۱ آذر ۱۳۹۷، ۱:۲۷
کد خبر: 83108717
T T
۰ نفر
همتی:مردم بزودی نتایج اقتدار وبرنامه ارزی دولت را می بینند

تهران- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی با تأكید بر اینكه بازار ارز مدیریت می شود، افزود: بانك مركزی با اقتدار و برنامه ارزی ، راه خود را ادامه می دهد و مردم بزودی نتایج این اقدامات را خواهند دید.

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری­ شبكه دو سیما با اشاره به اینكه دولت، اقتدار لازم را در كنترل بازار ارز دارد، افزود: دشمنان ایران خود را بسیج كرده اند تا نظام جمهوری اسلامی را با مشكل مواجه كنند؛ اما دولت و بانك مركزی هم با برنامه ریزی و جدیت بر این مشكلات غلبه كرده و ثبات را به بازار ارز آوردند.
همتی با اشاره به وضع اقتصادی كشور تصریح كرد: با تمامی تبلیغات و جنگ روانی كه دشمن علیه اقتصاد ایران به راه انداخته بود، دولت و بانك مركزی توانست ثبات را به اقتصاد كشور باز گرداند.
رئیس كل بانك مركزی درباره ایجاد بازار متشكل ارزی گفت: یكی از مشكلات ما این است كه نرخ ارز اسكناس در كوچه و پس كوچه ها توسط سفته بازان شكل می گیرد، این موضوع قابل تحمل نیست و بانك مركزی به اندازه ای قوی است كه در مقابل آن ها اقدام كند و به یقین، سفته بازان و فرصت جویان ضرر خواهندكرد.
وی با اشاره به اینكه ارز و طلا برای سرمایه گذاری مناسب نیست، ادامه داد: ما نگران هستیم دارایی های مردم آسیب پذیر شوند و به همین علت بانك مركزی هر وقت لازم بداند به این موضوع ورود می كند كه در نتیجه، واسطه ها و دلال ها ضرر خواهند كرد.
همتی با اشاره به شكل گیری بازار متشكل ارزی، خاطرنشان كرد: در بخشنامه جدید به صادركنندگان اختیار دادیم تا بخشی از ارز خود را از طریق سامانه سنا به صرافی ها عرضه كنند.
رئیس بانك مركزی یادآور شد: ارز به صورت بورس و معاملات آنی است و بانك مركزی به عنوان بازیگردان اصلی در این بازار خواهد بود و نرخ ارز را كنترل می كند و كشف قیمت هم در این بازار انجام می شود و این تعداد پلتفرمی برای سامانه نیما می شود.
وی ادامه داد: باید بازارهای ارز به هم نزدیك شود و به تعادل برسیم.
رئیس كل بانك مركزی اظهار كرد: فشارهای آمریكا بسیار سنگین است اما ایران نشان داد مقتدر است و جلوی آن ها ایستاده و پیش بینی های آنها غلط از آب در آمد و این نشانه تدبیر ماست و ما نمی توانیم اطلاعات خود را رو كنیم.
همتی تأكید كرد: مردم مطمئن باشند دولت و بانك مركزی با قدرت، این مسیر را جلو خواهند برد و مردم سربلند بیرون خواهند آمد.
وی اضافه كرد: امتیاز خوبی را از سران قوا گرفتیم و به تأیید مقام معظم رهبری هم رسید و بر مبنای آن اجازه داریم سپرده ارزی بگیریم اما از آنجایی كه این موضوع سابقه خوبی ندارد، بانك مركزی آن را تضمین كرده است و هر كسی سپرده های ارزی داشته باشد تا چهار درصد سود ارزی به آن پرداخت خواهیم كرد. مبالغ قابل توجهی سپرده شده اما انتظار ما بیش از آن است.

** بانك مركزی در زمان لازم گواهی سپرده ارزی نیز عرضه خواهد كرد
وی با بیان اینكه از عملكرد صادركنندگان راضی نیست، افزود: از ابتدای سال 97 تاكنون 27 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم اما از این رقم تاكنون كمتر از 7 میلیارد دلار به سامانه نیما آمده است در صورتی كه همه این رقم باید در این سامانه عرضه می شد.
همتی با اشاره به اینكه صادركنندگان نقش مهمی در اقتصاد كشور دارند، ادامه داد: اما باید بدانند كه ارز باید به كشور وارد شود و این موضوع موجب رونق اقتصادی می شود.
رئیس كل بانك مركزی با ابراز رضایت از عملكرد ارزی پتروشیمی ها گفت: این شركت ها تاكنون بیش از پنج و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه كرده اند.
همتی اظهار كرد: صادركنندگان خصوصی هم باید توجه كنند نرخ ارز بازار، پایدار نیست و نرخی نیست كه كالاهای آن ها با آن تولید شده باشد و بسیاری از تولیدكنندگان از نرخ های پائین تولید از جمله آب، برق و گاز یارانه ای استفاده می كنند.
رئیس كل بانك مركزی گفت: كسانی كه كمتر از یك میلیون یورو صادرات دارند را از عرضه ارز به سامانه نیما معاف كردیم؛ بنابر این ششهزار شخص حقیقی یا حقوقی معاف شدند؛ آن ها می توانند ارز خود را در سامانه سنا و صرافی ها عرصه كنند یا می توانند واردات كنند.

