شکست از چین در آسیای جنوب شرقی؛ هزینه سنگین حمایت آمریکا از اسرائیل

تهران-ایرنا- «فارن افرز» در تحلیلی حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی در غزه را از دلایل اصلی کاهش همسویی کشورهای جنوب شرقی آسیا با آمریکا عنوان کرده و تاکید کرد که آمریکا در حال واگذار کردن آسیای جنوب شرقی به چین است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه تحلیلی با اشاره به نتایج نظرسنجی موسسه یوسف ایشاک (ISEAS-Yusof Ishak) - یک موسسه تحقیقاتی که عمدتاً توسط دولت سنگاپور تأمین مالی می شود، اما کار خود را به طور مستقل انجام می دهد - نوشت: ایالات متحده در حال از دست دادن جایگاه خود در بخش های مهمی از آسیا است.

فارن افرز افزود: این نظرسنجی هر ساله، به بررسی نظرات هزاران پاسخ دهنده در دانشگاه‌ها، اتاق‌های فکر، بخش خصوصی، جامعه مدنی، سازمان‌های غیرانتفاعی و رسانه‌های دولتی، سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی از ده کشور عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) می‌پردازد. در نظرسنجی امسال، اکثریت پاسخ‌دهندگان، در پاسخ به این سوال که چنان‌چه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا-آ سه‌آن (ASEAN) مجبور به انتخاب بین ایالات متحده و چین شود، باید با کدام یک همسو شود، چین را به جای ایالات متحده انتخاب کردند. این اولین باری بود که پاسخ‌دهندگان از زمانی که نظرسنجی شروع به طرح این سوال در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) کرد، چین را انتخاب کرده‌اند.

در بخشی از این تحلیل آمده است: این کاهش حمایت از ایالات متحده باید زنگ خطر را در واشنگتن به صدا درآورد، چرا که آمریکا، چین را رقیب اصلی خود و هند و اقیانوس آرام را به عنوان میدان جنگ حیاتی می بیند. آسیای جنوب شرقی در قلب جغرافیایی این منطقه وسیع و پویا قرار دارد. این منطقه خانه دو متحد ایالات متحده یعنی فیلیپین و تایلند و چندین شریک مهم است. اهداف ایالات متحده در اقیانوس هند و اقیانوس آرام به دلیل از دست دادن حمایت ها به نفع چین مختل می‌شود. در صورت درگیری آشکار بین چین و ایالات متحده، ‌فیلیپین و سنگاپور، کشورهایی که ایالات متحده در آن‌ها دارای امکانات نظامی خود را مستقر کرده، اهمیت ویژه ای پیدا خواهند کرد.

فارن افرز در ادامه به بررسی موقعیت آمریکا در کشورهای آسیای جنوب شرقی پرداخته و نوشت: نفوذ فزاینده چین در آسیای جنوب شرقی، توانایی آمریکا را برای تعامل دوجانبه و چندجانبه با کشورهای این منطقه را کاهش می دهد.

این تحلیل در بررسی عوامل شکست آمریکا در رقابت با چین برای جلب نظر کشورهای جنوب شرقی آسیا افزود: حمایت از ایالات متحده در کشورهای جنوب شرقی آسیا که اکثریت آنها مسلمان هستند به شدت کاهش یافته است. نتایج نظرسنجی موسسه یوسف ایشاک در سال ۲۰۲۴(۱۴۰۳) کاهش شدید همسوئی با آمریکا را نسبت به سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) نشان می دهد. هفتاد و پنج درصد از مالزیایی ها، ۷۳ درصد از اندونزیایی ها و ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان برونئیایی گفتند که همسویی با چین را به ایالات متحده ترجیح می دهند، این در حالی است که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ این آمار در این کشورها به ترتیب ۵۵ درصد، ۵۴ درصد و ۵۵ درصد بود. این نظرسنجی از پاسخ دهندگان نپرسید که چرا این انتخاب را انجام داده اند. اما زمانی که در یک سوال متفاوت از پاسخ دهندگان خواسته شد تا سه نگرانی اصلی ژئوپلیتیکی خود را انتخاب کنند، تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان، مناقشه اسرائیل و حماس را در بالاترین رتبه قرار دادند.

بنابر این تحلیل حمایت حداکثری ایالات متحده از اسرائیل نتایج این نظرسنجی را به نفع چین سوق داده است. افرادی که در سه کشور آسیای جنوب شرقی با اکثریت مسلمان مورد بررسی قرار گرفتند، درگیری اسرائیل و حماس را به عنوان نگرانی اصلی ژئوپلیتیکی خود ارزیابی کردند: ۸۳ درصد از مالزیایی ها، ۷۹ درصد از برونئی ها و ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان اندونزیایی. حتی در سنگاپور که دارای اقلیت قابل توجهی مسلمان (۱۵ درصد جمعیت آن) است، مناقشه اسرائیل و حماس به عنوان نگرانی اصلی در نظر گرفته شده و ۵۸ درصد از پاسخ دهندگان این گزینه را انتخاب کردند.

نویسنده این تحلیل معتقد است: نتایج این نظرسنجی تنها متاثر از عقاید مردمی نیست و حتی این سطح از نگرانی و نارضایتی از آمریکا در حمایت از اسرائیل علیه مردم غزه در میان دیپلمات های کشورهای جنوب شر قی آسیا دیده می شود. وی افزود: دیپلمات‌های اندونزیایی هم موضع ایالات متحده در قبال جنگ غزه را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. یک دیپلمات ارشد مالزی اعلام کرد که "ما چین را به خاطر (موضوع) غزه انتخاب خواهیم کرد. " همچنین در گفتگویی جداگانه، یک مقام بلندپایه مالزی توضیح داد شدت خشم نسبت به اسرائیل و ایالات متحده افزایش یافته و بسیاری از مالزیایی ها اکنون برندهای غذایی و تولیدکنندگان آمریکایی را تحریم می کنند. در حالی که، چین به طور فزاینده ای در وضعیت مطلوبی دیده می شود.

فارن افرز در پایان تاکید کرد: از دست دادن منطقه‌ای که ایالات متحده پیشتر وضعیت بهتری در آن داشت، به موقعیت این کشور در سایر موضوعات، چه در جلب حمایت برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین و چه برای سیاست‌های این کشور در خاورمیانه، نیز لطمه می زند. آسیای جنوب شرقی به طور ویژه برای استراتژی ایالات متحده مهم است چرا که در قلب منطقه ای قرار دارد که واشنگتن آن را به عنوان اولویت خود تعیین کرده و سرانجام در هند و اقیانوسیه است که وضعیت برد و یا باخت آمریکا در برابر چین مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha