۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 83110743
T T
۰ نفر
جشن و سرور شیعه و سنی در پاكستان همزمان با هفته وحدت

اسلام آباد - ایرنا - همزمان با «هفته وحدت» و برگزاری جشن های میلاد پیامبر گرامی اسلام، مردم پاكستان فارغ از هر گروه و مذهب و فرقه، با آذین بندی و چراغانی كوچه ها و خیابان ها، در یكی از بزرگ ترین اعیاد وحدت بخش جهان اسلام شركت كرده اند.

به گزارش ایرنا دوازدهم ربیع الاول سال 1440 هجری قمری، و بنا به روایت اهل سنت، سالروز میلاد حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم مصادف است و بر اساس روایت شیعیان نیز، پیامبر گرامی اسلام، هفدهم ربیع الاول دیده به جهان گشودند كه این روزها به ابتكار امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد.
در هفته وحدت پبمان ها استوارتر شده، خون ها در هم می جوشد، دست ها و بازوها درهم قرار می گیرد، چهره ها بر یكدیگر لبخند پبروزی و صفا می زند، قشرها همه باهم هستند و امت یكپارچه و منسجم است و شیعه و سنی، به یاد سالروز میلاد رسول گرامی اسلام، با هم و در كنار هم، در یك راه و به سوی یك هدف سرود وحدت می خوانند.
میلاد پیغمبر گرامی اسلام (ص) رویداد تاریخی درمیان مسلمانان شیعه و سنی جهان به همراه اعیاد فطر و قربان در میان مسلمانان پاكستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم پاكستان نیز مانند دیگر كشورهای مسلمان، جشن های میلاد پیامبر اسلام را با شور و حال خاصی برگزار می كنند.
خیابان ها، اماكن عمومی ومذهبی و موسسات آموزشی و دولتی و حتی خودروها، موتور سیكلت ها و دوچرخه ها همزمان با روز ولادت پیامبر گرامی اسلام در سراسر پاكستان آذین بندی شده و مسلمانان در سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام، در جشن ها و آیین های این روز شركت می كنند.
بسیاری از واحدهای صنفی پاكستان همزمان با سالروز میلاد پیامبر اسلام، با تزیین مغازه ها به شیوه منحصر به فرد و نصب بنرهای تبریك و فرمایشات پیامبر گرامی اسلام، در جشن های میلاد پیامبر مشاركت و همكاری می كنند.
علما و رهبران دینی پاكستان نیز با انتشار پیام هایی به مناسبت میلاد پیامبر اسلام، بر وحدت میان امت مسلمان تاكید كرده و در مراسم های ویژه ای، مسلمانان پاكستان برای سربلندی مردم و كشور خود دعا می كنند.
با شكوه ترین جشن های میلاد النبی صلی الله علیه و آله و سلم در شهرهای مختلف پاكستان از جمله «اسلام آباد، راولپندی، لاهور، كراچی، پیشاور، كویته، مولتان، حیدرآباد، فیصل آباد، جهنگ، دیره غازی خان، اسكردو و مظفرآباد» برگزار می شود.
پخش ویژه برنامه هایی درباره زندگی پیغمبر مكرم اسلام (ص)، تواشیح و اشعار در وصف پیامبر رحمت در تلویزیون و رادیو دولتی پاكستان و همچنین برگزاری سمینارهای سیرت النبی (ص) در استان های مختلف پاكستان از برنامه های رسمی دولت این كشور است.
جشن های میلاد پیامبر مكرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در پاكستان تنها به یك روز ختم نشده و این رویداد چند روز قبل و پس از دوازدهم ربیع الاول نیز در این كشور ادامه می یابد.
امروز دوازدهم ربیع الاول در پاكستان تعطیل رسمی بوده و مردم در این روز به دید و بازدید و انجام سفرهای كوتاه می پردازند.
دولت پاكستان نیز به مناسبت میلاد النبی برای حفظ آرامش این روز و در راستای تامین امنیت گردهمایی ها، تجمعات و مراسم های مذهبی تدابیر امنیتی خاصی اندیشیده است.
در این روز تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف و مهم پاكستان گسترش می یابد.

*** تاكید رهبران پاكستان بر وحدت مسلمانان و پیروی از دستورات وحدت بخش پیامبر
«عارف علوی» رییس جمهوری و «عمران خان» نخست وزیر پاكستان نیز با انتشار پیام های جداگانه به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام، بر پیروی همگانی از سیره و فرمایشات آن حضرت تاكید كردند.
در پیام تبریك «عارف علوی» رییس جمهوری پاكستان با تاكید بر لزوم ترجیح منافع ملی و مذهبی بر دیگر امور، بر لزوم اصلاح امور بر اساس دستورات دین اسلام تصریح كرده است.
«عمران خان» نخست وزیر پاكستان نیز در پیام تبریك خود به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام، بر دوری از انجام اموری كه چهره تحریف شده از اسلام نشان می دهد، تاكید كرد.
نخست وزیر پاكستان اضافه كرد: لازم است كه وحدت، تحمل، برادری و نزدیكی مذاهب را به عنوان آموزه های پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم گسترش دهیم.
وزیر اطلاع رسانی، میراث ملی و رسانه های پاكستان نیز با انتشار پیام تبریك، از عید میلاد النبی به عنوان یادآور تمسك به اصول طلایی اسلام یاد كرد.
«فواد حسین چودری» اضافه كرد:سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام، باعث می شود كه همگان اهمیت ارزش های اسلام نظیر «تحمل و صبر، برادری و اتحاد مسلمان» را بیش از گذشته درك كنیم.
چودری اضافه كرد:پیشرفت كشور و تحقق صلح به پیروی از آموزه های پیامبر گرامی اسلام و دستورات اسلام مبتنی است.

*** برگزاری راهپیمایی جشن میلاد پیامبر (ص) در پاكستان
همزمان با سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام، راهپیمایی جشن ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در شهرهای لاهور، اسلام آباد و كراچی پاكستان برگزار می شود.
این راهپیمایی، در شهر لاهور پاكستان از سوی «جامعه عروۃ الوثقی» با شكوه و نظم خاصی برگزار می شود.
این راهپیمایی‌ها و اجتماعات همراه با منقبت‌ خوانی و مدیحه سرایی پیامبر اعظم(ص) در خیابان های لاهور و كراچی و اسلام آباد برگزار آغاز می شود.
این راهپیمایی در مركز شهر كراچی، در محل نشتر پارك و نزدیك آرامگاه قائد اعظم محمدعلی جناح برگزار می ‌شود.
در این آیین ها، دسته‌های بزرگ و كوچك عاشقان رسول اكرم(ص)، پس از نماز ظهر تا نزدیك اذان مغرب، در قالب راهپیمایی و در حال نعت و منقبت‌خوانی پیامبر، وارد «نشتر پارك» می ‌شوند.
آساق*274*6125**1663**