به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، داشتن انتظار آمدن سواري بر اسب سفيد كه البته امروزه ميتواند اتومبيل گرانقيمت و رفتن به شهر آرزوهاباشد؛ روياي ازدواجي است كه از كتاب هاي قصه برآمد و به دل دختران نشست.
افسانه هاي غير واقعي كه توقع ها و روياهاي مربوط به ازدواج را دستخوش تغيير كرده و در برهه اي از زمان، فرد را به نااميدي مي كشاند تاآنجا كه مي تواند آغاز اشتباه هاي بعدي زندگي را رقم بزند.
افزايش نرخ طلاق، خيانت و انحرافات اخلاقي نتيجه اين اشتباه هايي است كه در سايه مغفول ماندن آموزش مهارت هاي پيش از ازدواج رخ مي دهد؛ بحثي كه خلاء آن در كتب درسي و نظام آموزشي به شدت احساس مي شود.
«فرحناز مينايي پور» مدير كل امور زنان وزارت آموزش و پرورش روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مشكلات، چالش ها و فشارهاي زندگي، همواره بخشي از واقعيت زندگي انسان محسوب مي شود كه متاسفانه امروزه با توجه به تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوه هاي زندگي، بسياري از افراد در مواجهه با اين مسائل، فاقد توانايي هاي لازم هستند كه همين امر آنان را آسيب پذير مي سازد.
وي افزود: به همين منظور لازم است مهارت هاي مورد نياز براي برخورد مناسب با اين هجمه ها به ويژه در دوران نوجواني كه دوره هويت يابي است توسط حوزه هاي مرتبط آموزش داده شود.
مهارت هايي از جمله ، تقويت اعتماد به نفس، توانايي گفتگوي موثر، شيوه هاي حل مساله، برقراري تعامل مناسب با افراد و غيره از جمله مهارت هايي بود كه مينايي پور از آن نام برد و گفت: چنانچه نوجوانان و جوانان به ويژه دختران به اين مهارت ها دست يابند از بسياري از عواقب نادرست انتخاب وتصميم گيري هاي نادرست در ازدواج كه يكي از مهمترين تصميمات زندگي و اساسي ترين دغدغه براي جوانان و خانواده هاي آنان محسوب مي شود مصون مي مانند.
**تاكيد قانون بر آموزش مهارت هاي زندگي در نظام آموزشي
مدير كل امور زنان وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه هم به انجام اين مهم تاكيد كرده آن جا كه مي گويد «دولت موظف است براساس سياستهاي كلي جمعيت و خانواده و سند جمعيت مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي با همكاري نهادهاي ذيربط به منظور تقويت و تحكيم جامعهاي خانواده محور و تعالي خانواده و كاركردهاي اصلي آن با رعايت شاخص هاي الگو و سبك زندگي اسلامي- ايراني با ايجاد سازوكارها و تامين اعتبارات لازم در قالب بودجه سنواتي اقداماتي را بهعمل آورد.»
وي افزود: بند ج نيز بر آموزش و مشاوره مستمر و مسوولانه نوجوانان و جوانان با اولويت خانوادهها قبل، حين و دستكم پنجسال پس از ازدواج توسط همه دستگاههاي ذيربط، به ويژه وزارتخانههاي آموزش و پرورش تاكيد مي كند.
**آموزش مهارت ها، بسترساز پيشگيري از آسيب ها
مينايي پور توجه همه جانبه به كسب مهارت هاي زندگي در مراحل پيش از ازدواج را يك ضرورت عنوان كرد و درباره پيامدهاي نبود آن اظهار داشت: عدم مهارت كافي در مورد مسايل مرتبط با ازدواج، اطلاعات ناكافي، ملاك ها و باورهاي نادرست اجتماعي –فرهنگي–اقتصادي، ترس از عدم موفقيت در ازدواج از شايع ترين عواملي هستند كه ممكن است زندگي زوجين را دچار مشكل عديده اي كند.
وي تاكيد كرد:آموزش هاي پيش از ازدواج از اولويت هاي اساسي در برنامه ريزي هاي پيشگيري از نابهنجاري هاي فردي و خانوادگي،كاهش ميزان طلاق و افزايش ميزان رضايتمندي از زندگي مشترك است.
به بيان مينايي پور، اكنون انحرافات زيادي از جمله ازدواج سفيد و همخانگي را داريم كه شايد يكي از دلايل آن اين باشد كه در كتاب هاي درسي آگاهي لازم به دانش آموزان دختر براي انتخاب فرد مناسب ازدواج داده نشده و به بچه ها آموزش هاي لازم نداده ايم.
**تاليف كتاب و برگزاري كارگاه آموزشي، راهكار برون رفت از ازدواج هاي سيندرلايي
مدير كل امور زنان وزارت آموزش و پرورش ضمن برشمردن فعاليت هاي صورت گرفته در اين زمينه توسط دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش، گفت: با هدف مهيا نمودن دختران نوجوان براي پذيرش زندگي مشترك بهصورت عاقلانه و بهبود توانايي هاي رواني – اجتماعي و مهارتي آنان در حوزه مهارت هاي ورود به زندگي مشترك، دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش اقدام به اجراي طرح سواد زندگي با رويكرد آموزش مهارت هاي پيش از ازدواج ويژه دختران دانش آموز «متوسطه دوم – يازدهم» كرده است.
به گفته مينايي پور، اين طرح درسه فاز تاليف كتاب، تربيت مربي و برگزاري كارگاه هاي آموزشي ويژه دانش آموزان و والدين آنان با مشاركت حوزه هاي مرتبط در سطح كشور اجرايي خواهد شد.
وي يادآور شد: مفهوم و ضرورت ازدواج، مسير گام به گام يك ازدواج موفق، نقش خانواده در ازدواج، ساختار خانوادگي مطلوب، ظرفيت مراكز مشاوره و خدمات روانشناختي، بايدها و نبايدهاي ازدواج و... از محورهايي است كه در تاليف اين كتاب مد نظر قرار گرفته است.
علمي*9294*1440
تهران-ايرنا-گسترده شدن دامنه روياپردازي دختران و پسران در مورد ازدواج و تاثير آن بر تغيير بافت زندگي مشترك، ضرورت گنجاندن آموزش مهارت هاي ازدواج در نظام آموزشي كشور را دو چندان كرده است.