پاسخ صریح و شفاف رئیس كمیته المپیك به برخی ابهامات ورزشی

تهران- ایرنا- رئیس كمیته المپیك ایران به طور صریح اعلام كرد كه اسلام و نظام اسلامی در متن و بطن خود قائل به هیچ گونه تبعیض جنسیتی نیست و این باور باید در اذهان جهانیان به تصویر كشیده شود.

به گزارش ایرنا؛ «سید رضا صالحی امیری» رئیس نخستین نهاد بین‌المللی ورزش ایران كه از وی به‌ عنوان یك سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی یاد می‌شود، در فعالیت 10 ماه اخیر خود توانست گام مهمی در برقراری ثبات و آرامش ورزشكاران با رعایت اصل «شفاف‌سازی» و «اعتمادسازی» بردارد و به شماری از ابهامات این حوزه پاسخ دهد.
وی كه در آغاز كار دولت یازدهم به مدت70 روز سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده داشت، به‌ عنوان رئیس كتابخانه و اسناد ملی و سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به كابینه اول حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری راه یافت و در دولت دوازدهم نیز با رای قاطع حداكثری اعضای مجمع، به‌ عنوان یازدهمین رئیس كمیته ملی المپیك برگزیده شد.
رئیس نهاد بین المللی ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا به ‌طور صریح و شفاف مواضع كمیته ملی المپیك درباره ابهامات موجود در پیش‌نویس اساسنامه جدید، حضور زنان در ورزشگاه‌ها، ورزش كشتی، ارتقای جایگاه ایران در بازی‌های آسیایی 2018 جاكارتا با مثبت شدن آزمایش دوپینگ 2 قهرمان ازبكی و راهبرد ویژه این نهاد ورزشی برای بازی‌های 2020 توكیو با توجه به نوسانات ارزی را اعلام كرد.
مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

ایرنا: حضور زنان ایران در ورزشگاه ها تا چه حد ضرورت دارد و با توجه به اینكه اكنون زمینه‌های این حضور در حال فراهم شدن است، برخی‌ها این حضور را گزینشی عنوان می‌كنند؟
صالحی امیری: حضور زنان در ورزشگاه‌ها حاوی سه نكته مهم است: اول اینكه حضور زنان یك نیاز اجتماعی محسوب می‌شود كه به باور ما آسیب‌زا نیست. به عنوان نمونه در دیدار اخیر فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران همه اذعان دارند كه هیچ رفتار ناهنجاری را شاهد نبودیم و همه تماشاگران در چارچوب اخلاقی رفتار كردند. بنابراین تفاوت معناداری میان ورزشگاه، دانشگاه و سایر محیط‌هایی كه زنان و مردان حضور دارند، نمی‌بینیم. اما تاكید می‌كنم مبانی فقهی مربوط به حوزه است و آنها باید وجه فقهی مساله را تبیین كنند زیرا ما در این حوزه تخصصی نداریم.
دوم اینكه هیچ وجه تمایزی بین محیط ورزشگاه، دانشگاه، سینما و پارك قائل نیستیم بلكه معتقدیم مكان نمی‌تواند عامل فساد باشد، بنابراین می‌توان با تدابیری ورزشگاه را به‌صورت محیطی بانشاط اما سالم اداره كرد.
اما موضوع سوم اینكه یك مطالبه دائمی از سوی نهادهای بین‌المللی اعم از كمیته بین المللی المپیك (IOC)، كنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (FIFA) وجود دارد كه تاكید دارند زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها محروم نكنید. آن چیزی كه ما می‌توانیم از منظر اجتماعی تحلیل كنیم این است كه جامعه و جوانان نیاز به نشاط اجتماعی دارند و یكی از راهكارهای تحقق این امر، ورزشگاه‌ها و دیگری حوزه فرهنگی و هنری با رعایت كامل موازین اخلاقی، شرعی و قانونی است.
علاوه بر این معتقدم، برای ارائه تصویری زیبا از ایران لازم است حقیقت و واقعیت اسلام و انقلاب و نظام را به جهانیان بشناسانیم كه این اسلام و نظام در متن و بطن خود قائل به هیچ‌گونه تبعیض جنسیتی نیست و این باور باید در اذهان جهانیان به تصویر كشیده شود. همان طور كه رئیس فیفا در فینال لیگ قهرمانان آسیا از نظام به دلیل حضور زنان در ورزشگاه بارها قدردانی كرد.
اما متاسفانه در شرایط فعلی نگاه بیرونی متفاوت بوده كه این برگرفته از تبلیغات دروغین رسانه‌های بیگانه و برخی رفتار ناصواب ما در داخل است. همچنین اگر به زنان اجازه دهیم در ورزشگاه حاضر شوند، مردان ما به طور یقین مسائل اخلاقی را بیشتر رعایت می‌كنند و دغدغه برخی مسئولان نسبت به حرمت‌شكنی حضور زنان در ورزشگاه‌ها رفع خواهد شد، زیرا این حضور در رویدادهای گذشته نشان داد كه هیچ‌گونه بی‌اخلاقی یا حتی بداخلاقی رخ نداده است.

