به گزارش ایرنا، علی لاریجانی شنبه شب در گفت وگویی تلویزیونی به مناسبت روز مجلس درباره عملكرد نمایندگان اظهار داشت: وقتی بحث منافع ملی باشد مجلس با دولت همراهی می كند. یا در مباحثی كه امنیت ملی مطرح است باید وفاق داشته باشیم. اختلاف نظراتی در این باره وجود دارد اما در مجموع وفاق هست.
وی تاكید كرد 'وقتی با رفتار ناهنجار امریكایی ها نسبت به منافع ملت مواجه هستیم عقل حكم می كند در دفاع از منافع ملت وفاق داشته باشیم و مسائل خرد را كنار بگذاریم و روی مسائل اصلی كار كنیم تا زندگی مردم تامین شود.'
لاریجانی همچنین درباره عملكرد نمایندگان گفت : نمایندگان یك چهره بیرونی دارند و بخشی نگاه درونی است. شرایط ایران دشوار است و نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند. نماینده وقتی برای سركشی به منطقه خود می رود با مردم مستقیم در ارتباط است و برای آبادانی منطقه خود درگیر می شوند. بار مجلس محلی و ملی به دوش نمایندگان است. اختلاف نظر سیاسی در مجلس وجود دارد و آرا سیاسی مختلف حسن مجلس است. مجلس برآیند مردم است و طبیعی است آرا سیاسی مختلف باشد.
'ایجاد وفاق برای مسائل مهم در مجلس امری طبیعی است كه برای برخی كارها این امر دشوار و در برخی مسائل راحت تر انجام می شود.'
لاریجانی یادآور شد كه نمایندگان ارتباط مستقیم با مردم دارند و از نزدیك در جریان مشكلات مردم هستند و تلاش می كنند كه مشكلات حوزه های انتخابه خود را برطرف كنند.
لاریجانی در ادامه به مشكلات كنونی در كشور اشاره كرد و گفت : برخی امور مجلس مربوط به قانونگذاری و برخی مربوط به مشكلات مزمن است. بحران آب، ریزگردها و یا مسائل دریاچه ارومیه و تلاب ها و یا بانك ها، از این مسائل كم نداریم و بسیاری از جلسات ما درباره این موضوعات بوده است.
وی به مسائل ارزی در كشور نیز اشاره كرد و گفت : اخیرا درباره ارز جلسات غیرعلنی داشتیم و دولتی ها را دعوت كردیم كه این مسائل را حل كنیم. بسیاری مسائل باید با توافق قوا حل شود.
لاریجانی اضافه كرد : بخش دیگری از فعالیت مجلس نظارت است. بخشی از نظارت از سوی دیوان محاسبات انجام می شود و برخی نظارت ها مربوط به كمیسیون ها است كه به صورت تحقیق و تفحص و... انجام می شود.
رییس مجلس در زمینه قانون قوانین مهمی تصویب شد كه مستقیم با مشكلات مردم در ارتباط است. اشتغال پایدار نمونه ای از این قوانین است تا فرزندان روستاییان بتوانند شغل داشته باشند و از مهاجرت جلوگیری شود.
وی افزود : در مورد قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای هرم نیروی انسانی را در ایران بررسی كردیم و دیدیم كه نامتوازن است. قانون مذكور پشتیبان این فكر است كه فعالیت های فنی حرفه ای گسترش یابد.
لاریجانی یادآور شد كه قانون مدیریت مصرف سوخت یا احكام دائمی برنامه های توسعه و یا بازنشستگان، قانون برنامه 5 ساله دوم، صدور چك، قانون حقوق كودكان و نوجوانان، قانون كاهش محكومیت های اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه، ثبت اختراعات و طرح های صنعتی، حفاظت و احیای تالاب ها، حفاظت از خاك و هوای پاك، میراث فرهنگی از جمله این قوانین است كه از سوی مجلس به تصویب رسیده است.
'قانون استاندارد، صندوق مكانیزه فروشگاه ها، ارزش افزوده، بانك ها، تجارت، سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، لایحه مربوط به محیط بانان از جمله قوانین در دست تصویب است.'
رییس مجلس افزود : قوانین وقتی تصویب می شود مجریان موظف به اجرا هستند و ما معاونت اجرا داریم كه پیگیری اجرای قوانین را دارد. برخی از این قوانین همچون برنامه برای اجرا نیاز به آیین نامه های مختلفی دارد.
