۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83114328
T T
۰ نفر

سرانه توليد زباله همداني ها ٨١٠ گرم است

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83114328
سرانه توليد زباله همداني ها ٨١٠ گرم است

همدان- ايرنا- معاون خدمات شهري شهرداري همدان با بيان اينكه روزانه ٤٥٠ تن زباله در همدان توليد مي‌شود، سرانه توليد زباله براي هر نفر در اين شهر را ٨١٠ گرم اعلام كرد.

وحيد علي ضمير روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينكه ميزان سرانه زباله در كشور براي هر نفر حدود ٧٨٠ گرم است، افزود: نياز است با ايجاد همكاري و هماهنگي بين شهروندان و شهرداري، كاهش توليد زباله در دستور كار قرار گيرد.
وي اظهار داشت: جمع آوري زباله شهر همدان به صورت مكانيزه و با ٥٠ دستگاه پرس زباله انجام مي شود و ٩٠٠ تن كار رفت و روب و جمع آوري زباله را در اين شهر بر عهده دارند.
علي ضمير ادامه داد: ايده‌آل اين است كه بتوانيم زباله‌ها را يك روز در ميان جمع‌آوري كنيم، اما درحال حاضر زباله ها از ساعت ٢١ شب تا ٦ صبح از سطح شهر جمع آوري مي شوند.
وي به تقسيم بندي زباله ها به دو بخش تَر و خشك اشاره كرد و افزود: ٧٨ درصد زباله ها تر و ٢٢ درصد آنها خشك است كه ٢٠ درصد زباله خشك توسط پيمانكاران در مناطق چهارگانه شهرداري تفكيك و جداسازي مي شود.
معاون خدمات شهري شهرداري همدان در مورد زباله هاي عفوني نيز گفت: در حال حاضر در شهر همدان روزانه حدود ٦ تن زباله بيمارستاني توليد مي شود كه اين پسماندها به طور مستقيم از مراكز توليد توسط ماشين آلات مخصوص به محل دفن منتقل و در بخش مجزا و كنترل شده اي از محل دفن بهداشتي زباله با استفاده از آهك هيدراته به روش ترانشه اي با رعايت ضوابط بهداشتي و زيست محيطي دفن مي شوند.
وي در خصوص پسماندهاي عمراني و ساختماني نيز گفت: با توجه به توليد بيش از هزار تن نخاله و ضايعات ساختماني در شهر، لزوم ساماندهي اين پسماندها بيش از گذشته نمايان است.
علي ضمير اضافه كرد: اين عمليات در دو محور مراقبت از تخليه نشدن و راهنمايي و هدايت به منظور دفع صحيح خاك و ضايعات ساختماني با استفاده از بخش خصوصي صورت مي گيرد.
وي با اشاره به فعال بودن شبانه روزي سايت دفن زباله شهرداري همدان بيان كرد: سايت دفن زباله داراي يك ايستگاه موقت و يك ايستگاه دائم است كه ١٤ كيلومتر از شهر فاصله دارد.
علي ضمير اضافه كرد: به منظور جمع آوري زباله ها با سرعت بيشتر و در مدت زمان كوتاه تر، ماشين هاي زباله را در سايت موقت زباله تخليه كرده و از آنجا به سايت دائم انتقال مي دهند.
معاون خدمات شهري شهرداري همدان گفت: ١١ ميليون مترمربع معبر در همدان وجود دارد كه جمع آوري زباله و رفت و روب آن كار راحتي نيست و به دليل همكاري نكردن بعضي از همشهريان در بيرون گذاشتن زباله، مجبور هستيم از ساعت ٧ تا ١٠ صبح در يك نوبت ديگر اقدام به جمع‌آوري زباله كنيم كه اين امر موجب صرف هزينه مجدد مي‌شود.
وي ادامه داد: از شهروندان درخواست مي‌كنيم شهرداري را در جمع آوري زباله ها ياري رسانند و ساعت ٢١ زباله ها را بيرون بگذارند تا هزينه جمع‌آوري زباله‌ها كاهش و خدمات شهرداري افزايش يابد.
7523/2090