۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 83108249
T T
۰ نفر
دفاتر تسهيل ‌گري سراغ ريشه يابي مشكلات محلات بروند

كرمانشاه - ايرنا - دفاتر تسهيل ‌گري كرمانشاه در تلاشند تا به عنوان بازوي دستگاه‌هاي خدمت‌ رسان، مشكلات محلات حاشيه ‌نشين شهر را كاهش دهند اما به گفته كارشناسان اگر اين دفاتر به ريشه آسيب‌هاي محلات نپردازند، نبايد منتظر اثربخشي اقدام هاي آنها بود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جلسه ستاد بازآفريني شهري كرمانشاه در روز چهارشنبه به بررسي گزارش يكي از دفاتر تسهيل گري شهر كرمانشاه از وضعيت 2 محله حاشيه نشين شهر پرداخت.
فرماندار شهرستان كرمانشاه در ابتداي اين جلسه گفت: پنج دفتر تسهيل گري در 10 محله اين شهر راه‌اندازي شده كه لازم است همه ادارات و دستگاه ها با اين دفاتر ارتباط برقرار كرده و از ظرفيت آنها براي پيشبرد خدمات استفاده كنند.
فضل الله رنجبر با اشاره به فرا رسيدن زمان برنامه ريزي براي تامين اعتبارات سال 98 افزود: اطلاعات گردآوري شده از سوي دفاتر تسهيل گري كمك خوبي براي شناخت و كاهش مشكلات محله هاي مسئله دار است.
طرح تاسيس دفاتر توسعه اجتماعي و تسهيل گري از اواخر سال 98 و با هدف كاهش آسيب ها و شناسايي ظرفيت ها و پتانسيل محلات در به صورت پايلوت در 10 استان آغاز شده است.

** دفاتر تسهيل گري در گام سوم
در ادامه جلسه رشيدي، كارشناس دفتر اجتماعي استانداري كرمانشاه با اشاره به شناسايي 13 محله حاشيه نشين در شهر كرمانشاه گفت: تاكنون براي هر 2 محله يك دفتر تسهيل گري و در مجموع پنج دفتر راه اندازي شده و ايجاد سه دفتر جديد هم در دستور كار است.
به گفته او ، براي دفاتر تسهيل گري وظيفه هفت مرحله اي تعريف شده كه تاكنون 2 مرحله پيش رفته و گام بعدي هم تشكيل شوراياري محلات است كه مقدمات آن انجام شده است.
رشيدي از همه دستگاه ها درخواست كرد كه براي رفع آسيب ها و مشكلات محلات حاشيه نشين برنامه هاي اجرايي خود را ارائه دهند تا اعتبار آن اختصاص يابد يا در بودجه سال آينده ديده شود.
عليرضا گودرزي، مديركل امور اجتماعي استانداري كرمانشاه پيشتر گفته بود كه 20 ميليارد ريال براي يكسال به دفاتر تسهيل گري تخصيص يافته و ابلاغ هم شده است.
همچنين به گفته تقي رستم‌ وندي، رئيس سازمان امور اجتماعي كشور طرح تاسيس دفاتر توسعه اجتماعي و تسهيل گري در سال 97 در استان‌هاي كرمانشاه، تهران، لرستان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، كردستان ، خوزستان، سيستان و بلوچستان در حال اجراست و احتمال دارد تا پايان امسال در بسياري از استان‌هاي ديگر هم آغاز شود.
رستم وندي عنوان كرده است كه سازمان امور اجتماعي كشور اعتبارات يكساله‌اي را براي هر يك از اين دفاتر در نظر گرفته است اما بعد از چند سال اين دفاتر بايد خودكفا شده و درآمدزايي كنند.

