۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83103757
T T
۰ نفر

زرع كلزا، تدبير طلايي در عرصه كشت جايگزين

۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83103757
زرع كلزا، تدبير طلايي در عرصه كشت جايگزين

اروميه- ايرنا- كلزا از جمله محصولات راهبردي بخش كشاورزي به شمار مي رود كه حمايت از كشت آن به جاي ساير محصولات پرآب بر در دولت تدبير و اميد مورد توجه جدي قرار گرفته است تا مشاركت كشاورزان آذربايجان غربي در جهت كاهش مصرف آب و احياي درياچه اروميه جلب شود.

به گزارش ايرنا طي سال هاي اخير ترويج كشت هاي استراتژيك با مصرف آبي كم همچون زعفران، پسته و كلزا در آذربايجان غربي به دليل كاهش آب هاي سطحي و زيرزميني و تغيير شرايط اقليمي در دستور كار دولتمردان قرار گرفته و مسوولان با فعاليت هاي ترويجي، آموزشي و خريد تضميني در مسير حمايت از كشت اين محصولات گام برداشته اند.
نياز كشور به اين محصول نيز يكي ديگر از ضرورت هاي توسعه كشت كلزاست زيرا 90 درصد از دانه هاي روغني و مواد اوليه مورد نياز كارخانه هاي روغن كشور وارد شده و هر ساله چهار ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي شود.
كشت كلزا جهت جلوگيري از زرع مستمر گندم و بهبود كيفيت اين محصول استراتژيك نيز از سوي كارشناسان توصيه مي شود و مشاركت كشاورزان در حوضه آبريز درياچه اروميه در سايه فعاليت هاي ترويجي و آموزشي روز به روز در حال افزايش است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به حمايت هاي جهاد كشاورزي استان از كشت كلزا، گفت: برنامه ابلاغي براي سال زراعي آينده «98-97» افزايش سطح زيركشت اين محصول به هشت تا 10 هزار هكتار است.
اسمعيل كريم زاده گفت: هم اكنون مقدمات اوليه كشت اين محصول فراهم شده و بذر و ساير نهاده هاي مورد نياز كشاورزان براي كشت اين محصول در استان تامين شده است.
وي ادامه داد: كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي و دستيابي به خودكفايي در توليد از جمله مهمترين انگيزه هاي توسعه كشت اين محصول است.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: ارزش كلزاي خريداري شده از كشاورزان اين استان طي سال زراعي گذشته 222 ميليارد ريال بود كه تمام بهاي آن پرداخت شد.
عبدالله فتح الله زاده افزود: در سال زراعي گذشته هشت هزار و 198 تن كلزا در آذربايجان غربي توليد شد كه بيش از 2 برابر سال قبل از آن بود.
وي اضافه كرد: ميانگين توليد كلزا در آذربايجان غربي 300 كيلوگرم در هكتار بوده و بالاتر از ميانگين كشوري است به طوري كه اين رقم در استان 2.5 تن در هكتار و در كشور 2.2 تن در هكتار برآورد شده است.
وي با اشاره به اينكه پلدشت 40 درصد كلزاي آذربايجان غربي را توليد مي كند، بيان كرد: سه هزار و 349 تن سهم توليدي اين شهرستان بوده و نقده با توليد يكهزار و 820 تن و بوكان با توليد يكهزار و 260 تن رتبه هاي بعدي توليد اين محصول مهم زراعي را در استان به خود اختصاص داده است.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: امسال در 14 شهرستان اين استان كلزا كشت شد و سطح برداشت اين محصول به سه هزار و 400 هكتار رسيد.
مشاور وزير جهاد كشاورزي و مجري طرح دانه هاي روغني كشور نيز چندي پيش در حاشيه سفر به آذربايجان غربي گفت: طبق توافق هاي صورت گرفته در سال زراعي جاري بايد 10 هزار هكتار از اراضي كشاورزي آذربايجان غربي زير كشت محصول كلزا قرار بگيرد.
عليرضا مهاجر افزود: با برنامه ريزي صورت گرفته براي كشت اين ميزان كلزا، بايد 25 هزار تن از اين محصول طي سال زراعي آينده در اين استان برداشت شود.
