۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۸:۱۵
کد خبر: 83121833
T T
۰ نفر
كارشناسان رسمی دادگستری بازوان توانمند قضات هستند

كرمان - ایرنا - رئیس دادگستری شهرستان جیرفت با بیان اینكه كارشناسان رسمی دادگستری بازوان توانمند قضات در دادرسی عادلانه هستند گفت: مبنای آرای دادگاه در بیش از 90 درصد پرونده های قضایی كه نیاز به كار كارشناسی در موضوعات مختلف دارد بر اساس نظریه ارائه شده از سوی كارشناسان است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دادگستری كل استان كرمان، احمدعلی انجم روز در گردهمایی قضات جنوب استان با حضور اعضای هیات مدیره كانون كارشناسان رسمی استان و كارشناسان جنوب استان كرمان افزود: بی شك كارشناسان رسمی دادگستری یكی از بازوان توانمند قضات در دادرسی عادلانه هستند و لازم است كارشناسان در كار خود حساسیت ویژه ای داشته باشند.
وی اظهار داشت: كارشناسان باید تلاش كنند علاوه بر داشتن تعهد، تخصص و تبحر خاص، از نظر علمی بروز باشند زیرا اساس آراء قضایی، نظریات كارشناسی كارشناسان دادگستری است.
این مقام قضایی به اهمیت كار كارشناسان اشاره كرد و گفت: كار قضاوت، ظریف و مهم است و با جان و مال و ناموس مردم سر و كار دارد و باید توجه داشت كه نظریات كارشناسی هم به دلیل نقش مستقیم در صدور آرای قضایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رئیس دادگستری شهرستان جیرفت افزود: كارشناسان باید عدالت و وثاقت را رعایت كنند و اعمال، رفتار آنها به گونه ای باشد كه مردم به نظریات آنها اعتماد كنند.
انجم روز، ضمن تقدیر و قدردانی از همكاری و تعامل كارشناسان جنوب استان كرمان با دستگاه قضایی ادامه داد: خداشناسی، پاكدستی و سلامت كارشناسان در امر كارشناسی، عدالت قضایی را در پی خواهد داشت.
** كارشناسان رسمی دادگستری باید حلقه مفقوده پرونده را پیدا كنند
دادستان جیرفت نیز گفت: هنر كارشناسان رسمی دادگستری این است كه با توجه به تخصصی كه دارند حلقه مفقود پرونده را پیدا كنند تا سرعت رسیدگی به پرونده افزایش یابد.
حسین سلامی اظهار داشت: كشف علمی و استفاده از دانش روز در رسیدگی به پرونده‌ ها، كمك زیادی به قضات می كند و علاوه بر آن نظریات كارشناسان اگر با تكیه بر دانش روز ارائه شود جایگاه كارشناسان رسمی در امر قضا مشخص می شود.
این مقام قضایی به تخلفات كارشناسان اشاره كرد و افزود: برخی از كارشناسان مبلغی غیر از مبلغ تعیینی توسط قاضی از اصحاب پرونده دریافت می كنند كه این شائبه اعمال نفوذ در پرونده ها را بوجود می آوردو چنانچه دستگاه قضایی از این امر مطلع شود، فرد كارشناس را به دادسرای انتظامی كانون كارشناسان معرفی می كنند.
سلامی گفت: كارشناسان رسمی دادگستری باید موارد خواسته شده قضایی را به دقت و موشكافانه برای قاضی پرونده بیان و تشریح كنند.
این مقام قضایی افزود: موضوع پرونده در تعیین كارشناس باید مد نظر قضات قرار گیرد و قضات دادسرا و دادگاه در همان رشته خاص، كارشناس مجرب تعیین و درخواست كارشناسی كنند.
3029