ایرنا: اخیرا ابهامات و اظهارات ضد و نقیضی از اصلاح پیش نویس اساسنامه كمیته ملی المپیك در محافل رسانه ها مطرح می‌شود كه هنوز اطلاع دقیقی درباره فرایند این موضوع بیان نشده است؟
صالحی امیری: اصلاح پیش‌نویس اساسنامه كمیته ملی المپیك یك ضرورت است كه از دوره قبل آغاز شده و در دوره جدید فعالیت این نهاد ورزشی، تیمی مجرب و خبره بررسی مجدد ابعاد این اساسنامه را آغاز كردند تا با توجه به تحولات و نیازهای روز بتوانیم آن را برای تصویب به دولت ارسال كنیم. اما اساسنامه فعلی سه نقص عمده دارد كه در اساسنامه جدید بدنبال رفع آن هستیم.
اولین نقص اینكه در اساسنامه فعلی اختیارات رئیس شفاف نیست در حالی كه رئیس به ‌عنوان ریاست هیأت اجرایی باید اختیارات روشنی داشته باشد و این اختیارات فقط در حد شفاهی بیان شده است.
دوم نكته مربوط به نحوه انتخاب خزانه‌دار و دبیركل كمیته است. با مطالعه و بررسی ساختار كمیته بین‌المللی المپیك، شورای المپیك آسیا و اروپا، فدراسیون‌های بین‌المللی و كمیته‌های ملی المپیك در بیش از 40 كشور جهان، مشخص و شیوه انتخاب خزانه‌دار و دبیركل به 2 شكل صورت می گیرد. اول معرفی از سوی رئیس به هیات اجرایی و تصویب توسط این هیات كه این شیوه در كمیته بین‌المللی المپیك، كشورهای اروپایی و اكثر كشورهای عضو مرسوم بوده و دیگری شیوه انتصابی كه تنها در كشورهای عربی رایج است. البته ما بر اصل معرفی از سوی رئیس اصرار داریم ولی مرجع تصویب می‌تواند هیات اجرایی یا مجمع باشد.
بر این اساس در سفر به سوئیس برای شناخت بیشتر ساختار IOC آگاه شدیم كه این نهاد بین‌المللی در ساختار خود، عنوان دبیركلی ندارد و تنها دبیر اجرایی دارد و رسالت وی هماهنگی امور اجرایی داخلی كمیته و امور سیاستگذاری و بین‌المللی راهبردی هم بر عهده رئیس كمیته و معاونان آن است. اما استدلال ما برای تغییر اساسنامه جدید با توجه به بررسی اسنادی و مطالعات انجام شده در سه محور خلاصه می‌شود:
الف- اینكه ما تابع قوانین و ساختار كمیته بین‌المللی المپیك هستیم و تمام سطوح مدیریتی این نهاد، منصوب رئیس هستند و به لحاظ سلسله‌ مراتب دبیر اجرایی یكی از این مدیران 19گانه نهاد بین‌المللی المپیك محسوب می‌شود.
ب- پرسشی مطرح می‌شود كه چرا دبیركل را باید رئیس معرفی كند یا به تصویب هیات اجرایی و مجمع عمومی برسد كه پاسخ معرفی دبیركل توسط رئیس برای همسویی و همگرایی مدیریتی است. وقتی دو مدیر با دو رویه متضاد نامزد شوند و از مجمع رأی بگیرند، آغاز مناقشه و درگیری خواهد بود. البته تاكید می‌كنم این بدان معنا نیست كه اكنون این چالش وجود دارد. در شرایط كنونی هیچ گونه مناقشه یا چالش با دبیركل فعلی نداریم و آقای «شاهرخ شهنازی» فردی توانمند، اخلاقی، قانونمند و تعامل‌گراست. از اینرو، این موضوع ناظر به آینده است.
سومین خلأ اساسنامه فعلی، مشخص نشدن اختیارات سرپرست كاروان است. بنابراین در جمع‌بندی این بخش باید گفت كه شفاف شدن اختیارات رئیس، انتخاب خزانه‌دار و دبیركل به معرفی رئیس و تصویب مجمع یا هیات اجرایی و تعیین حدود اختیارات و وظایف سرپرستان سه تغییر اصلی در پیش‌نویس اساسنامه جدید است.

