۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۳
کد خبر: 83107950
T T
۰ نفر
تحولات بنيادي علوم پزشكي، نتيجه پژوهش هاست

رشت - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان گيلان با اشاره به پيشرفت هاي مختلف در علم پزشكي گفت: حوزه علوم پزشكي در دهه هاي اخير تحولات بنيادي كرده كه اين تحولات، نتيجه پژوهش هاي متفاوتي است كه در جوامع انساني انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شاهرخ يوسف زاده چابك روز چهارشنبه در اولين همايش ملي تخصصي اخلاق در پژوهش هاي زيست پزشكي ايران (چالش ها و فرصت ها) در رشت افزود: زماني كه بحث پژوهش در پزشكي مطرح مي شود، استانداردهاي مورد نظر در برخورد پزشك با بيمار (آزمودني) بسيار سختگيرانه تر از درمان است.
وي با بيان اين كه حفظ كرامت انساني و شأن بيمار همواره در پژوهش بايد مورد توجه باشد، اظهار داشت: اصولي همچون حفظ حريم خصوصي و رازداري، داراي ريشه در شرع مقدس اسلام است و اين اصول در كدهاي اخلاق در پژوهش نيز بسيار مورد توجه قرار گرفته است.
وي در بخش ديگري از سخنانش برخورداري از ذهن خلاق را لازمه هر تحقيق دانست و اظهار داشت: در دانشگاه ها اين مهم را محدود مي كنيم و با جزوه خواني ذهن دانشجو را از خلاقيت باز مي داريم.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گيلان گسترش تفكر علمي را رسالت معاونان پژوهشي دانست و خاطر نشان كرد: تفكر علمي، ريز و دقيق مي شود و هر قدر جزئي تر بنگريم، علمي تر است.
اولين همايش همايش ملي تخصصي اخلاق در پژوهش هاي زيست پزشكي ايران (چالش ها و فرصت ها) روز چهارشنبه به ميزباني دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان گيلان در رشت گشايش يافت.
اين همايش، به همراه بخش دانشجويي و با شعار پژوهش اخلاق محور در خدمت توسعه پايدار به صورت همزمان با گردهمايي معاونان تحقيقات و فناوري دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور گشايش يافته است.
موازين كشوري و جهاني اخلاق در پژوهش هاي زيست پزشكي، اخلاق در مديريت كلان پژوهشي و تخصيص منابع، اخلاق در انتشار آثار پژوهشي، رضايت آگاهانه، حريم خصوصي و راز داري در انجام پژوهش هاي پزشكي، جنبه هاي اخلاقي ارزشيابي پژوهشي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي و اخلاق در توسعه فناوري سلامت، پژوهش در گروه هاي آسيب پذير و بررسي هزينه - فايده در پژوهش هاي پزشكي از جمله محورهاي اين همايش است.
اين همايش ملي تا فردا (پنجشنبه) در رشت ادامه دارد.
7286/2007