۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83114101
T T
۰ نفر

گرافين در مغز

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83114101
گرافين در مغز

تهران – ايرنا – محققان اسپانيايي و فرانسوي با استفاده از نشاسته موفق به توليد هيدروژلي شده اند كه در آن از گرافين استفاده شده است و گزينه مناسبي براي ايمپلنت هاي مغزي محسوب مي شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، قرار دادن الكترود در مغز عملكردهاي مختلفي از جمله تحريك عصبي و بازيابي توانايي در افراد معلول دارد. الكترودهاي متداول معمولا از فلزات سختي مانند طلا يا پلاتين توليد مي شوند.
به دليل عدم انعطاف پذيري اين فلزات با بافت هاي نرم بدن انسان، الكترودها در پوششي از پليمر نرم قرار مي گيرند تا امكان ايمپلنت آنان در بدن وجود داشته باشد، اين پوشش پليمري باعث افزايش سايز اين تجهيزات مي شود و استفاده از آنان را با مشكلاتي مواجه مي كند.
محققان دانشگاه هاي باسك در اسپانيا و استراسبورگ فرانسه براي حل اين مشكل موفق به ساخت يك هيدروژل پليمري زيستي شده اند. ماده اصلي سازنده اين هيدروژل نشاسته است كه در آن از گرافين نيز استفاده شده است. گرافين رسانايي الكتريكي بالايي دارد.
گرافين معمولا در محيط هاي آبي مانند هيدروژل پايدار نيست، محققان براي حل اين مشكل از عصاره گياه سالويا يا مريم گلي به عنوان تثبيت كننده استفاده كردند. اين گياه داري خواص ضد التهابي و ضد ميكروبي است و براي كاربردهاي پزشكي گزينه مناسبي محسوب مي شود.
اميد است در آينده اي نزديك از اين هيدروژل زيست تخريب پذير به عنوان الكترودهاي پزشكي استفاده شود.
نتايج اين مطالعه در نشريه Carbohydrate Polymers منتشر شده است.
علمي (6)** 9259**1440
۰ نفر