۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 83107699
T T
۰ نفر
فارن افرز: آمریكا و متحدانش برای مهار چین هماهنگ تر باشند

تهران- ایرنا- نشریه آمریكایی«فارن افرز» نوشت، مهار نفوذ چین در جنوب اقیانوس آرام مستلزم همكاری نزدیك تر، هماهنگی بیشتر و تامین منابع مالی كافی از سوی آمریكا و متحدانش برای این منطقه است.

این نشریه آمریكایی نوشت، با وجود آن كه راهبرد دفاع ملی آمریكا كه در ژانویه 2018 منتشر شد، به نوعی اعلام بازگشت واشنگتن به عرصه رقابت، نامیدن چین به عنوان رقیب راهبردی و تاكید بر آزادی تردد كشورها در اقیانوس هند- آرام بود و لفاظی ها در این باره تاكنون ادامه دارد، سوالات بسیاری درباره تعامل نامنظم دولت 'دونالد ترامپ' با این منطقه، شكست این دولت در هماهنگ كردن مواضع متحدان درباره مسایل مهم و اختصاص ندادن منابع مالی كافی برای طرح ها و پیشنهادهای خارج از حوزه نظامی وجود دارد.
این سوالات ذهن بسیاری از سران كشورهای اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا(آسه آن)، شرق آسیا و مجمع همكاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام را به خود مشغول كرده است.
با وجود حضور نداشتن ترامپ در نشست این هفته مجمع همكاری اقتصای آسیا و اقیانوسیه و شركت 'مایك پنس'، وزیر دفاعش در این نشست، رقابت راهبردی با نفوذ چین در جنوب اقیانوس آرام به محور توجه آمریكا و متحدانش در این نشست تبدیل شد.
واشنگتن با كانبرا، توكیو و ولینگنون(جنوب اقیانوس آرام) همكاری تنگاتنگی دارد اما، با توجه به نبود هماهنگی و منابع مالی بیشتر بعید است تلاش های اولیه این راهبرد در حال ظهور آمریكا كمكی به این منطقه بكند و یا جنبه های مشكل ساز حضور روبه رشد چین را برطرف كند.
فارن افرز با اشاره به بخش كوچكی كه مناطق یاد شده در اقیانوس وسیع آرام اشغال كرده اند و نقش حیاتی كه به لحاظ راهبردی برای آمریكا و متحدانش، خاصه استرالیا، نیوزلند و ژاپن دارند، افزود، همه این كشورها خواستار تضمین دسترسی آزاد تجاری و نظامی به این اقیانوس، جلوگیری از اعمال قدرت دشمن و توسعه نهادهای دمكراتیك و رویه های لیبرال هستند.
این نشریه آمریكایی در ادامه به تقویت توانمندی های پكن در اقیانوس آرام و سرمایه گذاری چین در طول سال های گذشته در این اقیانوس پرداخت و نوشت، جیب های گشاد پكن و تمایلش به اجرای پروژه های توسعه ای با حداقل شرط، بدون تردید، استرالیا، نیوزلند و ژاپن را وسوسه می كند. گرچه باید از تامین نیازهای داخلی و حمایت رشد داخلی استقبال شود اما، سرمایه گذاری چین در جنوب اقیانوس آرام و سایر مناطق موجب تضعیف حاكمیت ملی و اولویت استخراج منابع بر منافع این كشورها می شود.
فارن افرز ضمن ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن اقدامات چین در جنوب اقیانوس آرام از سوی واشنگتن و متحدانش و تمركز استرالیا، نیوزلند و آمریكا بر سایر مناطق دنیا، خاطر نشان كرد، با این حال برخی نشانه ها، به عنوان مثال، اعلام كمك 113 میلیون دلاری وزارت خارجه آمریكا برای توسعه تعامل اقتصادی در اقیانوس هند- آرام و تعهد ژاپن به سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری برای ایجاد زیرساخت های دارای استاندارد بالا در جنوب شرق آسیا، حاكی از خاتمه این بی توجهی است. نیوزلند كمك به همسایگانش در اقیانوس آرام را در راس اولویت های خود قرار داده است و استرالیا متعهد به كمك 1.4 میلیارد دلاری برای پروژه های زیرساختی و نیز 719 میلیون دلار برای راه انداختن داد و ستد در جنوب اقیانوس آرام شد.
فارن افرز در بخش پایانی مقاله ضمن درخواست از فرانسه، هند، تایوان، انگلیس و دیگر كشورها برای همكاری نزدیك تر در جنوب اقیانوس آرام به منظور مقابله با نفوذ چین، نوشت، آمریكا می تواند مدیریت همگرایی و هماهنگی تلاش ها و نیز تامین منابع مالی بیشتر برای این منطقه را به عهده بگیرد.
آساق**1088**1663**
۰ نفر