** صادركنندگان كمك كنند در این جنگ اقتصادی در كنار هم باشیم
وی خاطرنشان كرد: تغییرات نرخ ارز به نفع صادركنندگان شده و از این نفع باید استفاده كنند تا صادرات را بیشتر كنند و بانك مركزی هم آنها را حمایت می كند.
همتی تصریح كرد: 250 صادركننده بزرگ بالای 10 میلیون یورو داریم كه باید با هم تفاهم كنیم. بر اساس مصوبه شورای عالی قوا كه به تائید مقام معظم رهبری هم رسیده است همه صادركنندگان باید ارز خود را به كشور وارد كنند و نحوه ورود آن توسط تیم پنج نفره شامل وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت،معدن و تجارت و وزیر نفت با مسؤولیت رئیس كل بانك مركزی است.
وی گفت: بر اساس برآورد ما تا پایان سال باید پنج میلیارد یورو وارد بازار آزاد شود كه تأثیر خود را در كنترل نرخ ارز خواهد گذاشت.
رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه از ابتدای امسال تاكنون 31 میلیارد دلار برای واردات تأمین شده، گفت: در این مدت بیش از 10 میلیارد دلار دارو و كالای اساسی وارد كردیم.

** تمهیداتی را پیش بینی می كنیم كه ارز صادراتی به كشور باز گردد.
وی با بیان اینكه یكی از بیشترین ذخایر اسكناس را در طول چند سال گذشته داریم، گفت: پیش بینی های لازم برای برطرف كردن همه مشكلات را انجام داده ایم.
همتی ادامه داد: بانك مركزی گروه هایی را به كشورهای واردكننده نفت از كشورمان اعزام كرده است تا نحوه تبادلات ارزی را تعیین كنیم.
رئیس كل بانك مركزی با اشاره به اینكه جابجایی پول در كشور از طریق دستگاه های پوز، نامحدود بود، یادآور شد: جلوی این موضوع را گرفتیم و اكنون تراكنش بیش از 50 میلیون تومان در روز را نمی شود عملیاتی كرد؛ اما در آینده نزدیك به ازای هر كد ملّی فقط یك تراكنش 50 میلیون تومان در روز انجام می شود و بیش از آن مجاز نیست.
وی با بیان اینكه جلوی همه منافذ لطمه زننده به ارزش ریال را می گیریم، تصریح كرد: اگر فردی براحتی چند میلیارد پول را جا به جا كند، مصداق پولشویی است و جلوی آن را خواهیم گرفت.
همتی با ابراز تأسف از افزایش تورم افزود: شوك ارزی اثر خود را بر روی قیمت ها گذاشت؛ مهرماه از صعود تورم كاسته شد و امیدواریم ماه های پیش رو كمتر شود.

** سیاست قطعی و اصلی بانك مركزی و دولت، كنترل شتاب تورم و كاهش آن است
همتی با بیان اینكه ارزش پول ملی در ماه اخیر 20 درصد تقویت شد، افزود: انتظار ما بیش از این هاست.
وی تصریح كرد: میزان نقدینگی كنونی نسبت به میانگین 5 سال گذشته فرقی نكرده و 20 درصد بوده است و نقدینگی از ابتدای امسال تا پایان شهریور، 9 و یك دهم درصد رشد كرده و اگر با همین روند ادامه یابد نسبت به پارسال 20 درصد رشد خواهد كرد.
رئیس بانك مركزی با بیان اینكه هیچ كاری را بدون سیاست در بازار پول انجام نمی دهیم، افزود: كنترل تورم را از طریق ایجاد كانال نرخ سود مدیریت می كنیم.
وی افزود: بر اساس اختیاری كه از سران قوا اخذ شده و به تأئید مقام معظم رهبری هم رسیده، بانك مركزی می تواند عملیات بازار باز را انجام دهد.
همتی اظهار كرد: همه بانك ها مجوز بانك مركزی را دارند و مردم از بابت سپرده های خود خیالشان راحت باشد و تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار نگیرند.
رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه بانك های خوب، تشویق می شوند و با بانك های بد برخورد خواهد شد، تصریح كرد: در 7 ماه امسال بانك ها 358 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختند كه از این رقم حدود 100 هزار میلیارد تومان به بانك صنعت و معدن پرداخت شده است. حدود 60 درصد این رقم سرمایه در گردش بوده است.
همتی افزود: ناترازی برخی بانك ها قابل دوام نیست و منجر به اضافه برداشت می شود و حل این مشكل در اولویت است.
وی ادامه داد: اضافه برداشت بانك ها در حد 50 هزار میلیارد تومان است و كم و زیاد می شود و نرخ سود هم باید اصلاح شود.
زیس بانك مركزی تصریح كرد: بانك مركزی بر اساس هدف تورمی، نرخ سود متناسب را تعیین می كند و در یك كانال، اختیار آن را به بانك ها می دهد.

** بانك ها ملزم خواهند شد تا افزایش سرمایه دهند.
همتی اظهار كرد: منابع ارزی لازم با نرخ 4 هزار و 200 تومان برای لاستیك كامیون و سواری تامین خواهد شد.
رئیس كل بانك مركزی درباره افزایش وام مسكن با بیان اینكه در این باره مطالعه اولیه داشتیم اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم، افزود: بخش ساختمان مهم است و صنایع مرتبط با آن رونق می گیرند اما باید آثار تورمی را هم در نظر بگیریم.
همتی با اشاره به وام ازدواج گفت: بر اساس آخرین آمارها، اكنون حدود 150 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند؛ در حالی كه این رقم در گذشته حدود یك میلیون نفر بوده اما مشكلات این حوزه نیز حل خواهد شد.
وی با بیان اینكه از بانكها خواستیم اولویت تسهیلات را به سرمایه در گردش بنگاه هایی تولیدی بدهند، اضافه كرد: در برخی موارد نرخ ارز بهانه ای برای افزایش قیمت تولیدكنندگان شده كه باید این مشكل حل شود.
شبس**1488**1504
۰ نفر