۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 83118104
T T
۰ نفر
سگ هاي ولگرد نژاددار به دامداران خراسان شمالي واگذار مي شوند

بجنورد- ايرنا- معاون خدمات شهري شهرداري بجنورد گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 270 سگ ولگرد از سطح اين شهر جمع آوري و به مراكز نگهداري سپرده شدند كه از اين تعداد 80 سگ داراي نژاد در اختيار دامداران قرار گرفتند.

محمد خاكشور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در رابطه با معظل سگ هاي ولگرد در محدوده اين شهر، اظهار داشت: شهر بجنورد همانند همه شهرهاي ديگر در و پيكر درست ندارد بنابراين از هر طرف امكان ورود سگ هاي ولگرد و ديگر حيوانات وجود دارد.
وي افزود: در اين راستا پيمانكاري زير نظر شهرداري به صورت هر روزه اقدام به جمع آوري سگ هاي ولگرد از سطح شهر مي كند كه براي هر قلاده سگ مبلغ 400 هزار ريال به پيمانكار پرداخت مي شود.
خاكشور با اشاره به جمع آوري حدود هشت قلاده سگ در روز توسط پيمانكار مربوطه، اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تا كنون 270 قلاده سگ به صورت زنده گيري و با رعايت استانداردهاي لازم توسط اين پيمانكار جمع آوري شده است.
وي گفت: اين سگ ها بعد از جمع آوري در محل نگهداري سگ هاي بي سرپرست واقع در جاده علي آباد بجنورد، نگهداري مي شوند به طوري كه هم اينك حدود 80 سگ در اين مركز موجود است.
خاكشور در رابطه با هزينه نگهداري از اين سگ ها نيز گفت: به طور معمول غذاي اين سگ ها از رستوران ها و مراكز فروش غذا تهيه مي شود ولي با وجود اين مبلغ بالايي براي جمع آوري و نگهداري آنها هزينه مي شود.
وي با اشاره به واكسيناسيون تمامي اين سگ ها توسط دامپزشكي در ابتداي امر، گفت: برخي از اين سگ ها كه داراي نژاد و سالم هستند به صورت رايگان به دامداري ها و افراد متقاضي واگذار مي شود.
معاون خدمات شهري شهرداري بجنورد با اشاره به واگذاري 90 سگ داراي نژاد به دامداري ها، افزود: سگ هاي داراي بيماري و مشكل دار نيز بر اساس دستورالعمل ها به صورت مرگ آرام از بين مي روند.
وي اظهار داشت: با اين وجود نبايد انتظار داشته باشيم كه مشكل سگ هاي ولگرد به يك باره مرتفع شود زيرا كه محيط شهر بجنورد باز است و در اطراف، روستاهاي زيادي وجود دارد كه سگ ها را به طرف شهر روانه مي كند.
خاكشور با تاكيد بر همكاري دستگاه هاي مرتبط براي كاهش اين معضل، گفت: متاسفانه علي رغم اينكه جمع آوري سگ ها در شرح وظايف بخشداري ها نيز وجود دارد ولي هيچ گونه همكاري از ناحيه آنها صورت نمي گيرد.
وي افزود: در اين راستا تشكيل كارگروهي توسط فرمانداري و استانداري پيشنهاد داده شده تا اين مساله در شرح وظايف دستگاه ها از جمله بخشداري ها نيز قرار گيرد تا با كمك آنها جمعيت سگ ها در شهر كم شده و وضعيت متعادل شود.
وي تاكيد كرد: بايد قبول كنيم اگر همه سگ ها را نيز جمع آوري كنيم احتمال مواجه شدن با مشكل بزرگ تر ورود گرگ و شغال به محدوده شهر را خواهيم داشت كه معضل بزرگ تري است.
معاون خدمات شهري شهرداري بجنورد اظهار داشت: با اين وجود اگر باز هم مشكلي توسط مردم مشاهده شود مي توانند با شماره تماس 137 در طول روز و 2222113 به صورت شبانه روزي تماس بگيرند تا نسبت به جمع آوري سگ هاي ولگرد اقدام شود.
شهر بجنورد مركز استان خراسان شمالي 210 هزار نفر جمعيت دارد.
ط/ 6042