به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، سید احمد معتمدی روز یكشنبه در نشست صاحب نظران ارتباط صنعت با دانشگاه با بیان اینكه دانشگاه صنعتی امیركبیر دو هدف عمده را در دستور كار خود دارد، اظهار كرد: رسیدن به 100 دانشگاه برتر دنیا تا سال 1404 از جمله این اهداف كلان است كه تاكنون در برخی از رتبه بندیهای بینالمللی در میان 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتهایم.
وی افزود: در این هدف هر چند محور آن تولید علم و مقاله است ولی در آن به ارتباط با صنعت و انعقاد قرار دادهای صنعتی توجه شده است ولی وزن اصلی این هدف بر دوش تولیدات علمی قرار دارد.
معتمدی رسیدن به دانشگاه نسل سوم را از دیگر اهداف كلان این دانشگاه ذكر كرد و افزود: دانشگاه نسل سوم دانشگاههایی هستند كه در چرخه اقتصادی كشور نقش و همچنین تولید فناوری دارند. در این رویكرد دیگر تولید علم كمتر مطرح است.
رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر با اشاره به تجربیات سایر دانشگاهها در این زمینه، گفت: هر چند كه دانشگاه هایی مانند ام آی تی، استنفورد و بركلی از نظر تولید مقالات سرآمد هستند ولی بررسی رزومه آنها حاكی از حجم بالایی از تولید دانش فنی فروخته شده و ثبت اختراع است ضمن آنكه بخشی از سهام كارخانجات به دلیل فروش فناوری مربوط به این دانشگاهها است.
وی با اشاره به برخی از انتقادات به دانشگاههای كشور گفت: انتقادی كه به دانشگاهها گرفته میشود این است كه مراكز آموزشی به مشكلات كشور نمیپردازند كه تا حدی درست است و تا حدی نادرست چون ما قراردادهای صنعتی خوبی را منعقد كردهایم ولی در مقایسه با دانشگاههای دنیا فاصله زیادی داریم و این انتقاد وارد است.
رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر با تاكید بر اینكه برای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم حلقه مفقوده 'ماركتینگ' وجود دارد، یادآور شد: در این زمینه مدلهایی ارائه شده است كه میتواند به عنوان یك تجربه به این دانشگاه منتقل شود.
وی در عین حال با تاكید بر اینكه انتظار نداریم كه با برگزاری یك جلسه راه حلهای ارتباط دانشگاه با صنعت ارائه شود، گفت: به نظر میرسد نه دانشگاه نسبت به صنعت آشنایی دارد و نه صنعت با فضای دانشگاهها آشنا است و این در حالی است كه همانطور كه صنعت متحول شده، دانشگاهها نیز تغییر كردهاند.
معتمدی با اشاره به موفقیت كشور در سال 2017 در زمینه رشد علمی، بیان داشت: این امر اتفاق مهمی است چون یك درصد جمعیت دنیا در ایران ساكن هستند ضمن آنكه با اكثر دانشگاههای مهم اروپا و ژاپن ارتباطات دو طرفه خوبی ایجاد شده است.
وی با بیان اینكه در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: ولی كافی نیست و نیاز به كار بیشتر دارد و مساله ارتباط دانشگاه با صنعت یك مساله جهانی است از این رو ما به طور جدی این هدف را دنبال میكنیم؛ چراكه منفعت آن هم برای دانشگاه است و هم برای صنعت.
رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر با اشاره به اقدامات برخی از بانكها برای ایجاد مراكز نوآوری و فناوری با همكاری دانشگاهها، گفت: بانكها به این نتیجه رسیدهاند كه در صورت فراگیر شدن اقتصاد دیجیتالی، آنها غافلگیر نشوند از این رو این اقدامات شایسته است ولی كافی نیست.
** تولید دانش فنی نیاز اصلی بخش های صنعتی
در ادامه این نشست مالك نادری مدیر كل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیركبیر با تاكید بر اینكه كشور در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت دیر شروع كرده است؛ گفت: دیگر تربیت نیروی انسانی خوب مورد نیاز صنعت نیست بلكه صنعت نیاز به دانشهای فنی تولید شده در مقاطع تحصیلات تكمیلی است.
