۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 83108097
T T
۰ نفر
كارگران نیشكر هفت تپه از وضعیت معیشتی خود نگرانند

دزفول - ایرنا - اعتراض كارگران شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه در حالی به هفدهمین روز خود رسیده است كه آنها نسبت به وضعیت معیشتی خود نگران بوده چرا كه پرداخت نشدن حقوق چند ماهه فشارهای اقتصادی زیادی را متوجه آنان كرده است.

به گزارش ایرنا شركت كشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین كارخانه تولید شكر از نیشكر در كشور است كه نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 توسط سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.
این شركت در 15 كیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع شده و واگذاری آن به بخش خصوصی آغازگر دردسرها و مشكلات مالی برای حدود چهار هزار نفر نیروی رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانكاری در بخش های مختلف این شركت بود.
تاخیر در پرداخت حقوق نیروهای این شركت به دلیل واگذاری به بخش خصوصی و ضعف مدیریت در شرایط اقتصادی كنونی موجب شد كارگران این شركت توانایی گذران زندگی را نداشته باشند و مجبور به تجمع شوند.
یكی از كارگران شركت نیشكر هفت تپه درخصوص مشكلات خود به ایرنا گفت: پرداخت نشدن چندین ماهه حقوق مشكلات زیادی را برای كارگران ایجاد كرده است.
عظیم سرخه افزود: برخی از كارگران حتی نان خوردن هم به صورت نسیه خریداری می كنند و سفره خالی آنها باعث ایجاد مشكلات خانوادگی و از جمله تقاضای طلاق همسرانشان شده است.
یكی دیگر از كارگران شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه نیز گفت: نامه پایان فعالیت كاری خود را از 2 سال قبل دریافت كرده و مجبور به بازنشستگی شده ام.
جلیل احمدی افزود: مشكلات زیادی با توجه به پرداخت نشدن مطالبات بازنشستگی برایم بوجود آمده است.
رفع نشدن مشكلات كارگران هفت تپه بعد از حدود یكسال موجب اعتراض این قشر زحمتكش شده است به طوریكه این اعتراضات این روزها به تجمع در محل كارخانه، بازار هفت تپه و مقابل فرمانداری شوش ختم می شود.
كارگران معترض جمعه گذشته با حضور در مصلای شهر شوش پس از پایان خطبه رسیدگی به مطالبات خود را خواستار شدند.
امام جمعه شوش خود را همدرد كارگران زحمتكش هفت تپه دانست و خواستار رفع مشكلات آنها از مسئولان كشوری به ویژه رئیس جمهوری، هیات دولت و استاندار خوزستان شد.
حجت الاسلام سید محمد امام با بیان اینكه پرداخت حقوق كارگران حق آنها است، گفت: نماینده مجلس، فرماندار، استاندار و اعضای شورای تامین استان خوزستان تصمیماتی گرفته اند كه امیدواریم هرچه سریعتر اجرایی شوند.
پس از اینكه پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی در خصوص حل مشكلات كارگران هفت تپه به جایی نرسید و مشكل در سطح ملی مطرح شد، وزیر اقتصاد در نشستی به منظور بررسی مشكلات كارگران دستور پرداخت حقوق معوقه آنها را صادر كرد البته این دستور هم كارساز نبود و هفدهمین روز اعتراض و تجمع كارگران نیز امروز در شوش برگزار شد.
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشكلات كارگران عنوان كرد كه یكی از خواسته های كارگران مبنی بر واگذاری مجدد كارخانه به بخش دولتی با توجه به اصل 144 قانون امكان پذیر نیست.
سید راضی نوری واگذاری شركت به هیات حمایت از صنایع را یكی از پیشنهادهای خود برشمرد و گفت: تمام تلاش ما پرداخت سریع مطالبات كارگران پرتلاش هفت تپه است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه مطالبات به حق و قانونی كارگران توسط مسئولان شهرستان و استان در حال پیگیری است، اظهار داشت: 15 نفر از كارگران بازداشتی شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه كه اقدام به اخلال در نظم عمومی كرده بودند، آزاد شدند.
مصطفی نظری افزود: تجمعات روزهای گذشته كارگران با تحریك برخی عوامل از تجمعات صنفی خارج و باعث اخلال در نظم و آسایش مردم و ایجاد ترافیك در سطح شهر شد.
وی اظهار داشت: تعدادی از عوامل اصلی و تحریك كنندگان تجمعات غیرقانونی شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند كه پس از انجام تحقیقات و اقدامات قانونی با صدور قرار آزاد شدند.
دادستان عمومی و انقلاب شوش افزود: برخی افراد غیر كارگر از تجمع كارگران هفت تپه سوء استفاده می كنند كه كارگران باید مراقب این افراد باشند.
وی با بیان اینكه مطالبات صنفی كارگران در چارچوب قانون و مقرارت مورد احترام است، افزود: تجمعاتی خارج از مطالبات صنفی كه باعث سلب آسایش مردم و نظم عمومی شهر و برهم خوردن عبور ومرور مردم شود، قابل تعقیب است.
وی به افرادی كه در فضای مجازی اخبار كذب درخصوص هفت تپه منتشر می كنند، هشدار داد درصورت ادامه این اخبار كذب از سوی پلیس فتا تحت تعقیب قرار می گیرند.
سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشست خبری اخیر خود از فراری بودن مدیرعامل شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه خبر داد كه این خبر موجب خشمگین تر شدن كارگران شد.
شایعاتی مبنی بر نسبت فامیلی مدیرعامل فراری شركت هفت تپه با معاون اول رئیس جمهوری در این بین منتشر شد كه دفتر اسحاق جهانگیری آن را تكذیب كرد.
اعتراض گسترده كارگران هفت تپه با همراهی و حمایت كارگران سایر شهرهای كشور نیز همراه بوده است.
امید است با همگرایی و تلاش مسئولان راهكار مناسب و تدابیر لازم برای برون رفت از این مشكل كارگران شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه درنظر گرفته شود.
7280/7278/3022