۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸
کد خبر: 83106886
T T
۰ نفر

روسيه و داووس، از همكاري تا تحريم

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸
کد خبر: 83106886
روسيه و داووس، از همكاري تا تحريم

مسكو - ايرنا - روابط روسيه و مجمع جهاني اقتصاد پس از دو دهه همكاري تيره شده و مقام هاي روسيه پس از ممانعت شركت چند سرمايه دار روس در نشست امسال اين مجمع تهديد به تحريم آن كردند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، روابط روسيه و مجمع جهاني داووس از حدود يك ماه پيش كه اين مجمع جهاني از دعوت «اولگ دريپاسكا»، «ويكتور وكسلبرگ» و «آندره كوستين» سه سرمايه دار روس در نشست آينده خودداري كرد، تيره شد.
اين سه سرمايه دار روس و نيز برخي سرمايه داران ديگر روسيه كه نام آنها در فهرست تحريم هاي غرب و آمريكا قرار گرفته به مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوييس دعوت نشده اند.
چهلمين نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس از 22 تا 25 ماه ژانويه سال 2019 ميلادي (دوم تا پنجم بهمن ماه سال 97) برگزار مي شود.

** نگاهي به مجمع جهاني اقتصاد در داووس
داووس شهركي كوهستاني در سوييس است كه هر ساله مجمع جهاني اقتصاد در آن برگزار مي شود و به دليل محل برگزاري آن، اين مجمع به مجمع اقتصادي داووس معروف شده است.
مجمع جهاني اقتصاد از سال 1971 در داووس برگزار مي شود و در نشست هاي آن معمولا روساي جمهور، نخست وزيران، وزيران، روسا، صاحبان شركت ها، سرمايه داران و كارشناسان از كشورهاي مختلف شركت مي كنند.
شمار اشخاص شركت كننده در اين مجمع در برخي نشست ها به يك هزار نفر از بيش از 70 كشور مي رسد.
نشست مجمع جهاني اقتصاد در اواخر ماه ژانويه برگزار مي شود و هر نشست به موضوعي خاص اختصاص مي يابد.

**حضور سه دهه اي روسها در داووس
سابقه حضور روس ها در مجمع جهاني اقتصاد در داووس به دوره اتحاد جماهير شوروي بازمي گردد.
نخستين هيات روسي در سال 1987 زماني كه هنوز اقتصاد بسته و كاملا دولتي در اتحاد جماهير شوروي حاكم بود در داووس شركت كرد.
پس از فروپاشي شوروي در ماه دسامبر سال 1991، حضور روسيه به عنوان جانشين رسمي اتحاد جماهير شوروي در مجمع داووس پررنگ تر شد.
مقام هاي ارشد روسيه و سرمايه داران اين كشور هر سال به داووس مي رفتند تا كشورهاي غربي را از طرح هاي اقتصادي در روسيه آگاه ساخته و آنها را ترغيب به مشاركت و سرمايه گذاري در اين طرح ها كنند.
در دو دهه اخير عالي ترين مقام هاي روسيه از جمله 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري، 'دميتري مدودف' نخست وزير و معاونان وي و تقريبا همه سرمايه داران روس در مجمع جهاني اقتصاد شركت كردند.
روسيه در شهرك كوهستاني داووس مركزي رسمي تاسيس كرده كه به «روسكي دوم» (خانه روسي) معروف است و برنامه هاي روسيه در مدت سه روز برگزاري مجمع جهاني اقتصاد در آن برگزار مي شود.

