۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
کد خبر: 83104136
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي فردا به شبكه ريلي كشور متصل مي شود

مهاباد- ايرنا- خط آهن مراغه - اروميه فردا (دوشنبه) با حضور حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهوري به بهره برداري مي رسد تا استان آذربايجان غربي به عنوان سومين استان در دولت تدبير و اميد به شبكه ريلي كشور متصل شود.

به گزارش ايرنا، با راه اندازي اين خط آهن نه تنها براي بيش از 180 نفر به صورت مستقيم شغل ايجاد مي شود، بلكه صرفه جويي ساليانه 50 ميليارد ريالي در مصرف سوخت را به دنبال دارد.
جابجايي ساليانه 1.5 ميليون تن كالا و يك ميليون مسافر، كاهش 4.6 ميليون مترمكعبي آلاينده هاي ناشي از استفاده از سوخت هاي فسيلي به ارزش تقريبي 30 ميليارد ريال، رونق اقتصادي منطقه و كاهش سوانح و تلفات رانندگي از ديگر مزيت هاي راه اندازي اين خط آهن در اين منطقه است.
عمليات اجرايي ساخت اين خط آهن در سال 81 آغاز شد اما به دلايلي اين پروژه به خوبي پيشرفتي نداشت تا اينكه در دولت تدبير و اميد بار ديگر وزارت راه و شهرسازي تكميل اين پروژه ملي را در دستور كار خود قرار داد.
پيش از اين «خيرالله خادمي» معاون وزير راه و شهرسازي درباره همزيت هاي راه اندازي اين خط آهن گفته بود: با تكميل 98 كيلومتر باقيمانده خط آهن مراغه - اروميه كه بيش از 400 ميليارد تومان براي آن هزينه شده است، شبكه ريلي به شمال غرب كشور متصل شد.
وي با اشاره به اهميت استان آذربايجان غربي در توسعه حمل و نقل بين‌المللي اعلام كرد:‌ اروميه به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و هم‌مرز بودن با كشورهاي تركيه و عراق و دسترسي به دو مرز مهم اشنويه و تمرچين، به عنوان شاهراه ارتباط ايران با اروپا مطرح است و به همين دليل توسعه شبكه ريلي در اين استان نقش مهمي در رشد اقتصادي كشور و رونق تجاري منطقه خواهد داشت.
خادمي با يادآوري مزيت هاي ساخت خط آهن مراغه - اروميه به طول 183 كيلومتر اظهار داشت: اتصال اروميه به شبكه ريلي كشور و افزايش سهم راه‌آهن در ترانزيت كالا و مسافر از استان آذربايجان غربي از مهم ترين اهداف اين روژه ريلي در اين منطقه است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور افزود: ارزش كنوني هزينه 400 ميلياردي براي اين پروژه اكنون يك هزار ميليارد تومان برآورد مي شود و بي شك اين خط آهن مي‌تواند در رونق اقتصادي منطقه و دسترسي كارخانجات، صنايع كشاورزي و دامپروري به شبكه ريلي كشور بسيار تاثيرگذار باشد.
خادمي بيان كرد: اين خط ‌آهن به گونه اي طراحي و ساخته شده كه سرعت قطارهاي باري حداكثر 120 كيلومتر در ساعت و سرعت قطارهاي مسافري به 160 كيلومتر در ساعت مي رسد.
وي به اهميت اتصال پنج مركز استان كشور به شبكه ريلي اشاره كرد و گفت: اتصال شهرهاي رشت، تبريز، اروميه، همدان و كرمانشاه در سال 96 و 97 يكي از اولويت هاي دولت تدبير و اميد بود.
«پيشتر دولت با عمل به وعده خود دو استان همدان و كرمانشاه را به شبكه ريلي كشور متصل كرد و اكنون عمليات خط آهن مراغه به اروميه به پايان رسيده است تا آذربايجان غربي به عنوان سومين استان به شبكه ريلي بپيوندد.»
وي خاطرنشان كرد: ايستگاه اروميه به عنوان يكي از زيباترين ايستگاه هاي كشور شناخته مي شود كه در زميني به مساحت 30 هكتار در جنوب شرقي شهرستان ساخته شده و سطح زيربناي كل ساختمان هاي ايستگاه راه آهن اروميه 16 هزار و 635 متر مربع است.
خادمي درباره وضعيت ايستگاه راه آهن نقده نيز گفت: ايستگاه راه آهن نقده در زميني به مساحت 15 هكتار حد فاصل ايستگاه هاي اروميه و مهاباد و براساس معماري بومي و فناوري هاي جديد ساخته شده و مجموع مساحت زيربناي ساختمان هاي اين ايستگاه هفت هزار و 331 متر مربع است.
صرفه جويي در مصرف انرژي، كاهش آلاينده هاي زيست محيطي و خاكبرداري 3.9 ميليون متر مكعبي و خاكريزي 4.8 ميليون متر مكعب از مهمترين ويژگي هاي ساخت اين خط آهن است.
در اين طرح 58 پل بزرگ ساخته شده كه طول آنها به 1300 كيلومتر مي رسد و تعداد پل كوچك آن نيز 458 دستگاه به طول 5884 متر و طول 11 تونل مسير نيز 1800 متر است.
سيدهادي بهادري نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مزيت هاي اين خط آهن مي گويد: پيشرفت فيزيكي طرح خط آهن مراغه - اروميه در دولت تدبير و اميد با 10 سال پيش از آن برابري مي كند.
اين مسير ريلي از ايستگاه مراغه در محور راه آهن تهران - تبريز منشعب و از جوار شهرهاي ملكان، مياندوآب، مهاباد ، محمديار و نقده عبور و در نهايت به شهر اروميه مي رسد.
85 كيلومتر از مسير ريلي مراغه - اروميه (حدفاصل مراغه تا ايستگاه مهاباد) در سال 92 افتتاح شد، اما ادامه اين مسير به طول 98 كيلومتر پس از عبور از ايستگاه مسافري مهاباد و نقده و ايستگاه هاي بين راهي رشكان و شيرين بلاغ به اروميه وصل مي شود.
اين پروژه ملي در شرايط اقليمي دشت 65 درصد، تپه ماهور 10 درصد و كوهستاني 25 درصد واقع شده و رونق اقتصادي منطقه و تسهيل دسترسي صنايع، معادن و كشاورزي به حمل ونقل مناسب ريلي از مهمترين ويژگي هاي اين خط آهن در شمال غرب كشور است.
اقتصام**1108*2025