به گزارش ايرنا دولت تدبير و اميد طي سال هاي اخير با افزايش اعتبارات استاني و ملي درصدد حل مشكلات كمبود فضا و نيروي انساني برآمده و افزايش سهميه استان در استخدام معلمان و پذيرش در دانشگاه فرهنگيان هم نمونه هاي ديگري از توجه دولت به موضوع برقراري عدالت آموزشي در اين منطقه بوده است.
در ديدار اخير مسوولان استاني با وزير آموزش و پرورش نيز توافق هاي بين اين وزارتخانه و استانداري صورت گرفته تا به نسبت تخصيص اعتبارات از سوي وزارتخانه، استانداري نيز از محل اعتبارات استاني مبالغي را جهت مدرسه سازي و كمك به رفع مشكلات آموزش و پرورش اختصاص دهد.
نماينده عالي دولت در آذربايجان غربي هم وظيفه مسوولان استاني را پشتيباني همه جانبه از نهاد آموزش و پرورش مي داند و مي گويد: پيشرفت، امنيت، اخلاق و آينده كشور و استان به آموزش و پرورش گره خورده است.
محمدمهدي شهرياري افزود: بهبود زيرساخت هاي آموزشي در حوزه تجهيزات و فضا در اولويت برنامه هاي استان قرار دارد و استانداري آذربايجان غربي با هدف رفع كمبودهاي اين بخش به اين تفاهم نامه پايبند است.
مديركل آموزش و پرورش و سرپرست فعلي اداره كل نوسازي توسعه و تجهيز آذربايجان غربي با بيان اينكه اين استان جزو مناطق كم برخوردار كشور در زمينه چهار شاخص فضا، نيروي انساني، تجهيزات و پوشش تحصيلي است، اضافه كرد: تلاش شده است تا در هر چهار شاخص در سال جاري اقدامات مطلوبي انجام شود تا بخشي از كمبودهاي موجود در زمينه نيروي انساني و ساير شاخص ها بهبود يابد.
ابراهيم محمدي ادامه داد: استان در پوشش تحصيلي در دوره ابتدايي 98 درصد، در دوره متوسطه اول 88 درصد و در دوره متوسطه دوم توانسته 73 درصد دانش آموزان را تحت پوشش برد.
وي ادامه داد: تلاش شده است تا با وجود كمبود امكانات و اعتبارات، در تمام روستاها دانش آموزان جذب مدرسه شوند و كمك به كاهش بازماندگان از تحصيل با تلاشي مضاعف همچنان ادامه مي يابد.
مديركل آموزش و پرورش آذربايجان غربي افزود: 53 هزار نفر بازمانده از تحصيل در استان شناسايي شده است كه پارسال هشت هزار و 700 نفر از اين تعداد جذب مدرسه شدند.
وي درباره مدارس احداثي در استان نيز گفت: امسال 428 كلاس درس با نگاه ويژه دولت در استان به بهره برداري رسيد و در آستانه سال جديد تحصيلي نيز 67 طرح آموزشي و ورزشي با 310 كلاس درس افتتاح شد.
محمدي گفت: از اين تعداد، هشت طرح شامل سالن هاي ورزشي مراكز آموزشي بوده و 59 مدرسه با 310 كلاس درس نيز در كنار آن به بهره برداري رسيد.
وي اضافه كرد: اعتبار هزينه شده براي اجراي اين طرح ها 684 ميليارد ريال برآورد شده است.
مديركل آموزش و پرورش آذربايجان غربي با بيان اينكه ميزان فضاي استاندارد آموزشي براي هر دانش آموز پنج متر و 18 سانتي مترمربع است، اضافه كرد: هم اكنون سرانه فضاي آموزشي در استان از سه متر و 39 صدم سانتي مترمربع به چهار متر و پنج صدم سانتي مترمربع رسيده و با اتمام ساير پروژه هاي نيمه تمام اين سرانه افزايش مي يابد.
وي بيان كرد: شهرستان سلماس با وجود مرزي بودن از ميانگين فضاي آموزشي مطلوبي در سطح استان با 5.18 مترمربع فضا برخوردار است اما نواحي يك و 2 اروميه از نظر سرانه فضاي آموزشي از ميانگين خوبي برخوردار نيست.
وي گفت: 343 پروژه عمراني هم اكنون با پيشرفت 20 تا 90 درصدي در حال احداث است كه با اتمام آنها 2 هزار و 200 كلاس به مجموع كلاس هاي استان اضافه مي شود.
سرپرست اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز استان گفت: تعداد پروژه هاي مدرسه سازي در دولت تدبير و اميد از 56 پروژه و 219 كلاس با 26 هزار مترمربع زير بنا در سال 1392 به 78 پروژه با 428 كلاس و 44 هزار متر مربع زيربنا در سال جاري افزايش يافت كه انتظار مي رود در بودجه سال آينده شاهد افزايش تعداد پروژه ها باشيم.
محمدي با بيان اينكه 30 درصد مدارس استان تخريبي يا نيازمند مقاوم سازي است، اضافه كرد: به دليل كمبود اعتبارات دولتي بازسازي و نوسازي آنها به كندي صورت مي گيرد.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي در گفت و گو با خبرنگار گفت: امسال اعتبارات مناسبي از سوي سازمان برنامه و بودجه استان به مبلغ 60 ميليارد ريال دريافت شد كه 40 ميليارد ريال آن جهت انجام تعميرات در اختيار مدارس قرار گرفت.
بهرام صمدي افزود: 10 ميليارد ريال دوباره در خرداد ماه به مدارس تخصيص داده شد؛ مابقي نيز در قالب كاروان هاي اميد در سال تحصيلي در اختيار مدارس قرار مي گيرد.
به گزارش ايرنا پنج هزار مدرسه با 17 هزار كلاس فيزيكي و بيش از 24 هزار كلاس داير هم اكنون پذيراي 594 هزار دانش آموز استان است و 2 نوبته بودن بر دوش برخي از مدارس سنگيني مي كند.
370 مدرسه كانكسي، 118 مدرسه خشت و گلي و 120 مدرسه استيجاري در استان نيز بيانگر نياز مبرم آذربايجان غربي به مدرسه و فضاي آموزشي جديد است.
در حاليكه احساس نياز فوري استان به پنج هزار كلاس درس همواره مورد تاكيد مسوولان اين بخش بوده تنها 6 هزار كلاس از مجموع كلاس هاي استان داراي استانداردهاي مطلوب هستند و نياز به مقاوم سازي و بازسازي كلاس هاي استان نيز جزو مطالبه هاي مسوولان آموزش و پرورش و اولياي دانش آموزان از دولت بوده است.
وجود 50 هزار بازمانده از تحصيل در استان نيز موجب شده است تا آموزش و پرورش با بكارگيري تدابيري در راستاي جذب اين دانش آموزان گام بردارد.
آذربايجان غربي در سال تحصيلي 97-96 در مقطع ابتدايي داراي تراكم 25.13 درصدي، در مقطع متوسطه اول داراي تراكم 26.79 و در متوسطه دوره دوم داراي تراكم 25.77 بود و اين تراكم رو به كاهش است.
3072/7125
اروميه- ايرنا- كمبود فضا، تجهيزات آموزشي، نيروي انساني و پايين بودن پوشش تحصيلي از جمله مواردي به شمار مي رود كه دانش آموزان آذربايجان غربي همواره با آن دست به گريبان بودند و در دولت تدبير و اميد تلاش چشمگيري براي رفع اين كمبودها در سطح استان آغاز شده است.