ایرنا: به غیر از این سه نقص عمده آیا ضعف دیگری در اساسنامه فعلی وجود دارد؟
صالحی امیری: اساسنامه ضعف‌های جدی دارد. به عنوان نمونه باید گفت مجموعه‌ای از موادی كه در اساسنامه فعلی گنجانده شده (از جمله نحوه اداره جلسات و...) باید به ‌صورت آیین‌‌نامه تدوین شود. این موارد می‌تواند در قالب آیین‌نامه، ضمیمه اساسنامه شود.

ایرنا: آیا در پیش‌نویس اساسنامه جدید ماده قانونی اضافه شده است؟
صالحی امیری: خیر، به جز 2 ماده مربوط به اختیارات رئیس و وظایف سرپرست، چیزی اضافه نشده است و مابقی هم ویرایش شده است.

ایرنا: این اساسنامه چه زمانی به تصویب خواهد رسید؟
صالحی امیری: این اساسنامه در سه مرحله به تصویب می‌رسد كه اكنون در مرحله نخست به هیات اجرایی ارسال شده است و خوشبختانه اكثریت اعضای هیات اجرایی نسبت به آن نظر مثبت دارند. پس از این مرحله، اساسنامه در دی ماه امسال به مجمع عمومی می‌رود. سپس برای تصویب به هیات وزیران و كمیته بین‌المللی المپیك ارسال خواهد شد.
البته تمام این مسیر را می‌توان موازی هم طی كرد. پیش‌بینی هم می‌كنیم حداقل تا پایان سال طول بكشد و حتی به سال آینده موكول شود زیرا روند اصلاح پیش‌نویس اساسنامه به طور طبیعی كُند اما قطعی است. در عین حال این پیش‌نویس را برای صاحبنظران و رئیسان قبلی كمیته ملی المپیك و فدراسیون‌های ورزشی جهت اخذ نظرات كارشناسی ارسال می‌كنیم و هیچ عجله‌ای برای تصویب نداریم.

ایرنا: عنوان شده كه استعفای دوم و اخیر «رسول خادم» از فدراسیون كشتی درباره مسائل مالی بهانه‌ای بیش نیست زیرا كه این فدراسیون همواره از سوی وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك حمایت‌های مالی و معنوی شده است. اصل موضوع چیست؟
صالحی امیری: راهبرد قطعی این دو نهاد ورزشی حمایت كامل از كشتی به ‌عنوان ورزش اول كشور بوده و هست. اتفاقی كه در كشتی افتاد تصمیم شخص خادم بود و وزارت ورزش و كمیته المپیك هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نكردند جز اینكه در مقابل تصمیم آقای خادم الزاما باید سرپرست تعیین می‌شد.
معتقدم به جای پرداختن به محوریت شخص باید به خود كشتی فكر كنیم و این رشته كهن و افتخارآفرین را مهم‌تر از اشخاص بدانیم. خادم یكی از همان قهرمانان پرافتخاری است كه به‌طور مداوم یك شعار را دنبال می‌كنند و می‌گویند هدف اصلی ما كشتی است و همه باید در خدمت این ورزش باشیم. بنابراین این رشته ورزشی در شرایط فعلی گردش مدیریتی خواهد داشت و یك چهره صاحب‌صلاحیت دیگری سكوی مدیریت كشتی را بر عهده خواهد گرفت، البته از تجربیات سایر قهرمانان از جمله آقای خادم هم بهره‌مند می‌شویم.
اما نكته مهم، ایجاد زمینه‌های لازم برای برگزاری انتخابات آزادانه در كشتی است. به نحوی كه همه دلسوزان كشتی در این انتخاب سهمی داشته باشند. اكنون كشتی به ثبات و آرامش برای هدف‌گذاری در المپیك 2020 نیاز دارد و باید از هرگونه تنش و حاشیه به ‌شدت پرهیز كرد.

