۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۵
کد خبر: 83112046
T T
۰ نفر
جاي خالي حماسه چهار آذر 65 انديمشك در تقويم كشور

انديمشك - ايرنا - چهارم آذرماه سال 1365 روز حماسه ايستادگي و مقاومت مردمي است كه در دوران دفاع مقدس زير بمباران هواپيماهاي دشمن بعثي جانانه براي كشور و ميهن اسلامي مقاومت كردند و لازم است مسئولان نسبت به ثبت آن در تقويم رسمي كشور اقدام كنند.

به گزارش ايرنا شهر انديمشك در شمال استان خوزستان چهارم آذر سال 1365 مورد هجوم 54 فروند هواپيماي دشمن بعثي به حمايت همه جانبه كشورهاي غربي و استكبار جهاني قرار گرفت.
دشمن بعثي با حمايت ابرقدرت ها با تجهيزات كامل و جنگنده هاي پيشرفته به جنگ با مردمي آمد كه سلاحي جز ايمان و آرزويي جز شهادت نداشتند.
مردم انديمشك با دستان خالي و دلي پراعتقاد در برابر جنگنده هاي دشمن بعثي اوج ايثار و فداكاري خود را به نمايش گذاشتند.
سرخي آسمان انديمشك در چهار آذر انديمشك را راويان به خوبي در هزاران نوشتار به تصوير كشيده اند اما جاي خالي اين روز بزرگ هنوز در تقويم رسمي كشور خالي است.
پير و جوان، زن و مردم، دانش آموز و رزمنده همه و همه در چهار آذر انديمشك مظلومانه در برابر دشمن خون نثار كردند تا انديمشك و ايران اسلامي پابرجا و مقتدر باقي بماند.
حمله هواپيماهاي جنگي دشمن در اين روز 300 نفر را در انديمشك شهيد و حدود 700 نفر ديگر را مجروح كرد.
در ميان شهداي اين بمباران هوايي تعدادي كودك معصوم نيز به چشم مي خورد.
نخستين حمله هوايي دشمن بعثي در چهارم آذر سال 1365 حوالي ظهر به ايستگاه راه آهن انديمشك انجام شد.
دشمن بعثي در اين روز چندين بار به راه آهن انديمشك حمله هوايي كرد تا راه ارتباطي اين منطقه با ساير مناطق را دچار مشكل جدي كند.
سد دز، پلاژ سد دز، بيمارستان شهيد بهشتي، بازار، مناطق مسكوني و حتي مدرسه ها نيز از حملات راكت هاي دشمن در امان نماند بطوري كه شهر انديمشك به يكباره در دود و خون فرو رفت اما اين حمله وحشيانه نه تنها روحيه مردم شهر را تضعيف نكرد بلكه مقاوم تر از قبل به پشتيباني از رزمندگان ادامه دادند.
انديمشك را شهر لاله هاي سرخ ناميده اند و به راستي اين عنوان برازنده اين شهر است چرا كه مادران شهدا در چهارم آذر سال 65 تكه هاي پراكنده پيكرهاي فرزندان خود را بر بام منازل و درختان منطقه راه آهن مشاهده كردند اما دست از مقاومت نكشيدند.
فرماندار انديمشك از حماسه چهارم آذر به عنوان سند افتخار و مقاومت مردم انديمشك ياد كرد و گفت: تاريخ هرگز ايثار و مقاومت مردم انديمشك در روزهاي دفاع مقدس به ويژه چهارم آذر 65 را فراموش نخواهد كرد.
پيمان جهانگيري با بيان اينكه مدارس و بيمارستان انديمشك در اين روز از آسيب و هجوم دشمن در امان نماندند، افزود: تاريخ هرگز تكه هاي از هم جدا شده شهداي والامقام را در اين هجوم فراموش نخواهد كرد.
وي اظهار داشت: چهارم آذر مختص فرد يا شهرستان انديمشك نيست بلكه با توجه به عظمت اين روز بزرگ، متعلق به كل كشور است.
جهانگيري افزود: براي تبيين و تشريح ابعاد اين حماسه بايد از ظرفيت رسانه هاي جمعي استفاده شود زيرا نسل هاي جديد هنوز با عمق و عظمت اين حماسه آشنايي كامل ندارند.
نماينده مردم انديمشك در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: حماسه مقاومت و ايستادگي مردم انديمشك در بمباران چهارم آذر 1365 آبروي كشور اسلامي است.
فريدون حسنوند افزود: شهرستان انديمشك در طول دوران دفاع مقدس با نقش آفريني ارزنده مردم همواره پاسدار ارزش هاي اسلامي بوده است.
به گفته مرتضي طيبي پ‍ژوهشگر دفاع مقدس جنايات دشمن در چهارم آذر انديمشك تنها به اين شهر تعلق ندارد بلكه جنايتي است كه حاميان رژيم بعث عراق را براي هميشه شرمسار كرده و به عنوان لكه ننگي در تاريخ به ثبت رسيد.
غلامرضا وطني از رزمندگان شاهد حادثه كه در جبهه هاي نبرد حضور داشته بمباران چهارم آذر را جنايتي بزرگ در حق مردم بي دفاع و غير نظامي دانست كه مجامع به اصطلاح بين المللي بي توجه از آن گذشتند.
اين رزمنده مي گويد: بمباران انديمشك در چهارم آذرماه حوالي ساعت 10 صبح رخ داد و هواپيماهاي دشمن بعثي در حمله به اين شهر مناطق مسكوني و مردم بي دفاع و نيز ايستگاه راه آهن انديمشك را بمباران كردند.
وي افزود: تعدادي از شهروندان بي دفاع كه مشغول خريد يا كار در بازار مجاور ايستگاه راه آهن بودند در اين بمباران به خاك و خون غلطيدند.
به گفته وي در بمباران بازار انديمشك كه پيكر ده ها نفر زير آوار و اطراف راه آهن پراكنده شده بود خانواده اي به دنبال فرزند خردسال خود كه دختربچه اي سه ساله بود و در زمان بمباران مفقود شده بود، مي گشتند.
وي افزود: به دليل بالا بودن تعداد شهداي اين حادثه به ناچار كانتينرهايي از اطراف شهر براي انتقال اجساد و قطعات پيكر شهدا كه در محل حادثه پراكنده شده بود در نظر گرفته شد.
اين شاهد حادثه در اين لحظه از پيرمردي مي گويد كه با در دست داشتن چكمه هاي نوه خردسال خود در ميان خرابه ها به دنبال وي مي گشت اما پيكر اين كودك كه بر اثر تركش بمب متلاشي شده بود به داخل كانتينر منتقل شده بود.
وي افزود: كار جمع آوري پيكر شهداي اين جنايت از محل حادثه توسط مردم و بسيجيان تا ساعت چهار بعد از ظهر چهارم آذر به طول كشيد اما قطعاتي از اجساد شهدا تا چند روز بعد از حادثه نيز در خرابه ها پراكنده شده بود.
مردم انديمشك هفتم آذر 65 در روز تشييع پيكرهاي مطهر شهدا يكصدا شعار جنگ جنگ تا پيروزي سر دادند.
چهارم آذرماه سال 1365 در اوج ايستادگي و مقاومت ملت ايران درمقابل دشمن متجاوز، انديمشك مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپيماي دشمن قرار گرفت.
شهرستان انديمشك در شمال خوزستان بيش از يكهزار شهيد تقديم ميهن اسلامي كرده است.
7281/3022