۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83120829
T T
۰ نفر
مجمع تشخیص نمی تواند قانونگذاری كند

تهران- ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند قانونگذاری كند و در كشور یك مجلس وجود دارد.

به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» امروز - دوشنبه- در نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی كه به مناسبت روز مجلس برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا درمورد جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند قانونگذاری و انتقادهای وارده به این هیات، بیان كرد.
رییس مجلس دهم با بیان این كه مجمع دو وظیفه دارد، یكی از وظایف آن در زمانی است كه اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود كند، اظهارداشت: در زمان امام خمینی (ره) براساس ضابطه ای اگر دو سوم مجلس روی موضوعی تاكید می كرد، دیگر مسئله نیازی به بررسی در شورای نگهبان نداشت كه بعدها با تغییر قانون اساسی، این موضوع تغییر كرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام شكل گرفت،
لاریجانی ادامه داد: یكی دیگر از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مشورتی است و رهبر معظم انقلاب سیاست های كلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می كنند هر چند كه وظایف جانبی نیز وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شكل گرفت و رهبر معظم انقلاب وظیفه نظارت بر اجرای سیاست های كلی را به مجمع تشخیص محول كردند. در این دوره نیز ایشان این اختیار را دادند كه مجمع تشخیص هیاتی برای نظارت انتخاب كند.
وی اشكال موجود را در روش اجرا دانست كه این موضوع ایهام ایجاد كرده و مانند مجلس سنا شده است. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: این در حالی است كه در ایران یك مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی تواند قانونگذاری كند.
لاریجانی یادآور شد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص می تواند موضوعات را به كمیسیون ها ارائه كند تا بررسی های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود. اما مجمع پس از طی مسیر می تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار كند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد.
وی تاكید كرد: در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می تواند تصمیم گیری كند.

**به مصلحت نبودن استیضاح را نمی توان به اقلیتی تحمیل كرد
رییس قوه مقننه همچنین درمورد اظهارات وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی و طرح استیضاح ظریف گفت: ممكن است برخی استیضاح وزیر امور خارجه رابه مصلحت ندانند اما این را نمی توان به یك اقلیت تحمیل كرد. آنها ( اقلیت ) هم می توانند از ابزار استیضاح استفاده كنند ولی مصلحت بودن یا نبودن آن را مجلس شورای اسلامی تشخیص می دهد.
لاریجانی افزود: برخی نمایندگان معتقدند در حال حاضر ، زمان برای استیضاح مناسب نیست ولی به هر حال در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد و تعدادی نوع دیگر فكر می كنند. به همین دلیل مسیر استیضاح در حال طی شدن است.
وی خاطرنشان كرد: نكته ای كه آقای ظریف گفتند مقدمه و موخره ای داشت، در ابتدای این سخنان گفته بودند كسانی كه به CFT نظر می دهند، بر اساس عقیده خود و صادقانه نظر می دهند، برخی هم ممكن است در این زمینه تحت تاثیر باشند. البته اگر بخش دوم را نمی گفت بهتر بود؛ سیاستمدارها گاهی نكاتی را می گویند كه می توانستند نگویند.

**نمی خواهیم دیپلماسی بزك را در كشور دنبال كنیم
در ادامه این نشست خبری خبرنگار شبكه سی . بی . اس پرسید: با توجه به اعلام آمادگی رییس جمهوری آمریكا برای مذاكره بی قید و شرط با ایران، آیا چنین اراده ای وجود دارد؟ مانند برجام 2 یا امثال آن؟
رییس مجلس پاسخ داد: ما از رییس جمهوری آمریكا دو سنخ حرف شنیدیم، یك سنخ حرف های بی حساب و كتاب كه نسبت به ملت ایران جسارت می كند، البته حرف سخیف گفتن،مایه مباهات نیست، ولی او این سخنان را مطرح می كند.
لاریجانی افزود: یك سنخ هم آن است كه در كنار این حرف ها می گویند ما آماده مذاكره هستیم. من فكر می كنم رهبر معظم انقلاب چند بار قبلا گفته بودند كه آمریكایی ها ( باید) درست عمل كنند و به قواعد و به آنچه كه تعهد می كنند پایبند باشند.
وی اضافه كرد: مگر ما قبلا مذاكره نكردیم؟ اگر كشوری یك توافق بین المللی را زیر پا می گذارد و به توافق عمل نمی كند، چطور تقاضای ملاقات می كند؟ من فكر می كنم این اقدام بیشتر یك شگرد است، باطنا دنبال این نیستند. نه آن حرف های سخیف زدنشان معنا دارد و نه این حرف ها كه در كنار آن تكرار كردند، نه این كه از یك معاهده ای را درباره آن سالها بحث شده، ایران در آن مذاكرات مشاركت داشته و بعد در شورای امنیت تصویب شده، خارج می شوند. بنابراین بستگی به رفتار آن ها دارد. به این توافق هسته ای باز گردند، یك گام بردارند تا ما بتوانیم تصمیم بگیریم، راهش این است.
رییس مجلس در پاسخ به سوال دوم همین خبرنگار كه پرسید' آیا این كه آن ها یك گام بردارند نشانه این است كه شما آمادگی مذاكرات مجدد دارید؟' گفت: خیر، ما در حال حاضر شرایط را مهیا این موضوع نمی بینیم، این موضوع در حال حاضر حالت تفنن دارد.
لاریجانی افزود: ما كه نمی خواهیم دیپلماسی بزك را در كشور دنبال كنیم، آقایان اگر به مذاكره معتقد هستند، اول برگردند به چیزی كه زیرپا گذاشتند، حسن نیت از خود نشان دهند، ما این را نمی بینیم، یعنی حرف های سخیف می زنند، حرف های سخیف در حال كاهش دادن سطح و قواره این كشور را از نظر دیپلماسی است.

