۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 83114394
T T
۰ نفر
اجراي كامل قانون و مناسب سازي معابر مطالبه اصلي معلولان

سنندج - ايرنا - اجراي كامل قانون جامع حمايت از معلولان و مناسب سازي معابر به عنوان يكي از مصوبات اين قانون سال هاست كه دغدغه جدي افراد معلول است و هم اكنون نيز كه با تصويب مجلس و ابلاغ رئيس جمهوري ضمانت اجرايي يافته، انتظار قشر براي اجرايي شدن بيشتر از گذشته شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قانون جامع حمايت از معلولان در سال 83 در مجلس شوراي اسلامي مصوب شد و پس از بازنگري آن در دي ماه سال گذشته و تصويب آن در مجلس، ارديبهشت امسال بري اجرا از سوي رئيس جمهوري ابلاغ شد.
اين قانون در راستاي حمايت از معلولان و توزيع عادلانه خدمات و امكانات در ميان قشرهاي مختلف به تصويب رسيد و مناسب سازي فضاهاي شهري، اماكن عمومي، تامين مسكن، اشتغال و فراهم كردن امكانات مختلف ورزشي، تفريحي، فرهنگي و غيره براي معلولان از جمله مواردي است كه در اين قانون بر آن تاكيد شده است.
و حال اجراي كامل اين قانون از جمله مطالبات اصلي جامعه معلولان كردستان است، خواسته و مطالبه اي كه روز سه شنبه در نشست هم انديشي انجمن ها و تشكل هاي معلولان كردستان با مرادنيا استاندار بارها تكرار و بر روي آن تاكيد شد.

** توجه به معلولان در جامعه نهادينه شود
مشاور استاندار كردستان در امور معلولان در اين نشست با بيان اينكه جامعه معلولان استان با مشكلات و موانع زيادي روبرو هستند، افزود: توجه به اين قشر در جامعه بايد افزايش يافته و نهادينه شود.
نصرالله ابراهيمي اظهار داشت: ايجاد جايگاهي براي معلولان در سيستم هاي اداري و دولتي همواره جزو اهداف بلند مدت اين قشر بوده و هست.
وي همچنين با تاكيد بر تلاش براي اجراي قانون حمايت از معلولان اضافه كرد: در زمينه اجرايي شدن اين قانون در حال تفكيك مواد آن بوده و ماده مربوط به هر دستگاه و سازماني را جدا مي كنيم.
مشاور استاندار كردستان در امور معلولان اظهار داشت: استاندار كردستان نگرش مثبتي نسبت به مسايل معلولان دارند و حكمي كه براي انتصاب مشاور از ميان اين قشر صادر شده نشان دهنده تغيير نگرش نسبت به معلولان است.
وي ابراز اميدواري كرد اين انتصابات به شهرستان هاي استان نيز تسري پيدا كرده و ساير استان هاي كشور نيز اين كار را الگوي خود قرار دهند.

** امروز معلولان جايگاه اجتماعي مي خواهند
مسئول انجمن معلولان شهرستان قروه نيز در اين نشست گفت: امروز مطالبه معلولان با گذشته تفاوت زيادي دارد و خواسته اين قشر از سبد غذايي به داشتن جايگاه اجتماعي رسيده است.
صادق حسين زاده افزود: معلولان مي خواهند از استعدادها و توانايي هايشان بهره گرفته شود و در تصميم گيري ها و تصميم سازي هاي جامعه نقش داشته باشند.
وي با بيان اينكه درخواست جدي جامعه معلولان از مسئولان دستگاه هاي اجرايي استان اجراي قانون است، يادآور شد: عدم مناسب سازي فضاهاي شهر و معابر عمومي مانع حضور معلولان در مراكز مختلف شده است.
مسئول انجمن معلولان شهرستان قروه اظهار داشت: ما مطالبات خود را از بهزيستي پيگيري نمي كنيم بلكه براساس قانون جامع حمايت از معلولان همه دستگاه ها وظيفه دارند در اين زمينه تلاش كنند.
وي همچنين به اشتغال معلولان به عنوان يكي ديگر از مطالبات و خواسته هاي اين قشر اشاره كرد و گفت: در زمينه اشتغال سد بزرگي به نام امور مالياتي بر سر راه معلولان قرار دارد كه اميد مي رود با پيگيري مسئولان اين مشكل رفع شود.
حسين زاده اضافه كرد: در زمينه مسكن نيز ظرفيت خوبي داريم و براساس قانون راه و شهرسازي بايد زمين رايگان در اختيار معلولان قرار دهد اما در استان اين مساله اجرايي نمي شود و با موانع و مشكلاتي مواجه است.
وي همچنين خواستار بومي سازي قانون حمايت از معلولان و استفاده از ظرفيت هاي موجود استان در اين زمينه شد و يادآور شد: در حوزه سازمان هاي مردم نهاد نيز موانعي داريم كه اميد مي رود برطرف شود.

