۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۶:۲۱
کد خبر: 83119319
T T
۰ نفر

تنها زيستگاه مولد يوز كشور در حصار جاده ها

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۶:۲۱
کد خبر: 83119319
تنها زيستگاه مولد يوز كشور در حصار جاده ها

بجنورد - ايرنا - پناهگاه حيات وحش مياندشت جاجرم، به عنوان تنها زيستگاه مولد يوزپلنگ آسيايي، اكنون در ميان انبوه جاده هاي ارتباطي گرفتار آمده و تردد روزافزون خودرو، عرصه را بر اين گونه ارزشمند و در آستانه انقراض حيات وحش تنگ كرده است.

به گزارش ايرنا، اين زنگ خطر براي يوز آسيايي در حالي به صدا درآمده كه از ديگر سو سازمان حفاظت محيط زيست اقداماتي براي جلوگيري از نابودي اين گونه وحشي صورت داده كه تا حدي نتيجه بخش هم بوده است.
بنابه گفته كارشناسان محيط زيست، يوز، جانوري دشت زي و آرام است كه براي زيست و تاخت و تاز، نياز به قلمروي امن دارد، اما توسعه شبكه هاي جاده اي، فرصت جولان را از اين گونه ارزشمند گرفته و زمينه ساز بروز تصادفات جاده اي براي آن شده است.
همين يك ماه پيش بود كه يك قلاده يوز جوان بر اثر برخورد با خودرو در مسير سنخواست - جاجرم تلف شد.
وضعيت گونه كمياب و در حال انقراض يوز آسيايي نگران كننده است و در حالي كه فعالان محيط زيست در ايران و جهان تلاش دارند تا از اين گونه محافظت كنند، برخي مسئولان محلي بر طبل ديگري مي كوبند و به اجراي پروژه اي اصرار مي كنند كه نتيجه آن، تنگ شدن عرصه ها بر يوز آسيايي است.
زيستگاه يوز آسيايي در مياندشت جاجرم، از سه جهت غرب، شمال و جنوب در حصار جاده ها قرار گرفته است و اكنون عده اي در شهرستان جاجرم پيگير اجراي پروژه راهسازي سنخواست - جوين در شرق اين منطقه هستند.
مسير سنخواست - جوين، راهي مالرو است كه به گفته صاحب نظران، توسط راهداري و حمل و نقل جاده اي و پليس راه استان، به عنوان جاده تعريف نشده از اين رو نمي توان آن را به عنوان راه دسترسي به رسميت شناخت.

* اجراي اين جاده توجيه ندارد
فرماندار جاجرم در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: مسير سنخواست - جوين يك مسير مالرو است كه در نقشه هاي راهداري و حمل و نقل جاده اي و پليس راه تعريف نشده و از اين رو فعلا نمي توان آن را به عنوان جاده قبول كرد.
رضا آذري اظهار داشت: اجراي اين پروژه در شرايط فعلي اقتصادي، به هيچ عنوان توجيه ندارد و البته نياز و ضرورتي هم براي اجراي آن احساس نمي شود زيرا مسيرهاي موجود مي تواند پاسخگوي نياز اين منطقه باشد.
وي گفت: پروژه هاي عمراني بر اساس اولويت اجرا مي شود و در زمينه راهسازي، اجراي اين جاده فعلا در اولويت مطقه نيست بلكه شتاب دادن به طرح راهسازي ميامي - سنخواست از ضرورت بيشتري برخوردار است.
آذري افزود: يكي از دلايل مطرح شده در پيگيري ها براي اجراي پروژه راه سنخواست - جوين، كوتاه كردن مسير دسترسي به جوين است و حال آنكه مسير كنوني كه از طريق اسفراين به حكم آباد در شهرستان جوين مي رسد، مسير به مراتب كوتاهتري است.
فرماندار جاجرم اظهار داشت: با توجه به مخالفت هاي اداره كل حفاظت محيط زيست استان و فعالان محيط زيست با اجراي پروژه راهسازي سنخواست - جوين، احداث اين جاده اولويت ندارد.