**اهميت شركت در مجمع جهاني اقتصاد براي روسيه
شركت در مجمع جهاني اقتصاد در داووس در دو دهه و نيم گذشته همواره براي روس ها در عرصه هاي اقتصادي، سرمايه گذاري و سياسي اهميت داشته است.
روسها از هر تريبوني سعي داشتند كه به جهان بگويند اقتصاد اين كشور از حالت متمركز دولتي ويژه شوروي خارج شده و به اصطلاح اقتصاد بازار آزاد است.
داووس اين تريبون و جايگاه را براي اعلام طرح هاي اقتصادي و جذب مشاركت و سرمايه گذاري خارجي در پروژه هاي روسيه فراهم مي كند و روسها از اين طريق دهها ميليارد دلار سرمايه خارجي در طرح هاي اقتصادي خود جذب كردند.
بسياري از مراكز اقتصادي خارجي و كارخانه هايي كه در روسيه با سرمايه هاي خارجي تاسيس شده است حاصل همين تبليغات در شهرك داووس بوده است.
مجمع اقتصاد جهاني براي روس ها از لحاظ سياسي نيز بسيار اهميت داشته است.
شبكه تلويزيوني روسي ار.ب.كا در گزارشي در اين مورد نوشت: براي نخستين بار جهان در نشست داووس بود كه از طرح جانشيني دميتري مدودف بجاي پوتين در مقام رئيس جمهوري روسيه در سال 2007 آگاه شد.
مدودف در آن زمان كه معاون نخست وزير روسيه بود در مجمع جهاني اقتصاد شركت كرد و طرح هاي خود را در آن اعلام كرد.
وي يك سال بعد در انتخابات رياست جمهوري روسيه در سال 2008 شركت كرد و به پيروزي رسيد.
مدودف دو سال پس از شركت خود در مجمع داووس در سال 2009 رسما آن را افتتاح كرد و در مقام رئيس جمهوري روسيه در آن سخنراني كرد.
اين وضعيت تا سال 2013 ادامه داشت و روسيه به طور فعالانه در مجمع داووس شركت مي كرد و مقام ها و سرمايه داران روس طرح هاي خود را اعلام مي كردند.
در واقع اهميت سياسي داووس براي روس ها به تمايل آنها براي شناخته شدن به عنوان بخشي از اروپا بازمي گردد.
برخي كارشناسان معتقدند كه بزرگترين توهين به يك مقام روس اين است كه بگويي روسيه بخشي از اروپا نيست و كشور اروپايي محسوب نمي شود.
روسيه حاضر است ميليون ها دلار هزينه كند تا بخشي از اروپا باشد.
در وضعيت مربوط به شوراي اروپا كه روس ها سالانه 30 ميليون دلار بابت عضويت در آن مي پردازند نيز اين تمايل روسيه كاملا مشخص است.
پس از آنكه در سال 2014 به دليل مساله اوكراين، شوراي اروپا حق راي را از هيات روسيه گرفت، اين كشور نيز پس از صبر و هشدار دو ساله در سال 2016 پرداخت حق عضويت را نيز متوقف كرد.
'سرگئي لاوروف' وزير خارجه روسيه صريحا اعلام كرد كه هر گاه حقوق و اختيارات هيات روسي در شوراي اروپا به آن بازگردانده شود ما نيز حق عضويت خود را به طور كامل پرداخت خواهيم كرد.
اين وضعيت بطور كامل در ابعاد كمتر در مورد شركت روسيه در داووس هم صدق مي كند.