ایرنا: آیا استعفای «حمید سوریان» از ریاست كمیسیون ورزشكاران ناشی از اتفاقات اخیر در كشتی است؟
صالحی امیری: سوریان قهرمان بزرگ ملی و محبوب مردم است. در جلسه‌ای از وی خواستم در این سمت باشد اما اصرار داشت به‌ عنوان عضو بماند و ریاست را واگذار كند كه ما هم به نظر این ورزشكار احترام گذاشتیم.

ایرنا: رسالت جامعه كشتی در قبال حمایت های مداوم مردم از این قهرمانان چیست؟
صالحی امیری: در این زمینه موضوع مهمی مطرح می‌شود و اینكه باید مدال با اخلاق عجین باشد. مدال بدون اخلاق فاقد ارزش است. ورزشكار حرفه‌ای باید اخلاقی باشد. وقتی مدال رنگ اخلاق می‌گیرد قهرمان به الگویی تبدیل می‌شود كه در معرض افكار عمومی جامعه است و باید ارزش‌های اخلاقی را در ساختار‌های رسمی و هنجاری رعایت كند. اگر مردم ببینند قهرمان از الگوهای ارزشی و اخلاقی عبور می‌كنند، جامعه رنجیده و دچار چالش می‌شود. خوشبختانه قهرمانان كشتی ما نماد و سمبل اخلاق نیز هستند.
در یك شبیه‌سازی می‌توان این طور عنوان كرد كه مردم به روحانیت به ‌عنوان سمبل اخلاق، دین‌مداری، معرفت و مردم‌داری نگاه می‌كنند و در حقیقت روحانی همدرد و همنوا با مردم تلقی می‌شود، لذا اگر خلاف این را ببینند دچار چالش شده و به‌ شدت موضع گیری می‌كنند. قهرمانان ملی هم این گونه هستند، یعنی مردم از آنها در كنار كسب مدال، انتظار معرفت، اخلاق و انسانیت دارند. البته این اقدام نیاز به گفتمان‌سازی دارد و به همین دلیل كمیسیون فرهنگی كمیته ملی المپیك را فعال كرده‌ایم تا به این نیاز پاسخ دهیم.

ایرنا: قرار بود نتایج بررسی عملكرد كاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 به‌زودی اعلام شود، اما تاكنون خبری نشده است؟
صالحی امیری: پیش از آن باید عنوان كنم با توجه به دوپینگی شدن 2 نفر از قهرمانان ازبكی، به احتمال قوی ایران از رتبه ششم به پنجم صعود خواهد كرد. بر اساس خبرهای رسیده، استفاده از مواد نیروزا توسط این 2 ورزشكار در نمونه نخست، مثبت اعلام شد و اكنون نمونه دوم را درخواست كردند كه با اعلام نتیجه، ایران یك پله صعود می‌كند. از طرفی جایگاه چهارمی اندونزی واقعی نیست و در حقیقت جایگاه واقعی ایران را چهارم ارزیابی می‌كنیم.
اما درباره عملكرد كاروان چند نكته وجود دارد: نكته اول اینكه هر دو نهاد ورزشی كشور (وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك) عملكرد كاروان ایران را به لحاظ حضور فعال‌تر ورزشكاران و شمار كسب مدال‌ها موفقیت‌آمیز می‌دانند.
دوم اینكه عملكرد فدراسیون‌هایی كه درخشان نبودند بررسی و در جلسات پیش رو نحوه رفتار با فدراسیون‌ها به‌طور دقیق‌تر ارزیابی و تعیین خواهد شد. البته در اینجا رویكرد انتقامی و تخریبی وجود ندارد بلكه رویكرد ما ایجابی است. در این رویكرد، ضعف فدراسیون‌هایی كه ضعیف كار كردند برطرف می‌شود و فدراسیون‌های خوب و عالی تشویق و تجلیل می‌شوند.
همچنین عملكرد كاروان ایران در المپیك جوانان 2018 آرژانتین هم در حال تدوین است. در این دوره، جوانان با صعود 17پله‌ای در جایگاه هفتم قرار گرفتند كه برای ما یك دستاورد خوب است. در واقع مهم‌ترین پیام المپیك جوانان در كنار افزایش سرمایه‌گذاری روی نوجوانان و كسب نتایج بهتر در عرصه‌های بین‌المللی، دیپلماسی فرهنگی، همبستگی ملت‌ها و تبادل و تعاملات فرهنگی است كه نتایج آن را در المپیك 2020 توكیو خواهیم دید.

