۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۵
کد خبر: 83114782
T T
۰ نفر
قدرت نظامي آمريكا رو به كاهش است

نيويورك- ايرنا- رئيس كميسيون استراتژي دفاع ملي آمريكا مي گويد بازيگران دولتي و غير دولتي جديدي در برابر ايالات متحده شكل گرفته اند اما قدرت نظامي اين كشور در مواجهه با آنچه كه او مشكل خواند رو به كاهش است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اريك ادلمن روز سه شنبه با حضور در كميته خدمات نظامي سناي آمريكا درباره اقدامات انجام شده در اين كميسيون توضيح داد.
وي افزود: آمريكايي ها مي پندارند آمريكا برتري نظامي دارد اما امروز ايالات متحده با بحران روز افزون در دفاع ملي مواجه است.
اين ديپلمات آمريكايي كه بيانيه مشترك با دريادار گري روفيد را قرائت مي كرد، چشم انداز استراتژيك آمريكا را در مقايسه با گروه هاي جهادي خشونت گرا، مشكل آفرينان تهاجمي منطقه اي و مشكلات با رژيم هاي اقتدارگراي بلند پرواز، بد شگون تر دانست.
ادلمن ادامه داد: مزاياي نظامي سنتي آمريكا به دليل استراتژي ها و افزايش توانايي هاي رقبا و خودپسندي ما به سرعت در حال فرسايش است. ايالات متحده بايد توانايي هاي قدرت سخت خود را كه از سياست خارجي و زيست محيطي جهاني آن پشتيباني مي كند، بازيابد.
وي تاكيد كرد: انجام اين كار مستلزم هماهنگي سطح بالا، فوري و شتابان منابع مربوطه است تا كشور به سرعت به روز شود. اين ها نتيجه گيري كميسيون استراتژي دفاع ملي ايالات متحده است، يك نهاد فراحزبي كه از كنگره در آن عضويت دارند و ما آن را هماهنگ كرديم.
هماهنگ كننده كميسيون استراتژي دفاع ملي آمريكا اضافه كرد: گزارش ما روشن مي سازد كه كشور در حال از دست دادن توانايي خود براي دفاع از منافع حياتي و حفظ محيط جهاني است كه در آن آمريكا و كشورهاي همفكر مي توانند رشد كنند.
ادلمن با تاكيد بر اينكه امروز توانايي بازدارندگي و دفاعي آمريكا با خطر مواجه است، مدعي «جاه طلبي هاي چين و روسيه براي هژموني منطقه اي و نفوذ جهاني به واسطه ايجاد نيروهاي متعهد نظامي با هدف خنثي سازي نقاط قوت ايالات متحده» شد.
وي در بخش ديگري از اين بيانيه مشترك به ايران و كره شمالي هم اشاره كرد و آنها را تهديداتي دانست كه «بدتر از گذشته» شده اند.
اين ديپلمات آمريكايي دليل اين ادعا عليه ايران و كره شمالي را «توسعه سلاح هاي پيشرفته»و «استفاده خلاقانه از تاكتيك هاي نامتقارن» دانست و اضافه كرد: در بسياري از مناطق خاكستري كه نه جنگ و نه صلح است، بازيگران تجديد نظر طلب برگزيده مي شوند.
ادلمن همچنين «خطرات ناشي از گروه هاي جهادي تندرو همچون داعش و القاعده» را «تكامل يافته و تشديد شده» توصيف كرد و افزود: آمريكا با رقابت ژئوپوليتيك نوين به سادگي مواجه نيست، بازيگران دولتي و غير دولتي در مقابل ايالات متحده و جهان شكل مي گيرند. با اين وجود، آمريكا دفاع خود را تضعيف كرده است.
وي تصميمات دو حزب در طي دهه گذشته را عامل اين تضعيف برشمرد و ادامه داد: به ويژه تاثيرات قانون كنترل بودجه سال 2011 كه هزينه دفاعي 794 ميليارد دلاري سال 2010 را در سال 2015 به 586 ميليارد دلار كاهش داد.
هماهنگ كننده كميسيون استراتژي دفاع ملي آمريكا اضافه كرد: بر اساس فشارهاي سياسي، پنتاگون مجبور به گرفتن تصميم هاي كوتاه مدت شد و به اين صورت اندازه، آمادگي و توانايي هاي نيروهاي مسلح در آينده كاهش يافت و آمريكا در مواجهه با مشكلات پيش رو، قدرت كمتري دارد.
اروپام*1429