**چرا از اهميت داووس براي روس ها كاسته شد
روسيه از سال 2012 از سوي آمريكا مورد تحريم قرار گرفت و نخستين بسته تحريمي به نام 'قانون ماگنيتسكي' در اين سال در مورد روسيه وضع شد. ˈسرگئي ماگنيتسكیˈ وكيل روس شركت سرمايه گذاري انگليسي ˈهرميتاژˈ پس از دستگيري به جرم فرار مالياتي در سال 2009 در بازداشتگاهي در مسكو درگذشت و مرگ وي به موضوعي مناقشه برانگيز در روابط روسيه و غرب تبديل شد.
تحريم هاي اصلي آمريكا عليه روسيه از سال 2014 و در مساله اوكراين وضع شده و تاكنون واشنگتن 63 بسته تحريمي در مورد اين كشور اعمال كرده است.
اتحاديه اروپا نيز در پيروي از آمريكا تحريم هاي اقتصادي و مالي درمورد روسيه وضع كرده و صدها مقام و شهروند روس در فهرست تحريمي غرب قرار گرفته اند.
بديهي است كه اشخاص تحريم شده حق شركت در مجمع جهاني اقتصاد را ندارند و شركت هاي غربي نيز از مشاركت در طرح هاي روسيه منع مي شوند و در غيراين صورت مجازات هاي سنگين از طرف آمريكا در انتظار آنها است.
اين وضعيت امسال با اعلام رسمي مديريت داووس براي ممنوعيت شركت «اولگ دريپاسكا»، «ويكتور وكسلبرگ» و «آندره كوستين» سه سرمايه دار روس موجب تيرگي روابط روسيه با اين مجمع شده است.
علت ديگر كاهش نسبي تمايل روس ها براي شركت در مجمع جهاني اقتصاد رونق يافتن همايش هاي سرمايه گذاري و اقتصادي در روسيه است.
از چند سال پيش همايش بين المللي اقتصادي سن پترزبورگ، همايش بين المللي سرمايه گذاري سوچي، همايش اقتصادي شرق در ولادي وستوك و همايش اقتصادي نووسيبيرسك (با اهميت كمتر نسبت به همايش هاي ديگر) رونق يافته است.
روس ها با برگزاري اين همايش ها و دعوت از سران و سرمايه داران از كشورهاي مختلف براي شركت در اين همايش ها تلاش كردند از وابستگي به مجمع داووس بكاهند و با توجه به موفقيت اين تلاش ها، تمايل روس ها به اين مجمع براي اعلام طرح هاي اقتصادي خود نيز كاهش يافته است.
لازم به يادآوري است كه موقعيت مجمع جهاني اقتصاد با توجه به شركت سران و نمايندگان گروه جي 20 (بيست كشور صنعتي) و كشورهاي پيشروي ديگر و نيز مقام هاي سازمان هاي بين المللي ازجمله سازمان ملل و اتحاديه اروپا و نيز برگزاري بيش از 400 نشست در اين مجموعه از همايش هاي روسيه به مراتب بالاتر است.

**آيا روسيه داووس را تحريم مي كند؟
نخست وزير روسيه به تازگي هشدار داده است در صورتي كه سرمايه داران تحريم شده روس نتوانند در مجمع جهاني اقتصاد در داووس شركت كنند ممكن است مقامات اين كشور نيز در اين نشست شركت نكنند.
دميتري مدودف خاطرنشان كرد: شركت روسيه در مجمع جهاني اقتصاد بستگي به تصميم برگزار كنندگان آن دارد.
نخست وزير روسيه با انتقاد از تصميم برگزار كنندگان مجمع جهاني اقتصاد براي دعوت نكردن از سرمايه داران تحريم شده روسيه، يادآوري كرد كه درباره اين مساله با «آلين برست» رئيس جمهوري سوئيس گفت وگو كرده است.
وي افزود: رئيس جمهوري سوئيس وعده داد كه درباره اين مساله اطلاعات بيشتري كسب كند.
در حالي كه نخست وزير روسيه و برخي مقام هاي روس از امكان تحريم داووس سخن گفته اند، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه اعلام كرد كه شركت روسيه در اين مجمع بستگي به تصميم هر فرد شركت كننده دارد.
پوتين تصميم براي دعوت نكردن از سرمايه داران روس در داووس را زيانبار خواند و در همين حال گفت: هر يك از اشخاصي كه قصد دارند در مجمع داووس شركت كنند مي توانند بطور مستقل در اين مورد تصميم گيري كنند.
اين سخنان رئيس جمهوري روسيه به آن معني است كه در شرايط جديد پيش آمده كه اين كشور تحت تحريم هاي غرب و آمريكا قرار گرفته سطح حضور روسيه در داووس نيز احتمالا پايين خواهد آمد.
اروپام*391*1346**2040