۵ آذر ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر: 83112444
T T
۰ نفر
50 درصد سازه های آبخیزداری استان مركزی آبگیری شد

اراك - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی گفت: در پی بارش های اخیر در این استان 50 درصد سازه های آبخیزداری آبگیری شد.

«رضا عظیمی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 12 هزار و 500 سد، آبگیر سنگی، ملاتی و خشكه چین در استان مركزی وجود دارد كه سالانه 82 میلیون متر مكعب روان آب های سطحی توسط آن ها كنترل و مهار می شود.
وی ادامه داد: از ابتدای آغاز سال آبی جاری تا كنون 41 میلیون متر مكعب روان آب های سطحی پشت این سازه های آبخیز ذخیره سازی شده است.
معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی گفت: 16 بند سنگ و ملات این سازه ها در منطقه دره گردو شهرستان اراك ایجاد شده كه در بارندگی های اخیر 14 فقره از این بندها سرریز كرده است.
عظیمی افزود: 140 هزار متر مكعب روان آب پشت سازه های آبخیز دره گردو شهرستان اراك ذخیره سازی شده است.
وی یادآور شد: 190 میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری شامل گابیون بندی، سنگ و ملات، خشكه چین و عملیات بیولوژیكی كنترل سیلاب و افزایش نفوذ آب در سفره های زیرزمینی بالادست چاه ها و قنوات در 26 حوزه آبخیز 12 شهرستان استان مركزی اختصاص یافته است.
معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی گفت: با توجه به خشكسالی های اخیر و برداشت های بی رویه از منابع زیر زمینی اجرای طرح ها آبخیزداری افزایش 35 تا 40 درصدی تغذیه منابع زیر زمینی را به همراه دارد.
بیش از 12 هزار و 500 سازه آبخیزداری با ظرفیت 86 میلیون متر مكعب در استان مركزی وجود دارد.
استان مركزی با 29 هزار و 530 كیلومتر مربع وسعت، یك و 82 صدم درصد از مساحت كشور را به خود اختصاص داده كه 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشكیل می دهند.
1955/6013/