۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 83103662
T T
۰ نفر
تيم برايتونيك بانوان زنجان براي مسابقات كشوري آماده مي شود

زنجان - ايرنا - رئيس هيات ورزش روستايي و بومي محلي استان زنجان، گفت: تيم برايتونيك بانوان زنجان براي حضور توانمند و شايسته تر در رقابت هاي قهرماني كشور آماده مي شود.

داوود ارفعي، روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: اين پيكارها از هشتم آذر امسال به مدت 2 روز به ميزباني تهران برگزار خواهد شد.
وي اظهار داشت: در اين رقابت ها تيم هاي شركت كننده براي حضور، نياز به توليد موسيقي خاص دارند و به حركات، رفتارها، صحبت ها و موسيقي، امتياز تعلق مي گيرد.
ارفعي با اشاره به اينكه برايتونيك مدت 2 سال است كه تحت پوشش هيات ورزش روستايي و بومي محلي قرار گرفته است يادآورشد: چهار نفر از ورزشكاران تيم برايتونيك بانوان زنجان پارسال توانستند در مسابقات قهرماني كشور كه در قزوين برگزار شد، عنوان قهرماني را به دست آورند.
وي با بيان اينكه اين رشته ورزشي نوپا، مشابه ورزش ايروبيك است و به صورت انجمن و زير نظر هيات ورزش روستايي و بومي محلي قرار دارد، اظهار داشت: در زمان حاضر برايتونيك، فقط در شهرستان ابهر و در بخش بانوان فعال مي باشد و از وجود 14 ورزشكار و چهار مربي برخوردار است.
ارفعي افزود: سيد زهرا سادات موسوي، نيز از مدرسان زنجاني براي تونيك و جزو پيشكسوتان اين رشته است كه بايد از وجود اين پيشكسوت در توسعه اين رشته ورزشي در تمام شهرستان هاي اين استان، بهره گرفت.
وي تصريح كرد: مردان، رغبت چنداني براي فعاليت در اين رشته ورزشي ندارند اما در ساير استان ها از آن استقبال مي شود.
به گزارش ايرنا، برايتونيك مجموعه اي از ورزش، بازي، الفاظ، تفكرات، خلاقيت، مسابقه، تفريح، فرهنگ، هنر و حركات سالم سازي است كه فرد را به سوي تندرستي و شادي هدايت مي كند و قابل اجرا براي همگان است.
همه افراد جامعه با هر شرايط جسمي حتي معلولين و نابينايان و افراد استثنايي مي توانند حركات زيباي برايتونيك كه نيازي به تجهيزات خاص ندارد را با الهام از كد گذاري بين المللي حروف الفبا طراحي شده، به صورت انفرادي يا گروهي اجرا كنند.
در سال 1870 ميلادي يك فرد نابيناي فرانسوي به نام لوئي براي، جهت ايجاد سهولت در خواندن و نوشتن از طريق لمس براي هر حرف الفبا كدگذاري ويژه اي طراحي كرد.
با اين ابتكار به تدريج تمامي ملت ها اين روش را بكار گرفتند و خط برايتونيك بين المللي شد و در اوايل دهه 1380 ياسمن موئدي يك ايراني فعال در امور اجتماعي فرهنگي نيكوكاري ورزشي با تركيب قوانين كدگذاري حروف الفبا و اجراي تمرينات ورزشي، برايتونيك را ابداع كرد.
وزارت ورزش و جوانان جمهوري اسلامي در سال 1391 اين ورزش را به رسميت شناخت و در سال 1392 انجمن برايتونيك زير مجموعه فدراسيون ورزشهاي همگاني فعايلت خود را آغاز نمود.
با تجسم يك جدول 6 خانه اي در فضا يا بر روي زمين ورزشكار با انتخاب كد مورد نظر تمرين هاي ورزشي را با دست ها و پاها اجرا مي كند.
6084/6085