وي با بيان اينكه براي خريد تضميني كلزا قيمت سه هزار و 450 تومان پيشنهاد شده است، ادامه داد: با توجه به نياز كشور سالانه مقادير زيادي روغن خوراكي نباتي از خارج وارد كشور مي شود و در صورت توسعه كشت دانه‌هاي روغني مي توان اين ميزان واردات را كاهش داد.
وي با اشاره به اينكه در صورت مهيا شدن شرايط مي توان تغيير مثبت در وضعيت كشت و نوع محصول را شاهد بود، گفت: 100 درصد بذر مورد نياز براي كشت كلزا در كشور توليد مي شود.
وي اظهار داشت: آذربايجان غربي ظرفيت بالايي براي كشت كلزا دارد تا جايي كه طبق آمار در شهرستان پيرانشهر مي توان شاهد كشت 10 هزار هكتار كلزا با متوسط عملكرد چهار تن در هكتار بود.
كارشناس توسعه كشت كلزاي شركت 'اوراليس' /EURALIS/ فرانسه هم چندي پيش و پس از بازديد از مزارع كلزاي آذربايجان غربي گفت: كشاورزان در فرانسه به طور متوسط 3.5 تن كلزا در هر هكتار برداشت مي كنند ولي به علت خاك مناسب، اين ظرفيت در ايران پنج تن در هكتار است.
'ساندرين لگروز' (Sandrin Lagros) افزود: خاك مناسب موجود در ايران به ويژه آذربايجان غربي، ظرفيتي قابل توجه براي توسعه كشت كلزا به شمار مي رود و تحقق اين امر، درآمدزايي خوبي را براي كشاورزان به همراه دارد.
وي با اشاره به اهميت هماهنگي بين كارشناسان و بهره برداران كشت كلزا، بيان كرد: امروزه بايد مديريت مزرعه توسط كارشناسان و كشاورزان انجام شود تا زمينه افزايش كشت كلزا فراهم شود.
وي اضافه كرد: وضع كشت كلزا در كشور فرانسه با ايران تفاوت دارد زيرا در ايران كشت دانه هاي روغني كلزا به صورت آبياري مرسوم كشاورزي انجام مي گيرد ولي در فرانسه آبياري با آب باران بوده و كشت ديم است.
كارشناس توسعه كشت كلزاي شركت 'اوراليس' /EURALIS/ فرانسه ادامه داد: با اين ظرفيت در آينده نه چندان دور كلزاي توليدي ايران قابل رقابت با كشورهاي برتر دنيا خواهد بود و براي رسيدن به اين هدف بايد برنامه ريزي خاصي توسط مسوولان مربوطه و همكاري كشاورزان صورت گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه كشت كلزا در تناوب با گندم و جو مفيد است، اضافه كرد: با توجه به اينكه كشت ممتد گندم مي تواند اثرات مخربي روي عملكرد اين محصول داشته باشد، كشت كلزا مي تواند ضمن كاهش اين اثر نامطلوب، افزايش درآمد را نيز براي كشاورزان به همراه آورد.
وي بيان كرد: با توجه به شرايط درياچه اروميه و كمبود آب در ايران، كشت محصول كلزا بهترين روش براي مقابله با كم‌آبي است به طوري كه اين محصول يك چهارم چغندرقند كه از محصولات اصلي آذربايجان غربي است، نياز آبي دارد.
به گزارش ايرنا كلزا (Brassica napus) از گياهان دانه ‌روغني مهم در مناطق معتدل بوده و داراي طيف به نسبت وسيعي از سازگاري اقليمي است؛ دانه كلزا داراي 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئين بوده و به خاطر اسيدهاي چرب اشباع نشده و فاقد كلسترول از كيفيت تغذيه‌اي بالايي برخوردار است.
سالانه بيش از 55 ميليون تن كلزا در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، چين و كانادا به عنوان سه توليدكننده اصلي اين محصول به دست مي آيد؛ ميزان توليد اين محصول در ايران بسيار اندك و كمتر از 300 هزار تن در سال برآورد مي شود كه اين رقم نيز در سال هاي اخير با توجه ويژه وزارت جهاد كشاورزي به دست آمده است.
تامين روغن مورد نياز كشور و جلوگيري از خروج ارز، تامين علوفه مورد نياز دام و طيور و تامين امنيت غذايي و سلامت جامعه از اهداف توسعه كشت دانه هاي روغني است.
كشت دانه‌ روغني كلزا در تناوب با گندم موجب تقويت خاك و پايداري توليد گندم در كشور مي شود و ترويج آن طي سال هاي اخير تدبيري از سوي مسوولان براي افزايش بهره وري در بخش كشاورزي آذربايجان غربي بوده است.
3072/9918
۰ نفر