** قیمت واقعی بنزین به مردم فشار می آورد
وی درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین گفت : درباره سوخت و بنزین مدت ها است بحث داریم و درگیری ذهنی ما بیشتر مشكلات كشور است. خودرو سازان و قطعه سازان مشكلات زیادی دارند. كمیسیون ویژه در این باره بررسی ها را انجام می دهند زیرا بخش زیادی از نیروی انسانی در این بخش فعال هستند.
لاریجانی افزود : در قانون اساسی مجلس مرجع اصلی قانونگذاری است شوراها اگر كار خود را بكنند مزاحمتی به كار مجلس ندارند. شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگی های لازم را انجام می دهند و نباید قانونگذاری كنند.
نه شورای عال یامنیت ملی و جاهای دیگر قانونگذاری نباید بكنند. حتا همین شورای اقتصادی رهبری تاكید كردند قوانین دو یا سه فوریتی به مجلس برود و در مجلس قوانین تاكید شود.
مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاه قانونی دارد اما نه برای قانونگذاری.
چیزی كه اخیرا پیش آمد و در مجلس بازتاب داشت درباره هیات نظارت بود. هیات نظارت اگر در اجرای سیاست های كلی نظری داشت به كمیسیون نگاهش را اعلام كند . اینها ربطی به قانونگذاری ندارد .
لاریجانی درباره احتمال افزایش قیمت بهای بنزین گفت : قیمت واقعی بنزین به مردم فشار می آورد. در این زمینه بحث ها در حال پیگیری است. قیمت ما با تركیه و افغانستان تفاوت دارد بنابراین با قاچاق سوخت روبرو هستیم. كشوری كه این همه مرز دارد مبارزه با چنین اتفاقی ساده نیست.
'باید طوری عمل كنیم كه به مردم فشار نیاید. این نكته ای است كه شرایط كشور به لحاظ اقتصادی عادی نیست. راه حل هایی در این باره مطرح است كه در جلسه امروز با دولت بحث كردیم.'
وی تاكید كرد مسئله دوم مصرف زیاد بنزین است كه در سال های اخیر مصرف ما بیشتر شده كه طبیعی نیست.فعلا درباره گرانی بنزین حداقل تا آخر سال تصمیمی وجود ندارد. تنها مسئله كارت سوخت در حال مورد ارزیابی است. برخی اصلاحات را باید در زمانی انجام داد كه مشكلات اقتصادی امروز وجود نداشته باشد.
** اصل 44 خوب اجرا نشده است
لاریجانی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران صداوسیما گفت : كمیسیون ویژه گزارشی درباره تعلل اجرای قوانین به مجلس داد. اصل 44 قانون مهمی است كه در دولت های مختلف خوب اجرا نشد و اهداف آن به درستی به نتیجه نرسید.
'ما باید قانون را اجرا كنیم. درباره ناوگان حمل و نقل ریلی، كاسپین، تسهیل ازدواج و مسائلی از این دست گزارشات ارسال و نواقص اعلام و برای رفع اقدام شده است.'
به گفته وی ، همچنین از صندوق ذخیره فرهنگیان تحقیق و تفحص و گزارش آن قرائت شده و به نتیجه به قوه قضاییه ارسال شده و اكنون این بخش در حال رسیدگی است.
رییس مجلس خاطر نشان كرد كه نمایندگان باید با استدلال درباره لوایح مختلف قانع شوند و این عجیب نیست.
**قانونگذاری فقط بر عهده مجلس است
لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بیان اینكه قانونگذاری فقط وظیفه مجلس است، گفت: دستگاه ها و شوراها وظیفه و اختیار قانونگذاری ندارند.
وی در پاسخ به این سوال كه درباره شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و اخیرا هم تشكیل شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث هایی مطرح شد كه احساس می شود كه بخشی از اختیارات مجلس كم شده و موازی كاری هایی در حال صورت گرفتن است، نظر شما چیست؟ اظهار داشت: در قانون اساسی مرجع اصلی قانون گذاری مجلس است و هیچ كجای دیگر نمی تواند قانون گذاری كند. ما هم دو مجلسی نیستم و یك مجلس داریم بنابراین اصل قانون گذاری در مجلس است.
لاریجانی همچنین گفت: شوراهایی كه گفته می شود اگر كار خود را انجام دهند، مزاحمتی برای كار مجلس ندارد. مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر سیاست های فرهنگی را دنبال می كند و هماهنگی های اجرایی در حوزه فرهنگ و آموزش را انجام می دهد و نباید قانونگذاری كند و یك بار هم در دولت قبل برای مسایل خانواده قانون گذاری كرده بود كه من دیدم مصوبه را رهبری برگرداندند و گفتند كه باید در مجلس تصویب شود.