نادری با بیان اینكه برونداد دانشگاه صنعتی امیركبیر موضوعات مهندسی است،گفت: از این رو باید به مقوله مهارت آموزی دانشجویان توجه بیشتری صورت گیرد. ما نیز این امر را درك كردیم و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینكه موضوع كارآفرینی موضوع خوبی است، عنوان كرد: ولی هنوز سبد كارآفرینی خالی است و برای پر كردن آن باید توجه بیشتری صورت گیرد؛ چرا كه در كشور برای كارآفرینی برنامه ریزیهای زیادی صورت گرفته ولی باعث شد كه به موضوع اشتغال پذیری آسیبهای زیادی وارد شود.
نادری با تاكید بر اینكه قرار نیست همه فارغ التحصیلان دانشگاهی كارآفرین شوند، ادامه داد: در میان فارغ التحصیلان عدهای كارآفرین میشوند و تعدادی از دانشجویان با آنها همكاری میكنند و ما در این زمینه ضعف داریم.
وی با اشاره به اقدامات برخی از كشورها كه بخش صنعت برای تربیت نیروی انسانی خود در دانشگاهها سرمایه گذاری میكنند، اظهار كرد: در دانشگاه صنعتی امیركبیر نیز تاكنون نیروهای انسانی خوبی تربیت و تحویل جامعه داده است ولی امروزه اینها نیاز صنعت نیست بلكه دانش فنی كه در مقاطع تحصیلات تكمیلی تولید میشود مورد نیاز بخشهای صنعتی است.
نادری با بیان اینكه كشور در زمینه ارتباط با صنعت دیر شروع كرده است، افزود: ولی در حال حاضر شتاب خوبی در این زمینه داریم و امیدوارم با این شتاب به دستاوردهای خوبی برسیم.
** اعتماد سازی پیششرط ایجاد ارتباط
مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: اگر دانشگاه ها می خواهند با بخشهای صنعتی ارتباط برقرار كنند لازمه آن اعتماد سازی و احترام به ادبیات كسب و كار است.
وی 'تغییر درونی' را اولین شرط ورود دانشگاهها به حوزههای كارآفرینی عنوان كرد و افزود: محصول دانشگاهها خدمات و فناوری و همچنین محصول با ارزشی به نام فارغ التحصیلان است كه میتواند ارزش افزوده بالایی را تولید كند.
برومند ادامه داد: اگر دانشگاه صنعتی امیركبیر احساس میكند كه با صنعت مشاركت داشته باشد باید وارد گفتمان با این بخش باشد و از سوی دیگر اگر صنعت با دانشگاهها وارد همكاری شود نیازهایی دارد و این ارتباط تنها بر اساس دوستی نخواهد بود.
به بیان وی، اگر دانشگاه صنعتی امیركبیر و دانشگاه های دیگر بخواهند به عنوان دانشگاه كارآفرین معرفی شوند باید وارد فرآیند نوآوری شوند و این فرآیند پایه در اكوسیستم نوآوری دارد.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرآیند نوآوری را از ایده شروع و به محصول و بازار ختم میشود، بیان داشت: این فرآیند ظاهر سادهای دارد ولی پیچیدگیهای آن بسیار زیاد است ضمن آنكه فعالان این عرصه نیز افراد متفاوتی هستند و قادر به انجام كار تیمی خواهند بود.
برومند با بیان اینكه در فضاهای آموزشی و پژوهشی كشور خیلی فعالیتهای تیمی رایج نیست، گفت: این در حالی است كه در دانشگاههای مهم دنیا فرهنگ فعالیت تیمی رایج است؛ چرا كه در چنین شرایطی نوآوری به ثمر میرسد.
وی با اشاره به نیازهای توسعه نوآوری و كارآفرینی افزود: بخشی از فرآیند نوآوری مربوط به استراتژیهای پولی است كه این امر با تشكیل تیم و حضور متخصصان از حوزههای مختلف محقق خواهد شد.
معاون پژوهشی وزارت علوم لازمه ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت را در اعتماد سازی دانست و توضیح داد: اعتماد سازی به معنای ارائه خدمات و فناوری در زمان و هزینه كم است.
وی با تاكید بر اینكه دانشگاهها باید در این ارتباط فرهنگ كسب و كار را بدانند و به آن احترام بگذارند، گفت: اگر به این نكات توجه شود اعتماد سازی متقابل صورت میگیرد.
**9283**1601**
تهران- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر گفت كه این دانشگاه در جهت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت به بررسی مشكلات پرداخته و در این مسیر همكاری های علمی با وزارت نفت را آغاز كرده است.