنند تا سريعا عمليات جستجو و نجات دريايي فعال و شناور به محل مورد نظر اعزام شود.
به گزارش ايرنا 907 فروند لنج و هزار و 430 فروند قايق صيد و صيادي با حدود 24 هزار نفر صياد دائمي و فصلي در قالب 34 تعاوني صيادي زير پوشش اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان (آبهاي دور) در 9 بندر ماهيگيري و 2 جايگاه تخليه صيد شامل بنادر تيس، كنارك، رمين، زرآباد، پزم، چابهار، بريس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در شهرستانهاي چابهار و كنارك فعاليت دارند.
سيستان وبلوچستان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره كل شيلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان (آبهاي داخلي) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه كنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان (آبهاي دور) مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است.
3043 **6081