۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۸:۵۸
کد خبر: 83104633
T T
۰ نفر
تحقق اهداف الگوی پیشرفت با اجماع نظر امكان پذیر است

تهران - ایرنا - الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تلاش است با تكیه بر توان و ظرفیت نخبگان مسیر دستیابی به توسعه پایدار را برای كشور هموار سازد اما در این مسیر نیازمند رفع برخی موانع و آفت های احتمالی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان یك سند بالادستی نقشه راهی برای پیشرفت و توسعه ایران در سال های پیش رو ترسیم می سازد. ویژگی اصلی این الگو كه آن را نسبت به سایر اسناد توسعه ای كشور متمایز می سازد، بهره گیری از دیدگاه نخبگان، نیروهای دانشگاهی و نظریه پردازان كشور در حوزه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در تدوین است؛ موضوعی كه بارها مقامات و مسئولان كشور بر آن تاكید كرده اند.
به باور بسیاری از دولتمردان حل چالش های كشور با تكیه بر ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان امكان پذیر است. چنین دیدگاهی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اگرچه دنبال شده است اما به باور كارشناسان تا اجماع نظر و وفاق دیدگاه ها در كنار همراهی مردم در اجرای این الگو رخ ندهد، اهداف سند به تحقق كامل نمی رسند.
در این زمینه، گروه دانشگاه ایرنا با برخی اساتید دانشگاهی كشور و صاحبنظران در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت وگو كرد. ایجاد اجماع نظر میان مقامات و مسئولان كشور و برقراری روحیه جمعی در افكار عمومی نسبت به الگوی پیشرفت، مولفه مهمی از دیدگاه آنان بود كه غفلت از آن ها، این سند را همانند سایر اسناد توسعه ای كشور در محاق قرار می دهد.

* برقراری اجماع نظر در الگو
محمدهادی زاهدی وفا استاد دانشگاه و عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ضمن تاكید بر لزوم اجماع نظر در الگو، اظهار داشت: برای ایجاد ضمانت اجرایی در برنامه و الگوهای توسعه ای، لازم است بیشترین اجماع نظر میان ذینفعان، نخبگان و مردم فراهم شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه افزود: برای دستیابی به این هدف تدوین كنندگان سند پایه الگو به جمع بندی نقطه نظرات نخبگان جامعه و شخصیت های راهبردی رسیده و ساز و كاری در پیش گرفتند تا نظرات نخبگان در الگو و سند پایه لحاظ شود.
وی در ادامه نیز به تاثیر تحریم ها بر سند الگو اشاره كرد و گفت: تحریم ها برای ایران، شرایط تازه ای نیست. تجربه 40 ساله كشور از تحریم ها حاكی از این است كه اداره اقتصادی همواره در تحریم بوده است.
زاهدی وفا با پیش بینی اینكه تحریم ها با هدف محدودسازی ایران، در آینده نیز وجود خواهد داشت، عنوان كرد: مصون سازی اقتصاد در تدابیر اقتصادی الگو لحاظ شده است. در الگو پیش بینی كرده ایم تا اقتصاد را از تكانه های شرایط تحریمی حفظ كنیم. اهداف و منافع اقتصادی الگو را با شرایط تحریم سازگار ساخته ایم.

** لازمه نگاه مشاركت جویانه
حجت الاسلام علیرضا صادق زاده قمصری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در باره لازمه های الگوی پیشرفت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باید نخبگان را از سطوح مختلف درگیر موضوع كرد و نگاه مشاركت جویانه را جایگزین نگاه از بالا به پایین كرد.
وی افزود: برای این كار باید نخبگان را در سطوح مختلف با انواع گوناگون دیدگاه ها درگیر الگو كنیم تا این بار نیز به سندسوزی دوره های گذشته مبتلا نشویم.
حجت الاسلام قمصری با تاكید بر جریان نگاه ملی و جمعی ورای دیدگاه های سیاسی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عنوان كرد: هرچه مشاركت و درگیری نخبگان دانشگاهی و افراد اثرگذار و صاحب نفوذ در كشور در این الگو بیشتر شود، به دستیابی به اهداف الگو و پیاده سازی ها كمك می كند.
مسئول كمیته مطالعات نظری سند تحول معتقد است: كارگزاران كشور باید درگیر تدوین الگو شده و نقطه عزیمت آنان نیز مسائل ایران قرار گیرد.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس بر ضرورت استفاده از نظریات دانشگاهی تاكید كرد و ادامه داد: با تكیه بر نیروهای بومی و توجه به مسائل امروز و فردا الگویی تهیه كرد كه كشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد در غیر این صورت

** اهمیت حاكمیت روحیه جمعی
منوچهر گرجی استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن علوم و خاك ایران نیز معتقد است تا كل جامعه و شهرهای كشور در اجرایی شدن الگو با یكدیگر همراهی نكنند، سند به نتیجه نخواهد رسید.
گرجی در این رابطه به خبرنگار دانشگاه ایرنا گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نه یك سند عملیاتی كه یك سند پوششی از جنس بینش و فرهنگ است كه باید بر تمامی اسناد دیگر به ویژه اسناد اجرایی و عملیاتی كشور حاكم باشد.
وی پیشنهاد كرد: ناظران بر تدوین الگو باید در سفرهای استانی، مسئولان و مردم را در تمامی موارد با الگو همراه كرده در غیراین صورت آفت های اقتصادی و فرهنگی در كمین الگو خواهد بود.
«اگر نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و اقشار مختلف مردم را با الگو همراه نسازیم، فرهنگ سازی و الگوسازی مورد نظر محقق نخواهد شد.»
این استاد دانشگاه در پایان نیز از اینكه در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت از واژه كشاورزی و محیط زیست نامی به میان نیامده است، انتقاد كرد.
عملكرد جزیره ای در ایران مهمترین آفت پیش روی دستگاه های اجرایی كشور به شمار می رود؛ موضوعی كه به موازی كاری ها و هدررفت سرمایه و نیروی انسانی در بسیاری از بخش ها منجر شده است. در برابر نیز اعتماد عمومی و همبستگی از مهمترین مقوله های اجتماعی است كه به گفته جامعه شناسان در سال های اخیر مورد خدشه واقع شده و روحیه جمعی را در جامعه مورد هدف قرار داده است.
اینك كه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است تا چالش های ایران را به یاری ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان و همراهی مردم طی سال های آینده برطرف سازد، بی توجهی به اجماع نظر و جلب همكاری مردم، مانع بزرگی پیش روی اجرایی شدن اهداف خواهد بود.

**9283** 1200