**مردم انتظار دارند مسئولان مساله پولشویی را حل كنند
رییس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اظهارات ظریف درمورد پولشویی و رحمانی فضلی درمورد پول كثیف در انتخابات و این كه آیا پول كثیف در ایران وجود دارد، اظهارداشت: بحثی كه وجود دارد این است كه آیا در كشور پولشویی داریم یا به قول آقای رحمانی فضلی پول های كثیف داریم «بله» این مساله وجود دارد.
وی افزود: نكته دوم این است كه آیا مردم انتظار دارند مسئولان اظهار نظر كنند یا مساله را حل كنند.
رییس مجلس ادامه داد: برخی اوقات در رسانه ها می بینم بعضی مسئولان می گویند فلان قاچاق وجود دارد و دست بعضی ها هم در كار است. گِرد هم می گویند كه معلوم نیست به كجا می خورد. این از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد.
لاریجانی یادآور شد: مردم شما را در آن سمت نگذاشتند كه چنین اظهارنظرهایی كنید ، بفرمایید آن را حل كنید و اگر اشكالی در قاچاق، دست‌های آلوده، پول‌های كثیف و پولشویی می بینید، شما كه دولت هستید با مجلس بنشینید و آن را حل كنید.
وی همچنین گفت: من فكر می‌كنم یك عملیات روانی از بیرون در حال انجام است كه مستمراً مردم را مضطرب كنند و دروغ هم زیاد می‌گویند و حرف خلاف هم زیاد پخش می‌كنند. یك عده هم در داخل به جای آنكه اینها را حل كنند یك چیزی هم روی آن می‌گذارند. چه حسی به مردم دست می‌دهد؟ اگر در قوه قضاییه هستید خوب رسیدگی كنید چرا اعلام نظر می‌فرمایید؟ یا اگر در قوه مجریه هستید راه حل آن را پیدا كنید، یا اگر در قوه مقننه هستید و فقر قانون وجود دارد قانون آن را مصوب كنید.
رییس مجلس یادآور شد: فكر می كنم شما رسانه ها باید به نكته دوم بیشتر توجه كنید، این كه ما مردم را مضطرب كنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه‌حل ارائه شود. اگر اشكالی وجود دارد باید در بخش‌های مختلف بحث شود.
لاریجانی ادامه داد: یك عده نیز در داخل چیزهایی می گویند كه در قوه قضاییه می تواند مورد رسیدگی قرار گیرد یا قوه مجریه با راه حل بحث را حل كند یا حتی اگر با قوه مقننه ارتباط دارد قانونگذاری در این رابطه انجام شود. در هر صورت مضطرب كردن مردم خاصیتی ندارد و مردم از سیاستمداران انتظار رفع مشكل را دارند.
رییس مجلس دهم همچنین درباره سوال یكی دیگر از خبرنگاران درمورد گفت‌وگوی ملی در كشور گفت: فكر نمی‌كنم گفت‌وگوی ملی احتیاج به میز و صندلی داشته باشد، این مساله به اراده جریانات سیاسی ربط دارد.
لاریجانی اضافه كرد: آنها باید ابتدا روی چالش‌های اصلی كشور و نه نقاط اختلاف كار كنند،با توجه به مشكلات كشور هر چه در داخل كشور اتحاد بیشتر باشد بهتر است.
وی تصریح كرد: دوستان در جریان های مختلف هم بلوغ لازم را دارند كه به دولت پیشنهاد دهند، دوستانی كه در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اظهار علاقه می‌كنند و گاهی اوقات نشست ‌هایی می‌گذارند، اما از جریانات بیرون مطلع نیستند.

**اكنون زمان حل مسائل و مشكلات مردم است
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگی درباره اهمیت بازنگری قانون اساسی و تشكیل مجلس دوم در كشور گفت: این تقسیم بندی درخصوص داشتن مجلس دوم در بعضی كشورها نیز وجود دارد.
لاریجانی اضافه كرد: این كه قانون اساسی باید متناسب با شرایط تغییر كند یا بازنگری شود سال هاست كه مطرح است ولی در حال حاضر زمان مناسبی نیست چرا كه ما با چالش های بزرگ تری همچون تحریم ها و موضوع برجام مواجه هستیم.
وی ادامه داد: فعلا هم كه در قانون اساسی بن بستی وجود ندارد بنابر فكر می كنم باید از این مرحله عبور كنیم و بعد به مسائل دیگر بپردازیم.
وی همچنین گفت: حال زمان این كار نیست كه قانون اساسی را تغییر دهیم چرا كه كار ساده ای نیست و ساز و كارهایی دارد اكنون زمان حل مسائل و مشكلات مردم است كه در اولویت قرار دارد.

**افزایش 20 درصدی حقوق كافی نیست
رییس مجلس همچنین درخصوص انتقاداتی كه نسبت به افزایش 20 درصدی حقوق كارمندان در سال آینده مطرح می شود، گفت: به نظر بنده افزایش 20 درصدی حقوق كافی نیست، اما باید وضعیت كشور را نیز در نظر گرفت.
لاریجانی ادامه داد: در هر صورت باید به تمامی كارگران و كارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلكانی باشد، چرا كه طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشكلات بیشتری روبرو هستند.
وی یادآور شد: در این راستا مركز پژوهش های مجلس بررسی هایی انجام داده كه ارائه شده است مثلا یكی از محورهای بررسی درباره تغییرات مربوط به مسایل انرژی است كه در این رابطه با دولت تفاهمی حاصل نشده است. نظراتی نیز در خصوص ارائه بسته های حمایتی وجود دارد كه باید روی چند نظری كه در این رابطه مطرح شده، به وفاق رسید.

**افزایش قیمت حامل های انرژی تا پایان سال منتفی است
رییس مجلس دهم درخصوص افزایش قیمت بنزین نیز گفت: فعلا بحث بالا رفتن نرخ حامل های انرژی وجود ندارد و موضوع كارت سوخت نباید ابهام ایجاد كند، چرا كه با انجام این مهم قصد جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد.
وی اظهار داشت: باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود، اما به نحوی كه به مردم فشار نیاید، راه حل هایی در این رابطه وجود دارد و از ظرفیت برخی اقتصاددانان و رسانه ها استفاده شده و مركز پژوهش ها نیز در رابطه با این موضوع كار كرده است تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق و همچنین فراهم شدن زمینه كاهش مصرف، به مردم فشار نیاید. در هر صورت این موضوع سه وجهی باید براساس یك مدل باشد كه منجر به تورم نشود و بعید می دانم كه تا پایان سال جاری قیمت حامل های انرژی تغییر كند.

**اروپایی ها از نظر سیاسی اصرار دارند كه پای توافق هسته ای هستند
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص عملكرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نكرد، چرا كه اروپایی ها این موضوع را مطرح كرده و اصرار كردند كه با وجود خروج آمریكا از توافق هسته ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهكارهایی در زمینه توافق ارائه كردند كه گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
لاریجانی افزود: توافق هسته ای یك توافق بین المللی بوده اما یك عنصر مزاحم مشكل ایجاد كرد. اروپایی ها از نظر سیاسی اصرار دارند كه پای توافق هسته ای هستند، اما در عرصه اجرایی می گویند مشكلاتی وجود دارد. در هر صورت مسئله اقتصادی در دنیا به ابزار تبدیل شده به خصوص پس از جنگ سرد این موضوعات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با یادآوری این كه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده در حال مذاكره نهایی با اروپایی ها هستیم، گفت: در حال مذاكره نهایی با اروپایی ها هستند كه اگر مذاكرات نهایی به نتیجه نرسد، تصمیم گیری می شود.

**شرایط باید درباره ادامه حضور در برجام سنجیده شود
رییس مجلس در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اظهارداشت: سازوكارهای مالی اروپایی ها به خاطر فشار آمریكایی ها با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ كنند كه در حال مذاكره هستند ضمن این كه در ایران مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.
لاریجانی یادآور شد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود كه اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا كه ما نیز همچون آمریكا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف كردن این حق بستگی به شرایط دارد.

**رفراندوم موضوعات تخصصی كار مشكلی است
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص به رفراندوم گذاشتن موضوع FATF گفت: برای موضوعات بسیار تخصصی برگزاری رفراندوم كار مشكلی است چرا كه در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: در هر صورت برای بررسی موضوعاتی كه به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضاییه و دولت بحث را حلاجی كنند.
لاریجانی ادامه داد: از چهار لایحه مربوط به FATF ، یك لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و دو لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یكی از لوایح كه شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در كمیسیون ذیربط برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد كه بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می شود.
وی یادآور شد: اگر این شورا مجدداً لایحه را رد كند، برای تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می شود بنابراین بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

**بحث های انتخاباتی باید حدود 4 ماه قبل از انتخابات آغاز شود
رییس قوه مقننه همچنین درخصوص شروع فعالیت های انتخاباتی برخی مجلسی ها و جریان ها گفت: كلاً با توجه به شرایط فعلی كشور و باقی ماندن حدود یك سال و نیم تا انتخابات، ورود به این مسایل به صلاح نیست و این مباحث علاوه بر این كه مورد انتظار مردم نیست عقلایی نیز نیست ، رسانه ها نیز دامن نزنند.
لاریجانی تاكید كرد: در مجلس خیلی حركت انتخاباتی انجام نشده است، ممكن است برخی جریان ها شروع كرده باشند كه خبر آن نیز می رسد، اما امروز وقت رفع مشكلات مردم است و بحث های انتخاباتی باید حدود 4 ماه قبل از انتخابات آغاز شود، بنابراین طرح موضوعات مذكور به مصلحت نیست.
وی در ادامه این نشست خبری درباره مذاكرات چین و آمریكا نیز گفت‌: این كه چین جلوی یك جانبه گرایی آمریكا در حوزه اقتصاد را بگیرد، خوب است، ما با چین روابط بلند مدتی داریم.
عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در سفری كه چند سال پیش به چین داشتیم ، كشور چین كشوری مهم و تاثیرگذاری است؛ خصوصا در حوزه‌های تامین انرژی و سرمایه‌گذاری در ایران امكاناتی فراهم است و ما از نقش‌آفرینی چین در ایران استقبال می‌كنیم.

**باید براساس شرایط فعلی انتظارات را از بودجه مطالبه كنیم
لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره لایحه 98 و اهدافی كه مجلس در بودجه پیگیری می كند، بخصوص درباره جایگاه ارز در آن، گفت: باید براساس شرایط فعلی انتظارات را از بودجه مطالبه كنیم مسائل همچون فروش نفت و تحریم ها، صادارت و واردات تاثیراتی در قیمت ها دارد.
رییس مجلس تاكید كرد: در بودجه سعی می كنیم نظراتی كه نزدیك به واقعیت را قبول كنیم. بعضی از تنگناهایی كه به وجود آوردند، تاثیراتی روی قیمت ها می گذارد اما برای ما نیازهای مردم مهم است بنابر این تلاش می كنیم ارزی كه به مردم داده می شود به قیمت پایین باشد كه تاثیر زیادی روی زندگی آنها به خصوص در بخش بهداشت و معیشت آنها نداشته باشد.
لاریجانی با بیان این كه دو مساله مطرح است، تصریح كرد: برخی معتقدند قیمت ها را یكسان و یارانه را بیشتر كنیم و برخی می گویند این باعث رشد تورم می شود اما نظری كه معقول واقع شده این است كه قیمت پایین را توافق كنیم.
وی یادآور شد: بخش دیگر مورد توجه ما این است كه سعی می كنیم به وضعیت آبادانی كشور لطمه وارد نشود چرا كه وقتی قراردادی كاهش پیدا می كند حقوق و مزایا و موارد مورد نیاز كه همان دولت گسترده است كه گفتیم ایجاد می كند اینجا بروز پیدا كرده است بنابر این فشار بر بخش عمرانی وارد می شود كه باید برای آن چاره اندیشید.
رییس مجلس خاطرنشان كرد: رویكرد سازمان برنامه و بودجه در این سال ها انتشار اوراق مشاركت یك ساله و دو ساله بوده است.
لاریجانی به مشكلات پیمانكاران برای نقد اوراق مشاركت اشاره كرد و گفت: بنابر این پیشنهاد ما این بود كه طرح های عمرانی نیمه تمام را واگذار كنند.
وی خاطرنشان كرد: بنابراین امسال در این زمینه فشار می آوریم و ساز و كار بیشتری لحاظ می كنیم كه از این فرصت بهتر استفاده شود، یعنی هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام را آنها واگذار كنند و ما به آن منابعی اضافه كنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما برای طبقات پایین تر كشور نیز به دنبال ساز و كارهایی هستیم كه بتوانیم با وجود فشارهای موجود، آنها زیاد مورد مشقت قرار نگیرند.
لاریجانی تصریح كرد: نكته دیگری كه در بودجه امسال مورد توجه است، تسهیل در سرمایه گذاری است اما هنوز با این كه قانون پنجره واحد را تصویب كردیم كه دولت قوانین دست و پا گیری را بردارد همچنان رتبه ما رتبه پایین است كه این نشان می دهد در این زمینه كار دقیقی انجام نشده است، چرا كه از بخش هایی است كه می تواند فضای كسب و كار را تحت تاثیر قرار دهد.
وی یادآور شد: در بودجه عناصر غیرمشخص كم نیست بنابر این بودجه سال 98 باید مقداری سیال تر باشد و چنین پارامترهایی را در آن نظر بگیریم.
رییس مجلس دهم درخصوص این كه آیا ارز كالاهای اساسی باید همانند سال گذشته چهار هزار و 200 تومان باشد، گفت: هنوز مجلس به این موضوع ورود نكرده است باید در هنگام بررسی این لایحه در این خصوص تصمیم گیری شود، نكاتی در این زمینه وجود دارد كه باید ببینیم می خواهیم همچنان دو نرخی بودن را ادامه دهیم یا این كه شیوه دیگری را در نظر بگیریم.

**تحرك نمایندگان در مجلس بستگی به خود آنها دارد
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نوع عملكرد نمایندگان و فعالیت آنها نیز اظهار داشت: نمایندگان را مردم انتخاب می كنند و كار آنها بستگی به خود افراد دارد چنانچه هركس در مجلس كار و تلاش كند امور مجلس پیش می رود و حتی اگر كسی در جمهوری اسلامی ایران صرفا فكر كند 80 درصد فكرش پیش می رود، برای مثال همكاران ما آقایان پورابراهیمی، بحرینی و خانم حسینی درباره ارز اقداماتی كرده و دولت را در موضوعی متقاعد كردند كه این كار مهمی بود لذا نمایندگان هر فكری كه داشته باشند در آن باره اقدامی می كنند كه ممكن است مجلس آن را نپذیرد اما انجام كار مهم است لذا خوب است نمایندگان مجلس مثل آقای قاضی پور فعال باشد. تحرك نمایندگان بستگی به خود افراد دارد.
رییس مجلس در ادامه با بیان این كه مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشكلات حوزه انتخابیه صرف می شود، خاطرنشان كرد: در این خصوص چاره ای نیست چرا كه نمایندگان ارتباط زیادی با مردم دارند و برخی مشكلات ملی و برخی دیگر منطقه ای است كه گاهی به آن ها خرده گرفته می شود اما نمایندگان یك كانال ارتباطی حكومت با مردم هستند لذا حتی اگر موارد مدنظر آن ها تصویب نشود اقدامات آن ها به كشور آرامش می دهد.
لاریجانی به مشكلات اخیر ارز اشاره كرد و گفت: اگر قوه قضاییه برای مبارزه با اخلالگران از رهبری اجازه نمی گرفت و سران قوا در این خصوص تصمیم گیری نمی كردند، كشور آرام نمی شد.
وی ادامه داد: كمیسیون عمران كار مهمی در قانون بودجه درمورد موضوع ریل و حمل و نقل ریلی انجام داد كه اگر از فاینانس استفاده شود 15 درصد از صندوق توسعه لازم دارد لذا از آن جایی كه اتصال فارس به مرزهای شمالی به لحاظ ترانزیتی بسیار مهم است لازم است تلاش های فردی و كمیسیونی در این خصوص دنبال شود همچنین مشكل قیمت گندم نیاز به قانون نداشت كه صرفا با صحبت با دولت موضوع حل شد.

**نباید عجولانه برای برجام تصمیم گرفت
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال كه آیا هیات نظارت بر برجام تشكیل جلسه می‌دهد ، گفت: این شورا تشكیل جلسه می‌دهد، به خاطر ندارم آخرین جلسه یك ماهه پیش بود یا سه هفته گذشته اما جلسات تشكیل می‌شود و گزارشات و تصمیماتی نیز ارائه و گرفته می‌شود و نخواهید كه تصمیمات را بگوییم اما همین كافی است كه بگوییم مسائل رصد می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: همچنین آقای ظریف گزارش مستمری از برجام به مجلس و كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال می‌كند و مسائل در مجلس مطرح می‌شود.
وی تأكید كرد: مسئله برجام پیچی دارد كه نباید عجولانه در مورد آن تصمیم گرفت بلكه لازم است در مورد تمام ابعاد آن بحث شود.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: بر اساس تصمیم هیات نظارت بر برجام است كه موضوع مذاكرات آن ادامه دارد، در خصوص مسئله هسته‌ای با كشورهای دیگر در حال مذاكره هستیم و آخرین نظر اروپایی‌ها را كسب می‌كنیم كه این مذاكرات به صورت تلفنی، حضوری و در سطوح مختلف انجام می‌شود، سرجمع شرایط برجام در حال روشن شدن است.
لاریجانی در پاسخ به این سوال كه با توجه به بحران‌های چند وجهی محیط زیست در كشور آیا نهایی شدن توافق‌ پاریس را به صلاح می‌دانید با توجه به این كه برخی الحاق به این توافق نامه را ضروری دانسته و برخی دیگر معتقدند كه این موضوع مغایر با منافع ملی است، گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شد. مجلس آن را تصویب كرد و به شورای نگهبان رفت. اكنون كمیسیون مربوط در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان است. این یعنی مجلس به این لایحه رای داده است. این كه اختلاف نظر وجود داشته باشد اشكالی ندارد. اما این ظرفیتی است كه برای آینده مفید خواهد بود، انشاالله بررسی‌ها در كمیسیون انجام شده و در صحن مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

**حریت نمایندگان باید حفظ شود
رییس قوه مقننه در پاسخ به این سوال كه شفافیت در آراء مطالبه مردم است، چه اقدامی در این زمینه شده است، اظهارداشت: شفافیت باید انجام شود اما موضوع مهم تر حریت نمایندگان است، باید كاری شود تا حریت نمایندگان حفظ شود، قوام مجلس بر این است كه هر كس بر اساس مصلحت كشور و با حریت اعلام نظر كند.
لاریجانی خاطرنشان كرد: ما در مریخ صحبت نمی‌كنیم، در ایران هتاكی و فشار وجود دارد. در كشور از این مسائل وجود دارد و برخی می‌ترسند و عده‌ای نمی‌ترسند.
وی همچنین گفت: برخی نمایندگان از شهرهایی آمده‌اند كه با هر اعلام نظری برایشان مشكل ایجاد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند، باید فرهنگ رفتاری تغییر كند، متأسفانه با مشكل اخلاق سیاسی در ایران مواجه هستیم. سقراط ایرانیان را با اخلاق‌ترین افراد می‌دانست، باید چنین الگویی از ایران به جای بماند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سایت‌ها به نمایندگان توهین می‌شود و آنها را منافق خطاب می‌كنند، باید شرایط مناسب شود تا شفافیت آراء دنبال شود هر چند كه موافق شفافیت آراء هستم اما نگرایی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

**كمیسیون آموزش و تحقیقات مسئله بورسیه‌ها را پیگیری كند
لاریجانی همچنین در خصوص مشكلات پیش آمده برای برخی دانشجویان بورسیه، خاطرنشان كرد: تا جایی كه مطلع هستم مشكلات حل شده و مشكلات باقی مانده در دیوان عدالت اداری مورد پیگیری قرار گرفته و اگر دیوان حكمی در این زمینه تصویب كرده باشد از كمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهیم پیگیری كند و طبق قانون مسئله برطرف شود.

**شرایط امروز آمادگی پیگیری نظام پارلمانی را ندارد
رییس مجلس در پاسخ به این سوال كه رهبرمعظم انقلاب بر نظام پارلمانی تأكید كرده اند، توضیح داد: ایشان در سفر به كرمانشاه این موضوع را در جمعی مطرح كردند، من هم آن را كار خوبی می‌دانم و در مجموع مسئله را برای شرایط كشور مناسب می‌دانم.
لاریجانی ادامه داد: موضوع نظام پارلمانی را از ایشان سوال كردم، فرمودند مثال زده‌اند و منظورشان این نبود كه حتماً انجام شود، هر چند كه اعتقاد دارم شرایط امروز آمادگی این را ندارد كه در این زمینه كار شود.
وی گفت: مطالعات بر روی نظام پارلمانی كار سختی نیست اما ظرف زمانی كنونی مناسب امر نیست.
رییس مجلس دهم در پاسخ به میزان تعطیلات نمایندگان گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر سه هفته جلسه علنی، نمایندگان یك هفته به مناطق حوزه انتخابیه مراجعه می‌كنند، در واقع نمایندگان تعطیل نیستند بلكه مشكلات و آبادانی منطقه را پیگیری می‌كنند كه كار شاقی است.
لاریجانی با بیان این كه حضور در حوزه‌های انتخابیه ارتباط با حكومت است، اظهار داشت: در واقع جلسات رسمی مجلس تعطیل است اما نمایندگان مشغول كار هستند.

**وحدت در سطح حكومت ایجاد شده است
وی در پاسخ به این سوال كه در تنگناهای كنونی، وحدت ملی وجود دارد و آیا عزمی برای حل مسائلی چون سال 88 وجود دارد، اظهارداشت: در شرایط فعلی هر گامی در زمینه وفاق در كشور به وجود آید و باعث شود نیروهای علاقمند به ایران به یكدیگر نزدیك شوند ضرورت دارد.
رییس مجلس دهم تأكید كرد: در سطح حكومت این كار انجام شده و طبق ساز و كاری كه رهبری بیان داشته، سران قوا جلساتی مستمر دارند و این جلسات فارغ از نشست‌های دیگر است. در آنجا بحث‌هایی در خصوص اختلاف نظر قوا نیز مطرح می‌شود و در نهایت به همگرایی منجر می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: در این باره كه وفاق در بین جریان‌های سیاسی افزایش یافته است، نمی‌توانم بگویم پیشرفتی داشته‌اند، باید در جریان‌های سیاسی وفاق بیشتر شود.
وی درباره حل مسائلی چون سال 88 گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این مسائل را دنبال می‌كند، آنها بررسی‌هایی برای حل آن انجام داده‌اند.
رییس قوه مقننه در پاسخ به این سوال كه تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل چه ضرورتی دارد، عنوان كرد: بحث جدیدی نیست، در گذشته نیز مطرح می‌شد و ضرورت دارد چرا كه شورای امنیت سازمان ملل یك جانبه تصمیم می‌گیرد و از مرجعیت افتاده، در حمله به عراق با مصوبه شورا اتفاقی رخ نداد اما با زورگویی آمریكا شاهد حمله بودیم كه ترامپ درباره آن می‌گوید 8 هزار میلیارد دلار هزینه كرده است.
لاریجانی همچنین گفت: سازمان ملل و شورای امنیت آن باید مرجعیت داشته باشند و به موقع تصمیم بگیرند اما درباره یمن تصمیم نگرفت و مرجعیت آن صدمه دید از این رو هماهنگی‌هایی در منطقه به وجود آمده است كه دلیل آن ضعف سازمان ملل و شورای امنیت است.
وی تأكید كرد: تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل به آسانی نخواهد بود، ساختار زورگویانه در آن زیاد است و تا حل مسئله زمان می‌برد

**هیچ نهادی حتی از روی مصلحت نباید اقدام به قانونگذاری كند
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فضای كسب و كار گفت: در این باره قانونی برای تسهیل فضای كسب و كار تصویب شده است و باید دید اگر اقدامات به درستی انجام نمی شود در حوزه قوانین است یا بخش دستورالعمل های دولتی ضمن اینكه باید برخی قوانین كه مانع تسهیل فضای كسب و كار است حذف شود از این رو ما از اقدامات اتاق بازرگانی و بخش های صنفی برای مطابقت قوانین با مجلس استقبال می كنیم.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره برخی لوایح كه در مجمع یا شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به تصویب رسید، اظهار داشت: این لوایح در مجمع و شورای هماهنگی تصویب نشد بلكه آنها صرفا توصیه هایی در این خصوص ارائه دادند ضمن اینكه ما نیز معتقدیم حتی از روی مصلحت نیز نباید در نهاد دیگری قانونگذاری صورت بگیرد.
وی خاطرنشان كرد: در خصوص لایحه اصلاح قانون چك تضمینی گفته شد 8 هزار میلیارد تومان از طریق چك های غیرقابل پیگیری منتقل می شود كه پشتوانه ای برای بررسی این لایحه می خواستند كه توصیه شد در این خصوص به صورت درخواست دو فوریت شود چرا كه موارد طرح شده در این لایحه نیاز به قانونگذاری دارد.

**برخی موضوعات برای اعتمادسازی مردم نیاز به تصویب قانون دارد
لاریجانی در ادامه با بیان این كه درباره برخی موضوعات دولت به تنهایی می تواند تصمیم بگیرد و درباره برخی دیگر باید قانونگذاری شود، عنوان كرد: برای مثال معافیت مالیاتی برای افرادی كه طرح های عمرانی نیمه تمام را برعهده میگیرند نیاز به مصوبه مجلس دارد یا برخی موارد كه حتی نیاز به قانون ندارد برای اعتمادسازی قانون تصویب می شود چنانچه برای سپرده گذاری ارزی قانون نیاز نیست اما برای اعتماد مردم تصویب می شود.
رییس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه العالم درباره بحران یمن یادآور شد: با تجزیه یمن مخالف هستیم چنانچه با تجزیه عراق نیز مخالف بودیم و پشت دولت عراق ایستادیم تا این اتفاق نیفتد چرا كه پشت این قضیه آسیب به منطقه است.

**ارائه نظر نمایندگان درباره ربیس مجلس حق آنها است
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات برخی نمایندگان مجلس مانند پیگیری موضوع بررسی كفایت ریاست مجلس به این خاطر كه تصور می كنند رئیس مجلس قصد جبران مافات برخی مواضع آنها را دارد، گفت: در این خصوص نظری ندارم و معتقدیم پیشگویی ها و ضمیرخوانی ها درست نیست و این حق نمایندگان است كه درباره رئیس مجلس نظراتی داشته باشند.
وی ادامه داد: توصیه دین این است كه تا جایی كه می توانیم از الفاظ دیگران حمل به صحت كنیم به خصوص كه نمایندگان منتخب مردم هستند و جنس ما دلگیری نیست و منافع كشور مهم است لذا ضرورتی به سوءظن نیست.
رییس مجلس همچنین در پاسخ به ادامه سوال خبرنگار كه تأكید كرد این نظرات عین گفته برخی نمایندگان بوده و صرفا برداشت ذهنی نیست، خاطرنشان كرد: تشخیص آنها نسبت به من اشتباه بوده چرا كه تاكنون مسیری را طی كرده ایم كه تا جایی كه می توانیم مشكلات اصلی كشور را برطرف كرده و مسائلی از این دست دلگیری‌ها نپردازیم.

**باید در راستای كوچك سازی دولت گام برداریم
رییس قوه مقننه همچنین درابتدای این نشست خبری توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت كشور ارائه كرد.
لاریجانی افزود: امروز در كشور با چالش هایی مواجه هستیم و تمام تلاش ما این است كه بتوانیم این چالش ها را حل كنیم.
وی با بیان این كه حجم گسترده دولت باید كوچك تر شود، خاطرنشان كرد: پهن پیكر بودن دولت هزینه های زیادی دارد، از این روز تمام تلاش ما باید این باشد كه حجم دولت كوچك شود در این زمینه گام های اولیه ای در برنامه ششم توسعه برداشته شد. كه امیدواریم ادامه یابد.
رییس قوه مقننه ادامه داد: اگر دولت می خواهد متوازن و كوچك شود باید سریع تر گام بردارد.
لاریجانی یادآور شد: البته به گفته سازمان اداری و استخدامی در این مسیر پیشروی هایی انجام شده ولی من هنوز گزارش رسمی در این خصوص دریافت نكرده ام.
لاریجانی همچنین با یادآوری این كه نظام بودجه ریزی در كشور بسیار قوی نیست، گفت: نظام بودجه ریزی باید براساس عملكرد باشد تا بتوان به صورت واقعی باشد.
وی تصریح كرد: دیوان محاسبات و مركز پژوهش های ومجلس برای نظام بودجه ریزی برنامه ریزی هایی كرده اند كه طرح آن هم اكنون در كمیسیون برنامه و بودجه مجلس است.
وی تاكید كرد: وضعیت نقدینگی كنونی از معضلات اصلی كشور است كه باید به آن توجه ویژه كرد.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم كه طرح های عمرانی را واگذار كند البته فكر نمی كنم كار مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.
لاریجانی تصریح كرد: اخیرا در شورای هماهنگی سه قوه بر این موضوع تاكید كردیم و بنا شد در این زمینه اقدامات بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین به موضوع صندوق های بازنشستگی اشاره كرد و گفت: برای این موضوع كار اولیه ای در بودجه امسال انجام شده و به دولت این اختیار را دادیم تا پیگیری های لازم را انجام دهد ولی هنوز تحركی ندیدیم، اگر گام های خوب برداشته شود، می توانیم تا سال بعد گام های موثرتری برداریم.
رییس مجلس به تصویب 128 قانون در مجلس اشاره كرد و اظهارداشت: برخی از قوانین نیز احتیاج به اصلاح دارند، همچنین برخی دیگر تنقیح قوانین می خواهد چرا كه بخشی از آن ها منسوخ شده و به طور كل حجم قوانین بالا است كه در این زمینه معاونت حقوقی ریاست جمهوری با همكاری مركز قوانین مجلس در حال تنقیح قوانین هستند.
لاریجانی با یادآوری تصویب قانون اشتغال پایدار روستایی، اظهار داشت: این قانون بسیار مهم بود كه با اذن رهبری 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه كشور برداشت شد و همین مقدار نیز بانك ها سرمایه گذاری كردند كه اگر كار با سرعت بیشتر انجام شود جوانان در روستاها شاغل شده و ماندگار می شوند.
وی قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای را از دیگر قوانین مهم مصوب مجلس دانست و افزود: تا پیش از این هرم نیروی انسانی در منظر تخصصی وارونه بود و به جای متخصصان زیاد دانشگاهیان زیادی داشتیم كه باید با این قانون برعكس شود.
وی خاطرنشان كرد: قانون مدیریت مصرف سوخت، احكام دائمی توسعه كشور، قانون استاندارد، قانون برنامه ششم كه چالشی میان دولت و مجلس بود كه حل شد، قانون صدور چك، قانون حمایت از حقوق كودكان، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون كاهش اعدام، قانون ثبت اختراعات، قانون هوای پاك و خاك و قانون منع به كارگیری بازنشستگان از قوانین مهم مورد تصویب مجلس بود.
رییس مجلس درمورد طرح ها و لوایحی كه در دست بررسی مجلس است، گفت: مواردی همچون صندوق مكانیزه، بانك مركزی، ارزش افزوده و موضوع بانك ها در كمیسیون ها در حال رسیدگی است كه به عنوان قوانین مادر شناخته می شود، همچنین قانون تجارت، قانون بزرگی است كه اگر شورای نگهبان به آن ایراد نمی گرفت و به صورت اصل 85 رسیدگی می شد، بهتر بود. همچنین قانونی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از محیط بانان و جنگلبانان در مجلس پیگیری می شود.
رییس قوه مقننه به برگزاری 28 جلسه میان دولت و مجلس برای حل چالش های كشور كه نیاز به قانون نداشته و صرفا سهم مشترك می خواهد، اشاره كردو گفت: در این جلسات پیرامون مباحثی همچون فضای مجازی، بحران آب، سرمایه گذاری، آسیب های اجتماعی، ریزگردها، بازار ارز و وضعیت بانك ها بحث و بررسی صورت گرفت.
لاریجانی در ادامه با یادآوری بعد نظارتی مجلس اظهارداشت: دیوان محاسبات بررسی مستمری در این خصوص داشته و هفت هزار و 600 گزارش حسابرسی در سطح ملی و استانی به مجلس ارائه داد كه پیرامون موضوعاتی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانه ها بود كه برای برخی از موارد تا دو هزار و 700 پرونده در این دیوان تشكیل و برای هزار و 100 پرونده رأی صادر شد كه باعث شد منابع زیادی به خزانه بازگردد.
وی یادآور شد: معاونت نظارت با جدیت در حال كار روی نحوه اجرای قوانین است كه در این خصوص آیین نامه های مربوطه را به كمیسیون های مربوطه برای پیگیری می دهد تا تدابیر لازم اخذ شود.
سیام*9121*3061*1058*1336
۰ نفر