رییس مجلس ادامه داد: حتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم بنا به شرایط اضطرار به وجود آمد. در شرایط فعلی چاره ای نبود جز اینكه تصمیمات سریع گرفته شود، ایشان تاكید كردند كه اگر باید قانونی تغییر كند باید به صورت دو فوریتی یا سه فوریتی به مجلس ببرند و سفارش می كنم كه سریع تر پیگیری كنند.
لاریجانی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی جایگاه دارد ولی نه برای قانون گذاری، مجمع مرجعی است كه اگر ما با شورای نگهبان اختلاف پیدا كردیم، نظر نهایی را می دهد كه سران قوا و افراد دیگری كه انتخاب شده اند در آن حضور داشته و بین نظر مجلس و شورای نگهبان بررسی می كنند.
رییس مجلس ادامه داد: یك بخش دیگر هم كه مربوط به سیاست های كلی نظام است كه وظیفه مجمع است كه البته وظیفه رهبری است كه در قانون گفته شده پس از مشورت با مجمع، بنابراین مجمع جنبه مشورتی دارد، نظرات را به رهبری می دهد، ایشان هرجا را كه قبول كردند ابلاغ می كنند. بنابراین در این دو اختلاف نظری نیست، یعنی آنها نمی توانند قانون گذاری كنند.
لاریجانی همچنین گفت: مساله ای كه اخیرا پیش آمد كه در مجلس هم بازتاب داشت در مورد كار هیات عالی نظارت مجمع بود. اگر در اجرای سیاست های كلی طرح و یا لایحه ای آمد، نظری داشت به كمیسیون بدهد و كمیسیون نظرش را بررسی می كند.
وی خاطرنشان كرد: یكی دو مورد چون قبل از این كه به كمیسیون برود به شورای نگهبان داده شد، این بازتاب ها را داشت. البته یك تفاوت نظری هم است كه آیا شورای نگهبان خودش باید در موارد سیاست های كلی به نتیجه برسد یا مجمع كه آن بحث دیگری است كه بین خودشان مطرح است. به هر صورت اگر هركدام از اینها سرجای خود كار كنند ربطی به قانونگذاری ندارد، اما اگر دخالت بكنند كه البته موردهای نادری بوده است اشكال دارد كه باید جلوی آن گرفته شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنانش گفت: نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند و از این جهت مسئولیت سنگینی بر دوش آنان است و علاوه بر مسایل منطقه ای باید توجه ویژه به مسایل ملی داشته باشند.
وی با تاكید بر اینكه درگیری ذهنی همه ما حل مشكلات كشور است، گفت: در برخی موارد نیاز است كه با همراهی دولت وقت بیشتری گذاشته شود تا ریشه مشكلات را بشناسیم و در جهت حل آنها گام برداریم.
لاریجانی درباره تخلف شركت های لبنیاتی و دیگر شركت های ارائه دهنده كالاهای اساسی و خدماتی و عدم بازگشت قیمت به قبل و پیشنهادات سازمان تعزیرات اظهار كرد: مركز پژوهش ها قیمت ها را برای من می فرستد و این نوسان ادامه دارد.
مقدار زیادی از وقت ما صرف كنترل ارز شد و برداشت من این بود تا این بخش كنترل نشود نتیجه حاصل نمی شود.
وی در ادامه یادآور شد: بخشی از مباحث ما درباره مسئله ارز، مربوط به برخورد با دلالان و اختیارات بانك مركزی و... بود و معتقدم هنوز هم جا دارد این بخش اصلاح شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای كنترل قیمت كالاها گفتیم به تولید كنندگان ارز 4200 تومانی بدهند اما نتیجه مورد نظر در بازار اتفاق نیفتاد و بخشی از افزایش قیمت ها مربوط به افزایش بسته پلاستیكی دربرگیرنده كالاهای اساسی است.
وی درباره قیمت گذاری خودرو اظهار كرد: این مسئله تك عاملی نیست. خودرو در كشور ما انحصاری و قطعه سازی نیز امری مهم است و نیروی كار زیادی در این بخش كار می كنند. از طرفی نقدینگی جامعه بخشی به سمت خودرو رفت و نباید اتومبیل به عنوان سرمایه باشد و در این بخش دلال بازی راه افتاده است.
لاریجانی با اشاره به هجوم برای ثبت نام آنلاین تاكید كرد: مشخص است كه ثبت نام ها و تقاضاها طبیعی نیست. خودروساز در این شرایط اتومبیل را ارزان می دهد و دلال با قیمت بیشتر به مردم می فروشد. مشخص نیست كه خودرو ساز با این حجم متقاضی واقعا به مردم خودرو را واگذار می كند؟ مشخصا پای دلال ها در میان است و باید این مسئله حل شود.
