۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 83113198
T T
۰ نفر
كريدور شمال به جنوب هند در تقابل با جاده ابريشم ايجاد مي شود

تهران - ايرنا- روزنامه تايمز هند مدعي شد، كريدور شمال به جنوب با همكاري كشورهاي ايران و روسيه مي‌تواند كمك بسزايي در مقابله هند با پروژه جديد جاده ابريشم چين داشته باشد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از رسانه هندي، كشورهاي روسيه، ايران و هند در حال مذاكره براي برقراري كريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال به جنوب از طريق مسير هفت هزار و 200 كيلومتري (آبي، زميني و هوايي) از مبدأ بندر بمبئي به مقصد شهر سنت پيترزبرگ روسيه و با عبور از كشورهاي آسياي مركزي هستند.
از جمله كشورهاي ديگر كه به اين كريدور حمل و نقل بين‌الملل مي‌پيوندند مي‌توان به بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، ارمنستان، آذربايجان، بلغارستان، عمان، تاجيكستان و اكراين اشاره كرد.
هدف اصلي ايجاد كريدور حمل و نقل شمال به جنوب كه توسط سه كشور هند، روسيه و ايران برنامه ريزي شده توسعه همكاري‌هاي حمل و نقل و افزايش ارتباط تجاري با كشورهاي آسياي مركزي است. برآورد مي‌شود اين كريدور توانايي جابه‌جايي 20 تا 30 تن كالاي تجاري در سال را داشته باشد.
با راه اندازي كريدور شمال به جنوب، زمان و هزينه حمل و نقل كالاهاي تجاري ميان هند و كشورهاي اوراسيا كاهش و فعاليت‌هاي اقتصادي ميان هند و كشور روسيه و بازار اروپا افزايش خواهد يافت. روسيه بزرگ‌ترين صادركننده گاز طبيعي در جهان و ايران نيز يكي از تأمين كننده‌هاي اصلي نيازات نفت خام كشور هند است. ديگر كشورهاي الحاقي اين كريدور مانند آذربايجان در كنار توليد فلزات غني مانند زينگ و آلومينيوم يكي از كشورهاي استخراج كننده و توليد نفت خام در منطقه است.
هند در زمان سفر نارندا مؤدي نخست وزير اين كشور به ايران، توافق نامه سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري اين كشور در توسعه زيرساخت بندر چابهار به امضاء رساند.
اگرچه با توجه به كاهش ارزش روپيه (واحد پولي هندوستان) و آغاز تحريم‌هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران تا حدودي توانسته بر روند رشد توسعه بندر چابهار تأثير داشته باشد اما هند با تصميم‌هاي تجاري اقتصادي خود و برقراري كريدورهاي اقتصادي ديگر درصدد اتصال دهلي نو به ديگر كشورهاي غني منطقه از جمله افغانستان است.
به گزارش ايرنا، خط آهن قزوين- رشت كه به‌زودي مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد، با اتصال كريدور شمال به جنوب كشور و همچنين وصل كردن مسير ريلي شرق آسيا به شمال اروپا در اقتصاد ملي ايران و همچنين منطقه‌اي نقش مؤثر و مهمي ايفا خواهد كرد.
داوود محمدي، نماينده مردم قزوين، آبيك و البرز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به لزوم اهميت توسعه خطوط ريلي كشور، اظهار داشت: خط آهن 350 كيلومتري قزوين - آستارا در صورت بهره برداري نهايي بمبئي در كشور هند را به هلسينكي پايتخت فنلاند در شمال اروپا متصل مي‌كند.
آساق**9473**1663**
۰ نفر