ایرنا: رویكرد كمیته برای حفظ قهرمانان المپیك جوانان 2018 چیست؟
صالحی امیری: ارزیابی كادر سرپرستی و فنی كمیته المپیك فراهم كردن مسیر برای رسیدن به سكوی قهرمانی بزرگسالان و درخشش آنها در المپیك 2020 توكیو است.

ایرنا: راهبرد ویژه كمیته المپیك برای بازی‌های ساحلی 2019 ویتنام و المپیك 2020 توكیو چیست؟
صالحی امیری: كمیته ویژه‌ای شامل حوزه بین‌الملل، نظارت و مشاوران كمیته ملی المپیك تشكیل شد كه به ‌طور دائمی در حال رصد كردن موضوع هستند. مكاتبات در حال انجام است تا با انتخاب سرپرست كاروان رسمیت یابد اما برای المپیك 2020 سه رویكرد تعریف شده است: نخست، هماهنگی كامل با وزارت ورزش برای آمادگی حداكثری تیم‌ها برای كسب سهمیه، دوم، حمایت مالی، معنوی و حقوقی از فدراسیون‌ها برای پاسخگویی به نیازهای ورزشكاران تا بازیهای المپیك 2020 و سوم، درخشش در المپیك و قرار گرفتن بر سكوهاست.

ایرنا: اما بارها شده وقتی قهرمانی نتوانسته به روی سكو برود، همان ورزشكار یا رئیس فدراسیون، ضعف را با مطرح كردن كمبود مسائل مالی توجیه می‌كند، كمیته برای جلوگیری از این بهانه چه برنامه ویژه‌ای در دستور كار دارد؟
صالحی امیری: تاكنون در بخش مالی دو رویداد آسیایی و المپیكی را بدون چالش برگزار كردیم و دولت با تخصیص به‌ موقع و زود هنگام منابع مالی (ریالی و ارزی) به وزارت ورزش و جوانان و كمیته المپیك كمك كرد تا مشكلی در این زمینه ایجاد نشود و ما با كمترین مشكل برنامه های خود را اجرا كنیم. اما در شرایط جدید با مسائل ارزی روبرو هستیم كه باید چند راهبرد را دنبال كرد: اول صرفه‌جویی و مدیریت هزینه، دوم جذب حامیان مالی و سوم منابع جدید درآمدی.
درباره ارز هم باید با احتیاط عمل كرد. این بدان معنا نیست كه اردوها برگزار نشود و ما حمایت نكنیم بلكه رسالت قطعی وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك، حمایت از فدراسیون‌ها و قهرمانان برای رسیدن به سكوی قهرمانی است.

ایرنا: كمیته المیپك در این مدت برای تقویت حوزه بین‌المللی و كسب سهمیه‌ها چه اقداماتی را دنبال كرده است؟
صالحی امیری: طی 10ماه گذشته سه سفر انجام دادم و در هر سفر حداقل 10 دیدار با مقام‌های ارشد ورزشی برگزار شد تا بتوانیم فضای جدیدی را در عرصه بین‌المللی برای حضور ایران فراهم كنیم. البته این امر مستلزم موفقیت قهرمانان و درخشش رشته‌های ورزشی است. در حقیقت، ورزشكاران فرصتی برای كشور ایجاد می‌كنند تا ایران بتواند كرسی‌های جدید كسب كند. رویكرد بعدی ما، تلاش در شورای المپیك آسیا برای رسیدن كشورمان جایگاه واقعی خود است. اكنون تلاش‌ها آغاز شده و این مساله نیاز به زمان دارد.

ایرنا: پیشنهاد میزبانی ایران برای برپایی اجلاس كمیسیون ورزشكاران كمیته بین‌المللی المپیك به كجا رسید؟
صالحی امیری: این موضوع اكنون در دستوركار هیات اجرایی كمیته قرار دارد و هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.
ورزشی**9250**9129