۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83102314
T T
۰ نفر
صنعت اسباب بازی به عنوان مولفه قدرت نرم تجاری سازی نشده است

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: یكی از مولفه های قدرت نرم در هر كشوری صنعت اسباب بازی است و اكنون باید بررسی كرد در كشور ما با 5 تا 6 هزار سال تاریخ علم و فرهنگ چرا قادر به تجاری سازی در صنعت اسباب‌بازی نیستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سورنا ستاری روز شنبه در افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با بیان این كه در برخی كشورها به راحتی علوم مختلف از جمله صنعت اسباب‌بازی تجاری سازی می شود، تصریح كرد : همچنین چه مشكلی وجود دارد كه در حوزه صنایع دستی در تنوع و تكنولوژی سرآمد هستیم و گرچه هنوز فرش و گلیم را به عنوان یادگاری به یكدیگر هدیه می دهیم اما نتوانسته ایم این صنعت را نیز تجاری سازی كنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اظهار داشت: از وقتی به پول نفت رسیدیم هویت خود را نابود كرده ایم و دانشگاه های ما در این حوزه وارد نشده اند.
ستاری تصریح كرد : در حوزه صادرات غیر نفتی و صنعت ما به سمت تجاری سازی نرفته ایم و دانشگاه ها به سمت طرح و ایده های جدید در بخش های مختلف نرفته اند؛ به همین دلیل است كه نمی توانیم داستان ها و فرهنگ غنی خود را در قالب صنایع مختلف از جمله اسباب‌بازی به بچه ها بشناسانیم.
وی با اشاره به این كه اكنون معاونت علمی و فناوری به دنبال این حلقه مفقوده است، افزود: اینكه ما با پول دولت و نفت عروسك تولید كنیم و انتظار داشته باشیم بچه ها بازی كنند، اتفاقی در صنعت اسباب‌بازی نمی افتد بلكه باید نوع نگاه خود را در بازار گسترده كنونی متفاوت كنیم.
ستاری افزود: جشنواره ملی اسباب‌بازی نمونه ای از فعالیت ها برای توجه به ساخت و تولید اسباب‌بازی داخلی در حوزه فرهنگ نرم است تا بتوانیم این صنعت را به بچه ها و حتی در دنیا معرفی كنیم.
وی اظهار داشت: این صنعت در سال های گذشته با ورود گسترده بازی های رایانه ای متحول شده و بسیاری از اسباب بازی ها در كنار بازی های رایانه ای رنگ باخته است؛ به همین دلیل در معاونت علمی و فناوری یك ستاد خاص تشكیل شده و جا دارد از شركت هایی كه پتانسیل دانش بنیان شدن را در این حوزه دارند، حمایت كنیم.
مدیر عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نیز در این آئین گفت : جشنواره امسال در دو بخش عرضه و فروش به طور مجزا برگزار شده است.
فاضل نظری افزود : 86 تولید كننده در این جشنواره كنار هم جمع شده اند و حدود هزار و 300 محصول عرضه شده و از ویژگی های این رویداد آن است كه تمام تولیدات داخلی هستند.
وی با اشاره به اینكه این جشنواره فرصتی برای مواجهه بخش های مختلف صنعت اسباب‌بازی فراهم كرده است، یادآور شد: نظام ملی نوآوری در حوزه صنعت اسباب بازی احتیاج به یك نگاشت نهادی دارد و اركان و بازیگران این نظام باید كنار هم قرار گیرند تا قدمی برداریم.
مدیر عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تصریح كرد: در طول جشنواره مسئولان حوزه های مختلف كنار هم قرار می گیرند كه شاید خروجی آن قدم برداشتن برای تاسیس یك رشته دانشگاهی در صنعت اسباب‌بازی باشد.
چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از امروز 26 آبان ماه در مركز آفرینش‌های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آغاز به كار كرد و تا 30 آبان دایر است.
علمی **1883*2017
۰ نفر