۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83110842
T T
۰ نفر

گروه های جهادی مرهمی بر زخم كهنه محرومیت ها

۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83110842
گروه های جهادی مرهمی بر زخم كهنه محرومیت ها

یاسوج- ایرنا- اعزام گروه‌های جهادی و دانشجویی به مناطق محروم و حضور و فعالیت آنان در عرصه‌های مختلف سنت حسنه‌ای است كه از آن به عنوان راهبردی مناسب برای تحقق عدالت اجتماعی در شرایط كنونی و مرهمی بر زخم‌های كهنه محرومیت‌ها در این مناطق یاد می‌كنند.

به گزارش ایرنا، اعزام این گروه ها به دورترین و محروم ترین مناطق روستایی و عشایری و آمیخته شدن با زندگی و سختی روزگار مردمان این مناطق از زیباترین جلوه های این اقدام خیرخواهانه است.
گروه های جهادی علاوه بر مشاركت در امر فعالیت های عمرانی و خدماتی از ساخت مدرسه، مسكن، خانه عالم و سایر امورات خیرخواهانه در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز حضور فعال و هدفمند در سطح روستاها و مناطق حاشیه ای و فقیر نشین دارند.
استان كهگیلویه وبویراحمد را شاید بهترین مصداق عملی برای توسعه فعالیت های گروه های جهادی به سبب عمق محرومیت ها ، پراكندگی و فقر حاكم بر روستاهای آن دانست.
وجود بیش از 2 هزار و 700 روستا با حدود 44 درصد از جمعیت 723 هزار نفری كهگیلویه وبویراحمد در كنار پراكندگی و فقر تاریخی و عمیق حاكم بر این روستاها حضور و فعالیت گسترده گروه های جهادی در این استان را بیش از پیش ضروری كرده است.
هجوم بی رویه مهاجرت بسیاری از ساكنان این روستاها به حاشیه شهرها به دلیل نداشتن امكانات و توسعه نامتوازن و بروز مسائل و مشكلات متعدد اجتماعی ناشی از آن همچنین بر ضرورت مشاركت پذیری گروه های جهادی و دانشجویی در این مناطق افزوده است.
خانواده هایی كه سالها طعم تلخ فقر و نداری و بی خانمانی و بی سرپرستی را چشیده اند اكنون در سایه فعالیت ها و حضور دانشجویان جهادی به زندگی و آینده امیدوار شده اند.
خانواده 6 نفره و بی سرپرست اهل روستای گنجگون شهرستان بویراحمد نمونه بارزی از فعالیت های خیرخواهانه و اقدام جهادی گروه اعزامی دانشجویی است كه با توجه به اظهارات این خانواده شرایط زندگیشان به طور قابل محسوسی تغییر كرده است.
گروه جهادی دانشجویی دانشگاه پیام نور كهگیلویه و بویراحمد با كمك خیرین و برخی نهادهای فرهنگی اقدام به ساخت منزل مسكونی برای این خانواده كردند.
مسئول بسیج دانشجویی كهگیلویه و بویراحمد گفت: این خانواده بی سرپرست زیر پوشش نهادهای حمایتی نیست و هیچ گونه منبع درآمدی هم ندارند.
شهرام مهدوی مطلق در حاشیه افتتاح این منزل مسكونی در جمع خبرنگاران افزود: این خانواده كه از مشكلات و دغدغه های زیادی رنج می برند اما ساخت سرپناه یكی از مهمترین نیازهای ضروری آنان بود كه به همت خیرین و حركت جهادی دانشجویان این امر محقق شد.
وی تصریح كرد: از ابتدای امسال تاكنون 60 گروه جهادی دانشجویی در قالب حدود یك هزار دانشجو برای فعالیت در عرصه‌های مختلف به روستاها و مناطق محروم استان اعزام شده اند.
مهدوی مطلق گفت كه یكی از رویكردهای اساسی در اردوهای جهادی مسائل اقتصادی، اشتغال و محرومیت زدایی است.
وی اظهار داشت: شركت كنندگان در این اردوها به فعالیت های عمرانی، بهداشت و درمان، آموزش و سایر خدمات فرهنگی و اجتماعی در سطح روستاها و مناطق محروم می پردازند.
وی بیان كرد: هم اینك نیز بیش از 30 منزل مسكونی و 30 مسجد در سطح مناطق محروم و روستاها و مناطق حاشیه ای توسط گروه های جهادی در دست ساخت است.
مهدوی مطلق یادآور شد: در هفته بسیج امسال نیز 12 مسجد و منزل مسكونی كه با مشاركت و همت گروه های جهادی و دانشجویی در سطح روستاها و مناطق محروم ساخته شده بودند، به بهره برداری رسید.
وی همچنین با اشاره به سالروز فرمان امام (ره) مبنی بر تشكیل بسیج دانشجویی نیز گفت: بسیج دانشجویی در 30 سال گذشته برای پیش برندگی حركت تمدن‌ساز اسلام و انقلاب اسلامی همواره پرچم‌داری و میدان‌داری كرده است.
مسئول بسیج دانشجویی كهگیلویه و بویراحمد گفت: تربیت نیروهای تراز انقلاب اسلامی از دیگر الزامات بسیج دانشجویی برای دفاع از انقلاب و اسلام در عرصه دانشگاهی است.
وی گفت: علاوه بر زیباسازی و مرمت مساجد و ساخت مسكن، خدمت‌رسانی در حوزه‌های بهداشتی و درمانی آموزش و كارآموزی متناسب با اقتصاد روستاها در حوزه های مختلف به ویژه دامداری و كشاورزی درطول سال از اهداف مهم اعزام گروه‌های جهادی است.
مهدوی مطلق تاكید كرد كه ارائه عملكرد و كارنامه انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی با برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها و خدمات‌رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف بخش دیگری از ماموریت های بسیج دانشجویی است.
3016/6110