۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۳
کد خبر: 83113279
T T
۰ نفر
حضور 40 اتحادیه كشوری در یازدهمین جشنواره حركت

تهران- ایرنا- مقایسه ادواری یازدهمین دوره جشنواره حركت نشان می دهد كه این رویداد نسبت به دوره دهم افزایش قابل ملاحظه ای داشته است یك هزار و 355 اثر به این دبیرخانه رسیده و40 اتحادیه نیز حضور دارند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، در دهمین و نهمین جشنواره حركت به ترتیب 33 و 25 اتحادیه حضور داشتند .
یازدهمین جشنواره ملی حركت فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی دانشجویان كه از چهارم آذرماه آغاز شده تا فردا در اصفهان ادامه دارد .
این جشنواره رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویان است و هر ساله، با سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با همكاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی كشور و حمایت و مشاركت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برگزار می شود.
راهبرد اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این دوره، تقویت ارتباط انجمن های علمی و جشنواره با صنعت، ارتقاء كیفیت بخش نمایشگاهی، توسعه تعاملات علمیِ ملی و بین المللی و تقویت حوزه های رقابتی و داوری جشنواره براساس استانداردهای علمی است.
این جشنواره در بخش‌های، رقابتی، نمایشگاهی، بین الملل و ارتباط با بازار و جامعه برگزار می شود.
در بخش رقابتی آثار برگزیده دانشگاهی پس از دریافت ارزیابی و داوری می شوند. در این بخش جشنواره شامل حوزه های زیر است :
الف) انجمن‌ برتر: كلیه فعالیت‌های علمی انجمن كه حاصل كارگروهی اعضا و برنامه‌ریزی شورای مركزی انجمن است می تواند در این حوزه شركت كنند.
ب) فعالیت خلاقانه: هر نوع فعالیت علمی كه واجد عناصری همچون خلاقیت، نوآوری، ابتكار و مسئله گشایی و ... باشد در شمول این حوزه قرار می گیرد. انجمن می‌تواند یكی از بهترین و خلاقانه‌ترین فعالیت‌های خود را در این حوزه رقابتی ارسال نماید. فعالیتی كه موضوعات آن در زمینه های زیر باشد دارای امتیاز ویژه خواهد بود:
1. مشاركت دانشجویان و استادان
2. اخلاق آكادمیك
3. اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید كالای ایرانی
4. آزاد اندیشی و گفت و گوی علمی
5. تعاملات علمیِ بین المللی
6. مناطق محروم و محرومیت زدایی
پ) نشریه: نشریات چاپی یا الكترونیكی دارای مجوز می توانند جهت شركت در این حوزه ارسال شوند.
ت) مسابقه: هر گونه رویدادی كه واجد موضوع علمی بوده و در طی آن دست كم دو اثر، تیم و ... در قیاس با هم مورد ارزیابی قرار گیرند، در شمول این حوزه است. لازم به ذكر است در مراحل مختلف اخذ مجوز و اطلاع رسانی باید تبلیغ این رویداد با ذكر عنوان «مسابقه» محرز باشد. انجمن می تواند گزارش برگزاری یك مسابقه علمی خلاقانه خود را جهت شركت در این حوزه ارسال كند.
ث) محتوای دیجیتال: كلیه فعالیت‌های علمی در قالب وب‌سایت، شبكه های اجتماعی، نرم افزارهای كاربردی، سامانه های هوشمند و اینترنت اشیاء، بازی‌های رایانه‌ای، اینفوگرافیك، فیلم و.. (بجز كتاب و نشریات الكترونیكی) در شمول این حوزه قرار می گیرند.
ج) كتاب: كلیه كتاب‌های چاپی و الكترونیكی در شمول این حوزه قرار می گیرند.
چ) اختراع: هر نوع فعالیت علمی كه نتیجه فكر فرد یا افراد است و برای اولین بار فرایند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌كند و مشكلی را در یك حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها را حل می‌نماید در شمول این حوزه قرار می¬گیرد.
ح) كارآفرینی: كلیه فعالیت‌هایی كه منجر به طرح ایده و یا عملی شده است كه در آن امكان كسب درآمد مستمر و متناوب برای چند نفر فراهم شده باشد، ایده یا عمل كارآفرینی محقق شده است و در شمول این حوزه رقابتی قرار می گیرد.
خ) بخش ویژه: از آنجا كه توجه به محیط زیست و حفاظت از آن جز اولویت‌ها و سیاست‌‌های كلان كشور است؛ نیز هرگونه فعالیتی كه معطوف به حل برخی مشكلات این حوزه بوده و با نیازهای محلی، ملی و جهانی مرتبط باشد، واجد اهمیت و ارزش ویژه ای است. بنابراین، موضوع این حوزه شامل فعالیتی علمی است كه در چارچوب‌های مشخص این آیین نامه با موضوع محیط زیست و حفظ منابع طبیعی انجام شده باشد.
د) دانشگاه برتر: این حوزه‌ی رقابتی مختص بررسی عملكرد دانشگاه در حمایت از فعالیت‌های علمی و گروهی دانشجویان و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت آنها در كنار ارزیابی كیفیت آثار ارسالی به جشنواره در سایر حوزه‌های رقابتی است.
همچنین برای ارزیابی عملكرد دانشگاه، شاخص رشد به عنوان معیاری برای مقایسه عملكرد در دو دوره متوالی جشنواره مدنظر قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، همكاری با برنامه‌های اداره كل در ارزیابی مورد توجه خواهد بود.

