۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83103409
T T
۰ نفر
خيز دولت براي روان سازي حمل و نقل

مهاباد- ايرنا- دولت تدبير و اميد گام نخست پيشرفت آذربايجان غربي را توسعه شبكه حمل و نقل اعم از جاده اي، ريلي و هوايي مي داند و گام هاي بلندي براي روان سازي حمل و نقل اين استان مرزي برداشته است.

به گزارش ايرنا، امروزه همه بر اين امر اذعان دارند كه راه به عنوان زيرساخت توسعه مي تواند نقش بسيار مهمي در پيشرفت همه جانبه يك منطقه داشته باشد؛ بر اين اساس اولويت دولت تدبير و اميد براي محروميت زدايي از آذربايجان غربي و برون رفت آن از توسعه نيافتگي، اتمام پروژه هاي راهسازي و توجه بيشتر به گسترش شبكه حمل و نقل ريلي و هوايي است.
آذربايجان غربي به دليل هم مرز بودن با سه كشور تركيه، عراق و جمهوري آذربايجان، دروازه ارتباطي ايران با اروپا محسوب مي شود و توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل به ويژه شبكه ريلي آن از اهميت بسزايي برخوردار است.
گسترش شبكه راه ها در آذربايجان غربي به سبب قرار گرفتن آن در ابتداي مسير كريدور شماره 10 كشور (شمال به جنوب) بر اهميت راه هاي اين استان افزوده است؛ اين محور ارتباطي كه به كريدور شمال - جنوب معروف است، بندر امام خميني (ره) را به مرز بازرگان متصل كرده و به طول يكهزار و 482 كيلومتر از پنج استان كشور عبور مي كند.
توجه به مساله حمل و نقل ريلي، هوايي و جاده اي در آذربايجان غربي به ويژه در دولت تدبير و اميد، شتاب بيشتري به خود گرفته كه فعال شدن، افتتاح و افزايش پروازهاي سه فرودگاه اروميه، خوي و ماكو، اتمام پروژه خط راه آهن - اروميه و تكميل بخش هاي زيادي از كريدور شمال جنوب در محدوده آذربايجان غربي از جمله نمادهاي بيروني كارنامه درخشان دولت تدبير و اميد در حوزه حمل و نقل اين استان است.

** سوت قطار بزودي در اروميه شنيده مي شود
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: در سايه توجه ويژه دولت تدبير و اميد در سه سال گذشته، اقدامات بي مانندي براي تكميل طرح راه آهن مراغه - اروميه انجام شده كه ريل گذاري 98 كيلومتري، افتتاح ايستگاه اروميه و شنيده شدن صداي سوت قطار در مركز استان از جمله آنهاست.
ابراهيم مبارك قدم افزود: عمليات عمراني راه آهن مراغه - اروميه به عنوان يكي از طرح هاي ملي به اتمام رسيده است و شركت رجا /راه آهن جمهوري اسلامي ايران/ نيز تجهيز آن را انجام مي دهد.
وي اضافه كرد: مسير خط آهن 182 كيلومتري مراغه - مياندوآب - مهاباد - نقده - اروميه در سال 1381 آغاز شد و آذربايجان غربي را به استان هاي آذربايجان شرقي، زنجان، قزوين و به مركز كشور وصل مي كند.
وي افزود: براي هر كيلومتر ريل گذاري اين طرح 45 تا 50 ميليارد ريال و براي كل آن بيش از پنج هزار و 131 ميليارد ريال هزينه شد كه بخش عمده آن در دولت تدبير و اميد انجام گرفت.
مبارك قدم گفت: اين مسير ريلي داراي چهار ايستگاه است و ايستگاه اروميه با 16 هزار مترمربع زيربنا و يك سالن ترانزيت، بزرگترين ايستگاه آن به شمار مي رود.
وي يادآور شد: عملياتي شدن اين طرح علاوه بر افزايش ايمني حمل و نقل و صرفه جويي در مصرف سوخت، آلودگي زيست محيطي را نيز كاهش مي دهد و نقش بسيار موثري در توسعه حمل و نقل عمومي آذربايجان غربي دارد.