** ايجاد اشتغال پايدار روستايي براي معلولان
مسئول انجمن معلولان كامياران نيز در اين نشست با تاكيد بر توسعه اشتغال پايدار روستايي گفت: توسعه اشتغال پايدار در روستاها براي معلولان مانع هجوم آوردن اين قشر به داخل شهرها خواهد شد.
ايرج گيلاسي با بيان اينكه در حال حاضر معلولان زيادي از منزل زنداني هستند، افزود: بايد زمينه حضور اين افراد در بطن جامعه فراهم شود.
وي با تاكيد بر مناسب سازي مكان هاي مختلف گردشگري، تفريحي و معابر عمومي براي استفاده مسئولان اظهار داشت: از نمايندگان انتظار مي رود از قانون معلولان در مجلس حمايت كنند.

** عدم مناسب سازي معلولان را خانه نشين كرده است
مسئول انجمن معلولان شهرستان بانه نيز در سخناني گفت: عدم مناسب سهزي فضاهاي عمومي شهري موجب شده كه بسياري از معلولان خانه نشين شده و از حق و حقوق اجتماعي خود بگذرند.
مهدي فرديان با بيان اينكه اجراي قانون جامع حمايت از معلولان منجر به رفع بسياري از مشكلات و دغدغه هاي اين قشر مي شود، خواستار اعمال قانون سه درصد سهيمه اشتغال معلولان در ادارات شد.
وي اظهار داشت: در شهرستان بانه تنها يك مركز ويژه معلولان ذهني وجود دارد و اين شهرستان فاقد مراكز مخصوص كودكان بي سرپرست و مراكز شبانه روزي است.
مسئول انجمن معلولان شهرستان بانه يادآور شد: در زمينه ايجاد مراكز ويژه معلولان ما زمين داريم اما مجوز داده نمي شود و انتظار داريم با پيگيري مسئولان استان اين مشكل رفع شود.

** تمام فرمانداران داراي مشاور معلولان باشند
مسئول انجمن معلولان مريوان نيز با بيان اينكه مسئولان استاني و شهرستاني همكاري و تعامل با جامعه معلولان داشته باشند، گفت: در راستاي رسيدگي به وضعيت اين قشر مي طلبد تمام فرمانداران مشاور معلولان داشته باشند.
خالد مدني فر از جمله مشكلات و خواسته هاي معلولان مريوان را مناسب سازي معابر و توجه به اشتغال آنان اعلام كرد و خواستار پيگيري از سوي مسئولان استان شد.

** زمينه تحصيل رايگان معلولان فراهم شود
مديرعامل انجمن ضايعات نخاعي كردستان نيز گفت: با توجه به شرايط ويژه اي كه معلولان دارند در خواست داريم كه زمينه تحصيل اين قشر به صورت رايگان فراهم شود تا دغدغه هاي آنان تا حدودي كاهش يابد.
سينا كريمي كردستاني افزود: معلولان استان به خصوص افراد داراي ضايعه نخاعي مشكلات زيادي در زمينه تردد و رفت و آمد دارند در حاليكه در استان هاي ديگر اين قشر براحتي تردد مي كنند.
وي با تقدير از استاندار كردستان بدليل انتخاب مشاور معلولان گفت: اين حركت موجب شده كه ما جامعه معلولان محدوديت را حس نكنيم.
مديرعامل انجمن ضايعات نخاعي كردستان تاكيد كرد: اميد مي رود اين مهم در ميان فرمانداران شهرستان ها و مديران اجرايي دستگاه هاي مختلف استان نيز ترويج يابد.
در اين نشست بهمن مرادنيا استاندار كرستان قول مساعد داد تمام مشكلاتي كه از سوي نمايندگان تشكل هاي مختلف در حوزه معلولان بيان شد را پيگيري كند.
110 هزار نفر از جمعيت يك ميليون و 603 هزار نفري استان كردستان زيرپوشش خدمات بهزيستي قرار دارند كه معادل هفت درصد جمعيت استان است.
در تقويم جمهوري اسلامي ايران 12 آذر با عنوان روز جهاني معلولان نامگذاري شده است.
7348/9102