** باغ ابريشم و حكمت‌ آباد، غرق در مشكلات
خانم صادقي، مدير دفتر تسهيل گري محله هاي «باغ ابريشم و حكمت آباد» در شمال شهر كرمانشاه در گزارشي گفت: با وجود سكونت 17 هزار و 500 نفر در اين 2 محله، هيچ مكان فرهنگي و ورزشي در آنها وجود ندارد و از نظر امكانات آموزشي و بهداشتي هم در سطح پاييني قرار دارند.
او گفت كه زمين‌هاي باير و مناسب براي احداث اماكن آموزشي، فرهنگي، ورزشي و... در اين 2 محله شناسايي و به دستگاه‌هاي مربوطه معرفي شده است.
صادقي با اشاره به غرق شدن يك كودك سه ساله در رودخانه چم بشير حكمت آباد اظهار كرد: با وجود وعده‌هاي داده شده روند ايمن سازي اين رودخانه به كندي پيش مي رود كه با توجه به فرا رسيدن فصل بارندگي لازم است حصاركشي آن سرعت بيشتري بگيرد.
اوايل ارديبهشت امسال 2 كودك در اطراف رودخانه چم بشير در حال بازي بودند كه به داخل كانال آب سقوط كردند؛ كودك 6 ساله توسط افراد محلي نجات داده شد اما سوگند سه ساله غرق شد و جسدش هرگز پيدا نشد.
آسفالت نامناسب، وجود معابر كم عرض، جمع آوري نامناسب زباله، كمبود مخزن، غير مستحكم بودن بخش زيادي از واحدهاي مسكوني، وجود مشاغل آلاينده و مزاحم، عرضه كالاهاي سرقتي، اعتياد فراگير، عرضه و مصرف علني مواد مخدر و وجود تعداد قابل توجه زنان بي سرپرست و بدسرپرست از مهمترين مشكلات محله هاي باغ ابريشم و حكمت آباد بود كه صادقي به آنها اشاره كرد.

** ضرورت ريشه يابي و آسيب شناسي مشكلات
فرمانداري كرمانشاه پس از اين گزارش با تأكيد بر اينكه لازم است همه مسئولان نسبت به وجود اين مشكلات و كمبودها از مردم عذرخواهي كنند، تاكيد كرد: در عين حال كه بايد نيازهاي اوليه محله هاي حاشيه نشين مرتفع شود، دفاتر تسهيل گري بايد به ريشه يابي و آسيب شناسي مشكلات هم بپردازند و زمينه مشاركت، مطالبه گري و همكاري ساكنان آنها را با دستگاه هاي خدمت رسان را فراهم كنند تا اثربخشي خدمات مشهود باشد.
حسن ايماني مقدم، معاون پيگيري حقوق عمومي دادستاني كرمانشاه نيز در اين جلسه از وجود 38 نقطه حاشيه نشين در كرمانشاه خبر داد كه با مشكلات مشابهي دست به گريبان هستند.
او با تأكيد بر ضرورت ريشه يابي و آسيب شناسي مشكلات اين محله ها گفت: دادن اجازه ساخت و ساز غيرقانوني در زمين هاي كشاورزي يكي از مهمترين علل ايجاد مشكلات كنوني در مناطق حاشيه نشين كرمانشاه است.
ايماني مقدم با اشاره به اينكه خريد و فروش زمين هاي فاقد كاربري مسكوني طبق قانون ممنوع است، گفت: افراد سودجو پس از خريد املاك كشاورزي حاشيه شهر آنها را قطعه بندي كرده و با قيمت پايين به مهاجران روستاها و شهرهاي اطراف مي‌فروشند؛ خريداران نيز كه توانايي مالي لازم براي تهيه مسكن در شهر مادر را ندارند، پس از خريد اين زمين ها اقدام به ساخت و ساز در آنها مي ‌كنند.
او اضافه كرد: چون مقابله سختگيرانه اي با اين ساخت و سازها نمي شود، پس از مدتي شهر با شهرك هاي غيرقانوني و انبوهي از جمعيت و آسيب هاي اجتماعي متعددي روبرو مي شود.
ايماني مقدم پيشنهاد كرد كه بايد پيگير ايجاد ضمانت اجراي كيفري براي ناقضان قانون ممنوعيت خريد و فروش اراضي غيرمسكوني باشيم تا يكي از علل مهم شكل گيري محلات حاشيه نشين و آسيب هاي پيامد آن مرتفع شود.

** مشكل اصلي درست هزينه نشدن منابع است
پژمان پژوهنده از اساتيد دانشگاه هم عنوان كرد كه مشكل كنوني كمبود منابع اعتباري نيست بلكه مشكل اصلي درست هزينه نشدن منابع است كه لازمه آن نيز شناخت صحيح و كافي از مشكلات است.
استان كرمانشاه حدود 2 ميليون نفر جمعيت دارد كه يك ميليون و 80 هزار نفر آن در شهرستان كرمانشاه سكونت دارند.
براساس آمار يك سوم از جمعيت شهر كرمانشاه هم در 13 منطقه حاشيه نشين ساكن هستند.
7444/8066

سرخط اخبار استان‌ها