**مقایسه یازدهمین دوره جشنواره با ادوار گذشته
مقایسه ادواری این جشنواره نشان می‌دهد تعداد آثار رسیده به این جشنواره رشدی قابل توجه داشته است. به همین ترتیب در جشنواره امسال 40 اتحادیه كشوری حضور دارند كه در دهمین دوره 33 اتحادیه و در نهمین دوره 25 اتحادیه بوده است و البته ناگفته نماند تنها 5 اتحادیه در پنجمین دوره جشنواره حضور داشته‌اند. آثار رسیده به جشنواره توسط 190 داور ارزیابی می‌شوند.

**وضعیت آثار رسیده به جشنواره به تفكیك موضوع و رشته
تعداد آثار رسیده به جشنواره بر مبنای حوزه رقابتی آنها بدین قرار است.از مجموع 1355 اثر رسیده به جشنواره در حوزه « انجمن علمی برتر »332 اثر، «فعالیت علمی خلاقانه» 209 اثر، « نشریه » 285 اثر، « مسابقه »139 اثر، «محتوای دیجیتال» 103 اثر، « كتاب »76 اثر، « اختراع »41 اثر، « كارآفرینی »93، « بخش ویژه » 77 اثر بوده است.
به همین ترتیب آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره حركت به تفكیك گروه های آموزشی از مجموع 1355 اثر بدین صورت گزارش شده است. گروه فنی و مهندسی 488 اثر و در گروه علوم انسانی 365 اثر به جشنواره رسیده است. همچنین در گروه علوم پایه 186 اثر و در گروه كشاورزی و محیط زیست 168 اثر و در گروه معماری نیز 148 اثر به جشنواره ارسال شده است .

**فرآیند داوری جشنواره
داوران از میان افرادی انتخاب شده‌اند كه ضمن دارا بودن صلاحیت علمی و تجربه مناسب، آشنایی با جشنواره و انجمن‌های علمی دانشجویی و كسب مقام در جشنواره حركت و سابقه فعالیت در انجمن‌های علمی ایران و همینطور سابقه فعالیت در حوزه فرهنگی دانشگاه را داشته باشند.

**بخش بین الملل
توسعه تعاملات و ارتباطات بین‌المللی زمینه را برای كسب تجربه، انتقال دانش و آشنایی طرفین با ظرفیت‌های علمی و انسانی فراهم می‌سازد. به این منظور و با هدف افزایش تعاملات بین المللی بین محققان و پژوهشگران دانشجویان جوان ایرانی و خارجی، هم افزایی و انتقال تجربیات و ایجاد، گسترش و تقویت تعاملات علمی و فرهنگی بخش بین الملل جشنواره ملی حركت اجرا می شود.
در این بخش با اطلاع رسانی كه با موضوع جشنواره ملی حركت صورت گرفت در مجموع 21 هزار نفر از 107 كشور شركت كرده اند. كه در نهایت بر اساس اولویت های جشنواره، پراكندگی جغرافیایی و دانشگاه های محل تحصیل، مقاطع تحصیلی و رشته و گرایش های تحصیلی 85 نفر پس از مصاحبه انتخاب و به آنها جهت حضور در جشنواره اطلاع داده شد.
این تعداد هم اكنون از 46 كشور مختلف اروپایی،آسیایی،آفریقایی،آمریكایی واسترالیایی و از 71 دانشگاه هستند.رشته های تحصیلی آنها از شامل 50 رشته و گرایش تحصیلی می شود كه 35 نفر از آنها در مقطع دكتری، 30 نفر دارای مقطع تحصیلی كارشناسی ارشد و 15 نفر دارای مدرك تحصیلی یا دانشجوی كارشناسی هستند.

**بخش ارتباط با بازار و جامعه:
پویایی دانشگاه و شكوفایی صنعت زمانی اتفاق خواهد افتاد كه این دو نهاد پیوندی ارگانیك با هم داشته و بتوانند در تعاملی دوسویه به اقتضای نیازها در یك سوی دانش لازم را تولید نمایند و در سویی دیگر این دانش و علم به صورت كالای مورد نیاز تبدیل شود. وجود طرح ها و ایده های مختلف و ایجاد سازوكارها و ساختارهای اداری و بوركراسی در چند دهه گذشته برای ارتباط این دو بخش با توفیق چندانی مواجه نبوده است. این طرح می كوشد با اتكا به نیروی جوانی و دانش دانشجویی در این عرصه گامی بردارد و با تلاش داوطلبانه بكوشد زمینه ای فراهم آورد كه این بخش های به شكلی دیگر امكان گفت و گو و همراهی بیابند.

**ب.ل **1601**