** فعاليت سه فرودگاه در آذربايجان غربي
مديركل فرودگاه هاي آذربايجان غربي با اشاره به احداث جهادي فرودگاه ماكو در دولت تدبير و اميد، گفت: استان داراي سه فرودگاه در شهرستان هاي خوي، اروميه و منطقه آزاد ماكو است كه در بين آنها فرودگاه اروميه به لحاظ فعاليت و برنامه پروازي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
كمال پرهيزگار افزود: فرودگاه اروميه رتبه 15 در جابجايي مسافر در پروازهاي داخلي و رتبه 11 در پروازهاي بين المللي در بين فرودگاه هاي تحت مالكيت شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران را دارد.
وي اضافه كرد: هم اكنون برنامه هفتگي (فصل پاييز) اين فرودگاه شامل 45 پرواز 2 طرفه (رفت و برگشت) و 16 پرواز يك طرفه به مقصدهاي تهران، مشهد و استانبول است.
وي اظهار داشت: پروازهاي اين فرودگاه توسط 6 شركت مسافربري هوايي معتبر شامل ايران اير، آسمان، ايرتور، زاگرس، آتا و قشم در طول ايام هفته انجام مي شود.
پرهيزگار گفت: فرودگاه اروميه در سال 1342 در زميني به وسعت 343 هكتار ساخته شد و در سال 1345 به بهره‌برداري رسيد.
مدير فرودگاه امام خميني (ره) خوي نيز گفت: اين فرودگاه در سال 1383 به بهره برداري رسيده و وسعت آن 700 هكتار مي باشد كه در جنوب خوي و در مسير خوي - سلماس واقع است.
مرتضي يوسفي با اشاره به شروع فعاليت پروازي اين فرودگاه از سال 1396، افزود: هم اكنون اين فرودگاه در هفته سه پرواز رفت و برگشت از مبدا تهران دارد و پروازهاي آن توسط شركت هوايي ايران اير انجام مي شود.
مدير فرودگاه منطقه آزاد ماكو هم گفت: پروازها در اين فرودگاه از نيمه دوم مهر سال جاري /1397/ با شركت هواپيمايي آتا از سرگرفته شده و در اين مدت علاوه بر 33 هزار مسافر، بيش از 33 تُن بار جابجا كرده است.
قربان محرم نژاد افزود: هر هفته سه پرواز در روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپيماي 737 شركت هواپيمايي آتا از فرودگاه ماكو به تهران و بالعكس انجام مي شود.
وي اضافه كرد: فرودگاه ماكو در زميني به وسعت 400 هكتار احداث شده و مساحت سطوح پروازي اين محوطه 200 هكتار و طول باند آن سه هزار و 270 متر است كه تجهيزات فرودگاهي و هوانوردي اين فرودگاه داراي استانداردهاي بين المللي بوده و مطابق با آخرين تكنولوژي روز دنياست.
محرم نژاد افزود: اين فرودگاه براي هواپيماهاي ايرباس A320 طراحي شده و داراي هشت هزار مترمربع ترمينال اصلي و 800 مترمربع سالن تشريفات مي باشد؛ ارتفاع برج مراقبت آن 32 متر و ساختمان هاي جنبي آن از قبيل ايمني آتش نشاني و هواشناسي و غيره در حال احداث است.
وي گفت: احداث اين فرودگاه در خرداد سال 1393 شمسي آغاز شد و با پرواز مسافري بوئينگ 737 شركت هواپيمايي سپهران در مسير تهران – ماكو و بالعكس به بهره برداري رسيد.

** روان سازي حمل و نقل زميني
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي گفت: در دولت تدبير و اميد حمل و نقل زميني روان تر شده و هم اكنون 10 هزار و 777 كيلومتر راه بين شهري و روستايي در استان وجود دارد كه از اين مقدار 2 هزار و 825 كيلومتر آن راه بين شهري و هفت هزار و 946 كيلومتر نيز راه روستايي است.
مبارك قدم افزود: هم اكنون از مجموع راه هاي بين شهري استان 40 كيلومتر آن آزاد راه و 352.3 كيلومتر نيز به صورت بزرگراه احداث شده است، در حالي كه قبل از دولت تدبير و اميد سهم استان از آزاد راه صفر و در بزرگراه 266 كيلومتر بود.
وي اضافه كرد: در بخش راه هاي بين شهري اصلي و فرعي نيز هم اكنون 568 كيلومتر راه اصلي و يكهزار و 864 كيلومتر راه فرعي وجود دارد كه قبل از دولت تدبير و اميد، طول راه هاي اصلي 804 كيلومتر و راه هاي فرعي يكهزار و 982 كيلومتر بود و اين وضعيت نشان مي دهد راه هاي اصلي و فرعي استان نيز در اين مدت گسترش يافته است.
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي مجموع راه هاي روستايي آسفالت را در استان حدود چهار هزار كيلومتر اعلام كرد و گفت: هم اكنون سرانه بهره مندي روستاييان استان از راه آسفالت 82 درصد و تنها هشت درصد از ميانگين كشور كمتر است.
مبارك قدم در خصوص راه هاي شوسه و خاكي استان نيز گفت: هم اكنون يكهزار و 289 كيلومتر از راه هاي روستايي استان شوسه و 2 هزار و 672 كيلومتر به صورت خاكي است كه قبل از دولت تدبير و اميد به ترتيب يكهزار و 550 كيلومتر راه شوسه و 2 هزار 832 كيلومتر راه خاكي بود.
وي با اشاره به صدها پروژه راهسازي در دست اجرا و آماده افتتاح در آذربايجان غربي افزود: هم اكنون تنها در بخش راه هاي روستايي استان 96 پروژه در دست اجرا و فعال است كه مبلغ قرارداد آنها در مجموع يكهزار و 240 ميليارد ريال است.
به گزارش ايرنا، علاوه بر اجراي طرح هاي عمراني و بهبود و ارتقاي راه هاي استان، تعمير و نگهداري، نصب علايم و خط كشي، عمليات برف روبي و نمك پاشي در فصل زمستان از ديگر خدمات دولت در اين حوزه است.
شرايط جغرافيايي و كوهستاني بودن آذربايجان غربي باعث شده كه هزينه هاي راهسازي در اين استان در مقايسه با استان هاي مركزي چندين برابر باشد و لازم است برنامه ريزان با توجه به اين امر بودجه بيشتري براي اجرايي طرح هاي راهسازي در اين استان اختصاص دهند.
از سوي ديگر به دليل فعاليت مرزهاي بازرگان، منطقه آزاد ماكو و تمرچين پيرانشهر در استان و مهيا بودن شرايط صادرات و واردات كالا از طريق پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي، توسعه راه ها و روان سازي حمل و نقل اين استان به صورت مستقيم مي تواند در اقتصادي استان و حتي استان هاي همجوار نيز نقش آفريني كند.
گزارش از: عبدالله رحماني
3020/6185/3072