۸ آذر ۱۳۹۷، ۸:۵۷
کد خبر: 83116557
T T
۰ نفر
آتش سوزی شمال شرق استرالیا موجب تخلیه مناطق مسكونی شد

كوالالامپور- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند درحالیكه سیدنی بزرگترین شهر استرالیا در سیلاب غوطه ور شده، بیش از هشت هزار تن از ساكنان بخش های جنوبی ایالت كوئینزلند به دلیل آتش سوزی های گسترده مجبور به تخلیه محل زندگی خود شدند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه های استرالیا، به دنبال گسترش آتش سوزی در بیش از بیست هزار هكتار از جنگلها و بوته زارهای ایالت كوئینزلند در شمال شرقی استرالیا، مسئولان این ایالت دستور تخلیه هزاران تن را در این مناطق صادر كردند.
براساس این گزارش شهر گراسیمر در منطقه راك هامپتون كویئنزلند مركز اصلی آتش سوزی شناسایی شده است.
طبق گزارش مسئولان محلی، هزاران آتش نشان در 130 نقطه از این منطقه، سرگرم اطفای حریق شده اند.
تاكنون دهها باب مدرسه ، مراكز آموزشی و اداری و تجاری در مناطق درگیر آتش سوزی تعطیل و مردم این منطقه تخلیه اجباری شدند.
سازمان هواشناسی نیوزیلند درحالیكه تداوم بادهای سوزان را عامل گسترش آتش سوزی ها در كوئینزلند اعلام كرده، درعین حال برای سیدنی درجنوب این ایالت كه درگیر سیلاب است نیز ادامه باران های سیل آسا را پیش بینی كرده است.
كوئینزلند با چهار میلیون جمعیت در شمال شرقی استرالیا، دومین ایالت بزرگ این كشور محسوب می شود و دارای جزایر گرمسیری با سواحل شنی مسطح، رودخانه، زمین‌های خشك، بیابان‌های غنی و كمربند كشاورزی و مناطق پر جمعیت شهری است.
بیش از یك سوم ساكنان این ایالت مهاجران خارجی هستند.
سیدنی بزرگترین شهر استرالیا نیز از روز چهارشنبه (دیروز) درپی شدیدترین طوفان در 30 سال گذشته شاهد سیلابی گسترده است كه منجر به قطع برق، هرج و مرج در خیابان ها و تعلیق پروازها در فرودگاه شد.
باران سیل آسا همچنین باعث به ریختگی سازمانی در بزرگترین شهر استرالیا شد و بسیاری از خدمات حمل و نقل عمومی در زمین و آسمان از جمله بیش از 50 پرواز را لغو یا با تاخیر روبه رو ساخته است.
استرالیا در سال گذشته گرمترین فصل زمستان را داشت و در سیدنی و تعدادی از شهرهای این كشور در مورد مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی و بوته‌زارها هشدار داده شد.
سازمان هواشناسی استرالیا تغییرات ناگهانی و متضادآب و هوایی دراین كشور را ناشی از روند فزاینده گرمایش زمین دانسته است.
سال 2009 در جریان فاجعه‌ بارترین آتش‌سوزی جنگلی استرالیا، بیشتر از 170 تن در این ایالت جان باختند.
پیش از آن نیز در سال 1983 ( 1362 شمسی ) آتش سوزی های طبیعی جان 75 تن را طی یك روز كه به 'چهارشنبه خاكستری' معروف شد، گرفته بود.
آساق**1599 *شبس *1488 **