*راه سنخواست - جوين، زيستگاه مياندشت را قفل مي كند
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي از پيگيري ها براي اجراي پروژه راهسازي سخواست - جوين انتقاد كرد و گفت: اين پروژه راهسازي سبب مي شود تا زيستگاه يوز آسيايي در مياندشت جاجرم توسط جاده ها قفل و محصور شود.
سيداصغر مطهري اظهار داشت: اجراي راه سنخواست به جوين در سفر استاندار پيشين به شهرستان جاجرم هم مطرح شد و محيط زيست مخالفت خود را با آن به صراحت اعلام كرد زيرا اگر پروژه مزبور اجرا و اين مسير آسفالت شود، يوز آسيايي در مياندشت جاجرم از هر چهار طرف محصور شده و قلمروش قفل خواهد شد.
وي با بيان اينكه هر گونه اقدام براي اجراي اين راه بدون مجوز و دريافت تاييديه زيست محيطي، غيرقانوني است، تاكيد كرد: با مشاهده هرگونه ماشين آلات و ناوگان راهسازي در اين مسير كه مبادرت به زيرسازي و يا اجرا داشته باشند، با آنان برخورد شده و از طريق مراجع قانوني نسبت به اعمال قانون مبادرت مي كنيم.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي با بيان اينكه آسفالت كردن مسير مزبور به شدت به ضرر گونه هاي وحشي در پناهگاه حيات وحش مياندشت است، گفت: آسفالت راه، سبب افزايش تردد خودرو و در نتيجه ناامن شدن منطقه براي يوزها خواهد شد.
وي افزود: از سوي ديگر آسفالت كردن اين راه، سبب سهولت رفت و آمدها و زمينه ساز حضور شكارچيان غيرمجاز در اين منطقه خواهد شد.
مطهري تصريح كرد: حضور شكارچيان نه تنها خطري براي جمعيت آهوان اين زيستگاه، به عنوان طعمه اصلي يوزها، است بلكه زمينه ساز سرقت يوزهاي آسيايي نيز خواهد بود.
وي با اشاره به سرقت يك قلاده توله يوز آسيايي از مياندشت جاجرم در سال گذشته، افزود: اين يوز در تهران كشف شده و اكنون در پرديسان تهران نگهداري مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي به اعتراف سارقان مبني بر دزديدن توله يوز از مياندشت جاجرم، گفت: جز مياندشت، در جاي ديگري نمي توان توله يوز مشاهده كرد و زاد و ولد يوز به غير از مياندشت در مكان ديگري مشاهد نشده است.
مطهري تاكيد كرد: آسفالت كردن مسير سنخواست- جوين بسيار نگران كننده است زيرا سبب سهولت ترددها و حضور شكارچيان شده و زيستگاه يوز آسيايي را محصور و قفل مي كند.
وي گفت: اجراي اين پروژه حتي اگر در وزارت راه و شهرسازي هم مصوب و رديف اعتباري براي آن منظور شود، بدون تاييديه محيط زيست امكانپذير نخواهد بود.

* محور سنخواست - جوين هيچ اعتباري ندارد
معاون مهندسي و ساخت اداره كل راه و شهرسازي خراسان شمالي نيز گفت: ايجاد جاده سنخواست - جوين هيچ اعتباري ندارد و در حد پيشنهاد و پيگيري توسط برخي از افراد محلي در شهرستان جاجرم است.
علي عليمرداني اظهارداشت: اجراي اين جاده در سفر استاندار پيشين به شهرستان جاجرم مطرح شد اما محيط زيست استان با آن مخالفت كرد.
پناهگاه حيات وحش مياندشت در جاجرم، 85 هزار هكتار وسعت دارد و از امن ترين زيستگاه هاي يوز ايراني محسوب مي شود.
منطقه مياندشت جاجرم كه در سال 52 زير حفاظت قرار گرفته، پوشيده از دشت هاي وسيع با اقليمي خشك، نيمه خشك و تراكم گياهي نسبتا مطلوب است. وجود رودخانه كال شور سبب شده تا منطقه حتي در زمان خشكسالي هم چندان با مشكل كم آبي روبه رو نباشد.
7185/5132
۰ نفر