وی گفت: قطعه ساز خواستار هزینه برای ساخت قطعه از سوی خودروساز است و قیمت های قطعه سازان كه نیاز به مواد اولیه دارند بالا رفته است. با وزیر صنایع در این باره صحبت كردیم تا این مسئله حل شود. 300 تا 400 هزار نفر در این بخش در حال فعالیت هستند و امیدوارم مشكل خودروسازان حل شود.
** دیپلماسی پارلمانی راه برای دیپلماسی رسمی بازتر می كند
رییس مجلس شورای اسلامی درباره دیپلماسی پارلمانی مجلس اظهار كرد: در ایران دیپلماسی پارلمانی فعال است و گاه راه برای دیپلماسی رسمی بازتر می شود و ایران در بخش های مختلفی از جلمه بین المجالس اسلامی و آسیایی نیز عضو است. گروه های دوستی نیز بخش دیگری از این دیپلماسی است و گاه پیشنهاداتی برای پیگیری از سوی این گروه ها به مجلس می رسد.
لاریجانی ادامه داد: كاركرد دیپلماسی پارلمانی می تواند مكمل دیپلماسی اصلی باشد. ما با روسیه در سطح مجلس ایران و دوما به فرمتی رسیدیم كه دو گروه در دو مجلس پروژه های گاز و... را پیگیری كنند. پیمان پولی از دیگر مباحثی است كه از سوی پارلمان های كشورها می تواند پیگیر شود.
وی درباره بازار مسكن عنوان كرد: حل مسئله مسكن تنها با مالیات قابل حل نیست. بنظرم در آینده یكی از مسائل كه اكنون بحث می شود این است كه نقدینگی را به طرح های نیمه تمام عمرانی سوق دهیم. و راه ها را برای اینكه مردم طرح های عمرانی را تكمیل كنند باز كنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان كرد: مسكن می تواند ثروت مردم را حفظ كند و ارز چنین نیست. شاید در مسكن مهر به دنبال این بودیم كه زمین را ارزان كنیم اما مسكن مهر طور دیگری اجرا شد. بحث مشاركت در نوسازی بافت فرسوده نیز یكی دیگر از راهكارها است و مسكن می تواند فشار روی دیگر بخش ها را كاهش دهد.
**مدرس فردی منحصر به فرد بود
وی دربخش دیگری از گفت وگوی خود تصریح كرد شخصیت مرحوم مدرس در ایران نادر بود چراكه وی فردی منحصر بفرد در مجلس و سیاست و سعه وجودی وی همه جانبه نگری بود
لاریجانی افزود : او فقیهی صاحب نظر بود كه نزد بزرگان نجف درس خوانده بود. مدرس اسلام شناس بود و برای سیاستمداران شناخت اسلام مهم است.
رییس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: وی فكری راهبردی برای آینده ایران داشت و ما چنین فرد صالح كه اسلام شناس و اهل سیاست باشد كم داریم. میرزای شیرازی درباره مدرس حرف های زیادی دارد و می گوید مدرس پاكی اجدادش را دارد و مرحوم نخودكی نیز از وی به شب زنده داری و مراقبت یاد می كند.
لاریجانی یادآورشد: از امام راحل نقل شده كه مدرس هوای نفس نداشت و آزاده بود . مرحوم مدرس می گفت وابستگی ندارد. و در سیاست داخلی و خارجی دارای فكری بلند بود و حتی مخالفان وی به این مهم اذعان داشتند.
وی تصریح كرد: مدرس در مجلس مطرح می كند كه باید كارخانه هواپیماسازی داشته باشیم و درباره ذوب آهن حرف می زند. در سیاست داخلی معتقد به وفاق ملی بود و از حزب بازی و باند بازی تنفر داشت. با حزب مخالف نبود بلكه معتقد بود در مسائل ریز نباید افتراق وجود داشته باشد و این حرف مهمی بود كه مدرس می زد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه شرایط امروز ایران با دوران مشروطه فرق می كند عنوان كرد: مدرس برای سیاست خارجی و حفظ منافع ملی فكر های بسیاری داشت و نگاهش و شخصیتش راهبردی بود.
شبك**1708 ** 1908
تهران - ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت : چوب لای چرخ دولت گذاشتن را نمی پسندم مجلس چنین روحیه ای ندارد ممكن است نمایندگان از دولت انتقاداتی داشته باشند این به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست.