۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 83120932
T T
۰ نفر
حمايت ترامپ از بن سلمان، اثبات استاندارد دوگانه آمريكا است

تهران- ايرنا- المانيتور در يادداشتي نوشت: حمايت دولت دونالد ترامپ از حكومت هاي خودكامه اي همچون عربستان سعودي اثبات و يادآور استانداردهاي دوگانه واشنگتن در زمان جنگ سرد و حمايت از حكومت هاي خودكامه آن دوران است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، 'جك دتچ' خبرنگار المانيتور در پنتاگون در يادداشتي با عنوان 'دولت ترامپ به دنبال غبارروبي شيوه قديمي جنگ سرد براي نجات روابط با سعودي هاست' افزود: دولت 'دونالد ترامپ' در حال غبار روبي از سياست خارجي دوران جنگ سرد ايالات متحده براي توجيه حمايت خود از رياض است.
'مايك پمپئو' وزير امور خارجه آمريكا اين هفته در روزنامه وال استريت ژورنال پيش از آنكه مجلس سناي آمريكا لايحه پايان حمايت ايالات متحده از ائتلاف جنگ يمن به رهبري عربستان سعودي را به پايان برساند، با اشاره به مقاله اي كه در سال 1979 ميلادي به چاپ رسيده بود اند، توضيح داد چرا رئيس جمهوري آمريكا همچنان با وجود خشم بين المللي از 'محمد بن سلمان' وليعهد سعودي به دليل قتل 'جمال خاشقچي' روزنامه نگار همچنان به حمايت از وي ادامه مي دهد.
اين 'استاندارد دوگانه' يادآور راهبرد 'جين كرك پاتريك'، دموكراتي كه بعدها تغيير حزب داد و به عنوان سفير سازمان ملل متحد در دولت 'رونالد ريگان' مشغول به كار شد، است كه در آن زمان از ايالات متحده خواست از حكومت هاي خودكامه محافظه كار در دوران ديكتاتوري كمونيستي در اوج دوران جنگ سرد حمايت كند. اين ماجرا پس از انتقادات دولت 'جيمي كارتر' رئيس جمهوري وقت آمريكا از پرونده هاي حقوق بشري متحدان آمريكا در نيكاراگوئه و ايران بود.
پمپئو در اين مقاله توضيح داد: 'تمايلات شديد ايدئولوژيكي كارتر وي را نسبت به منافع ملي آمريكا كور كرده بود. اين در حالي است كه اولويت نخست ترامپ همواره منافع آمريكا است'.
سال گذشته هم در يادداشت محرمانه اي كه توسط تارنماي 'پوليتيكو' فاش شد، 'برايان هوك' كه اكنون رئيس گروه اقدام ايران است با الگو قرار دادن كرك پاتريك، 'ركس تيلرسون' وزير پيشين امورخارجه را تحت فشار قرار داده بود تا در بحث سياست خرجي موضعي واقعي بگيرد.
اما همكاران 'كرك پاتريك' كه در سال 2006 ميلادي در گذشت مي گويند: پمپئو در مقاله خود به نكات كليدي اشاره كرده است. آنها گفتند: كرك پاتريك به شدت به دنبال رد اين انديشه بود كه ايالات متحده پس از جنگ ويتنام به لحاظ اخلاقي سقوط و با حمايت از رژيم هاي استبدادي تير خلاص را به اصلاحات دموكراتيك شليك كرده بود.
'جاشوا مراچيك' از تحليلگران مستقر در واشنگتن مي گويد: ستايش ترامپ از 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري روسيه و 'كيم جونگ اون' رهبر كره شمالي، از سياست خارجي دولت ايالات متحده جدا ناشدني است.
وي افزود: 'قطعا ترامپ براي رويكرد در پيش گرفته نسبت به اين دو كشور اقتدارگرا تحت تاثير كرك پاتريك نيست. تنها چيزي كه در مورد ترامپ مي توان گفت اين است كه او عاشق كيم جونگ اون شده است.'
يكي از مقامات پيشين كاخ سفيد در اين باره به المانيتور گفت: تلاش براي كشف يك الگوي دقيق از تمايل آشكار تيم ترامپ براي نگاه متفاوتش به نگراني هاي حقوق بشري به دنبال راه ديگري براي نگراني هاي حقوق بشر تنها وقت هدر دادن است.
وي افزود: اما يكي از چيزهايي كه ما در مورد ترامپ مي دانيم اين است كه او يك تاجر است و همين نگاه تاجرگونه هم در كسب و كار و هم به عنوان رئيس جمهوري در او وجود دارد. اين نگاه ترامپ ويژه شخص اوست و اگر بخواهيم فرض بگيريم ترامپ در اين خصوص راهبرد بزرگي در پيش گرفته است، خطر زيادي كرده ايم.
'تارنماي المانيتور از فوريه 2012 توسط 'جمال دنيل' يكي از عرب‌هاي آمريكايي تبار در واشينگتن، دي.سي. پايه گذاري شد. المانيتور به جمع‌آوري گزارش و تجزيه و تحليل در مورد خاورميانه از جمله خليج فارس، مصر، ايران، اسرائيل، دولت فلسطين و ديگر كشورها مي‌پردازد. اين تارنما با رسانه‌هاي بزرگ خبري در خاورميانه نيز همكاري مي‌كند'.
اروپام**7276**2040
۰ نفر