به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، در پیشنویس ارائه شده به دبیرخانه این شورا، جمهوری اسلامی ایران به محدودیتهایی كه منجر به تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی در حفاظت از محیط زیست دریایی میشود، اعتراض كرده است.
در این سند جمهوری اسلامی ایران تصریح كرده كه این موضوع با كنوانسیون سازمان بینالمللی دریانوردی كه تأكید میكند هیچگونه تبعیضی نباید در قبال كشورها برای فعالیتهای حمل ونقل دریایی تجاری ایجاد شود، مغایرت دارد.
جمهوری اسلامی ایران همچنین به مكانیسمهایی كه منجر به محدودیت برای فعالیت ناوگان كشتیرانی كشور شده اعتراض كرده و خواستار پایبندی تمام اعضاء به تعهدات خود در چارچوب معاهدات بینالمللی دریانوردی شده است.
در این سند آمده است: شورای سازمان بینالمللی دریانوردی موظف است تا كشورها را از اقدامات تبعیضآمیز و مكانیسمهای محدودیت كننده در رابطه با فعالیتهای حمل ونقل دریایی تجاری بر حذر دارد.
سند یادشده میافزاید، شورا بایستی تائید كند كه تمام اعضاء با پایبندی به تعهدات بینالمللی دریانوردی از حق فعالیتهای حمل و نقل دریایی، بدون در نظر گرفتن هیچگونه ملاحظهای برخوردار هستند.
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران كه در رأس هیاتی برای شركت در اجلاس شورای سازمان بینالمللی دریانوردی به لندن سفركرده به خبرنگاران ایرانی گفت:امیدواریم با توجه به منطقی كه در این سند مدنظر است، شاهد حمایت دبیرخانه و كشورهای عضو سازمان بینالمللی دریانوردی در این رابطه باشیم.
وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تأثیر اعتراض جمهوری اسلامی ایران به سازمان بینالمللی دریانوردی گفت : با توجه اینكه این سازمان یكنهاد تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است و وظیفه آن ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیطزیست دریایی و قانونگذاری در این حوزه است عملاً یك سازمان اجرایی و سیاسی به شمار نمی رود. لذا اینكه مسائل پیرامونی با حوزه حل و نقل كشورها بتواند ضمانت اجرایی از قبل تصمیمات سازمان بینالمللی دریانوردی داشته مصادف پیدا نمیكند
راستاد با اینحال افزود : با توجه به اینكه این سازمان عالیترین جایگاه و مرجع دریایی جهان است، مطرح كردن مسائلی كه مبتلابه كشورهای مختلف است، ازجمله موضعی كه در حال حاضر برای ما اولویت دارد، حائز اهمیت است و رویكردی كه سازمان بینالمللی دریانوردی و كشورهای عضو، نسبت به مسائلی كه ما به آن مبتلا هستیم اتخاذ میكنند و رایزنیهایی كه بتوانیم در سازمان بینالمللی دریانوردی در حوزه این مسائل انجام بدهیم حائز اهمیت زیادی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در پاسخ به سؤالی درباره رویكرد سایر كشورها درباره سند پیشنهادی ایران گفت: با توجه به اینكه رویكرد ما تأكید بر اتخاذ سیاستهایی است كه منجر به حفظ ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیطزیست دریایی شود و چون تمام كشورهای عضو آیمو طرفدار این هستند كه بههیچوجه ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیطزیست دریایی بهواسطه تصمیمات یكجانبه برخی كشورها دچار تهدید نشود، انتظار میرود كه ازنظر محتوایی مخالفتی را شاهد نباشیم. درواقع كشورها بایستی از سیاستی كه منجر به حمایت از تأمین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیطزیست دریایی باشد حمایت كنند.
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن پیش از این اعلام كرده بود كه ایران در اعتراض به تحریمهای یكجانبه آمریكا خواستار بررسی ویژه تأثیر این تحریمها شده است. وی با انتشار پیامی در كانال تلگرامیاش نوشت: برایان هوك نماینده آمریكا در امور ایران در اظهاراتی از كشورهای جهان درخواست كرد، از پهلو گرفتن كشتیهای ایرانی در بنادر خود جلوگیری كنند. وی گفت ما اجازه نمیدهیم كه كشتیهای ایرانی بیمه شوند و این سبب خواهد شد كه اگر كشتیهای این كشور باعث ایجاد حوادث دریایی شوند،كشورها نتوانند خسارتهای خود رااز شركتهای بیمه دریافت كنند.
این در حالی است كه به گفته بعیدی نژاد هوك اصرار داشت كه آمریكا را دوست ملت ایران معرفی كند.
سفیر كشورمان افزود: بدون شك ایران به دلیل خواست غیرقانونی آمریكا نمیتواند از فعالیت ناوگان كشتیهای خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات كالاهای تجاری و صنعتی جلوگیری كند و قطعاً واشنگتن مسئول ایجاد هر حادثهای در دریا خواهد بود.
یكصد و بیست و یكمین اجلاس شورای سازمان بینالمللی دریانوردی روز دوشنبه گذشته در مقر این سازمان در لندن گشایش یافت.
شورای آیمو یكی از عالیترین اركان آیمو(International Maritime Organization ) میباشد كه برنامهها، اهداف عالیه سازمان آیمو و مسائل بودجهای آن را مشخص میكند.
این سازمان كه ازجمله اهدافش«ایمنی، امنیت، كشتیرانی كارآمد در اقیانوسهای عاری از آلودگی» است، اكنون با 174عضو و 3 عضو وابسته یكی از مؤسسات تخصصی دریایی وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن میباشد و اركان اصلی آن شامل مجمع، شورا و نیز پنج كمیته تخصصی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران دیروز دراین اجلاس ظرفیتها و توانمندیهای بخش حملونقل دریایی ایران را تشریح كرد.
راستاد با مروری برقابلیتها و ویژگیهای ناوگان دریایی كشورمان، یادآور شد كه ایران از سال 1958 میلادی به عضویت سازمان بینالمللی دریانوردی درآمد و تاكنون بهطور كامل به تعهداتش پایبند بوده است.
وی گوشههایی از فعالیتها و توانمندیهای بخش دریایی و بندری ایران را بهصورت ویدئویی ارائه داد كه از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت.
اروپام ** هـ ن **1590
لندن – ایرنا – سند اعتراض ایران به تحریمهای ضد ایرانی آمریكا در حوزه حمل و نقل دریایی، روز پنجشنبه برابر با یكم آذر ماه، توسط اعضاء شورای سازمان بینالمللی دریانوردی در لندن بررسی خواهد شد.