به گزارش ايرنا، ايستگاه قطار محمديه در سال 1378 با هدف كاهش تردد قطارها، از داخل شهر قم به محور جنت آباد كه جاده اي روستايي در بخش مركزي استان مي باشد، منتقل شد؛ اين ايستگاه حدود 13 كيلومتر از آزادراه قديم قم - كاشان و 20 كيلومتر از شهر قم فاصله دارد و محور آن به اندازه اي باريك است كه 2 خودرو سواري هنگام آمد و شد در اين محور، نمي توانند به طور همزمان از كنار هم عبور كنند.
ايستگاه محمديه علاوه بر قرار گرفتن در خارج از شهر و كم عرض بودن مسير دسترسي به آن، از روشنايي لازم برخوردار نيست و براي تردد مسافران مناسب نمي باشد، به ويژه در نيمه هاي شب، مسافراني كه قصد دارند از داخل شهر به ايستگاه و يا از ايستگاه به داخل شهر آمد و شد داشته باشند، ممكن است با خطرهايي مواجه شوند.
از زماني كه ايستگاه راه آهن محمديه به خارج از شهر منتقل شده، اقدامي براي ساماندهي و رفع مشكلات آن انجام نشده است و اكنون كه 19 سال از آن زمان مي گذرد، اين مشكلات همچنان پابرجاست.
از سوي ديگر استان قم هر سال پذيراي بيش از 20 ميليون زائر داخلي و خارجي است و قطار ظرفيت مناسبي براي جابه جايي بخشي از اين مسافران است؛ ولي بي توجهي مسئولان امر در رسيدگي به كمبودهاي ايستگاه محمديه، مانع اقبال عموم مردم در استفاده از اين ظرفيت شده است.
** دستگاه هاي مسئول مسير ايستگاه محمديه قم را ساماندهي نمي كنند
مديركل راه آهن قم در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: مسير دسترسي به ايستگاه قطار محمديه قم با مشكلات زيادي مواجه است و دستگاه هاي مسئول استان به اين مسائل رسيدگي نمي كنند.
محسن اعتماد با اشاره به بي توجهي دستگاه هاي ذيربط براي حل مشكل محور جنت آباد به سمت ايستگاه محمديه، افزود: اداره كل راه و شهرسازي بايد آسفالت و شركت برق نيز روشنايي اين محور را تامين نمايد.
وي با بيان اين كه نبود اعتبار دليل دستگاه ها در بي توجهي به وضعيت ايستگاه محمديه است، بيان كرد: راه آهن نيز با مشكلات عديده اي مواجه است، ولي در مدت 2 سال بيش از 30 ميليارد ريال براي ساماندهي اين ايستگاه از اعتبارات راه آهن هزينه شده است و باز هم حاضريم هزينه كنيم.
وي تصريح كرد: مسير دسترسي به ايستگاه محمديه، غيراستاندارد مي باشد و اين محور به اندازه اي باريك است كه 2 خودرو به سختي مي توانند از كنار هم عبور نمايند، دست اندازها و افتادگي هاي اين محور نيز از ديگر مشكلات آن است.
به گفته اعتماد، نبود روشنايي در مسير دسترسي، اين ايستگاه را از نظر امنيتي با مشكلات زيادي مواجه نموده است.
وي با انتقاد از سرويس دهي نامناسب شركت اتوبوسراني به مسافران اين ايستگاه، اضافه كرد: راه آهن وظيفه جابه جايي مسافران را ندارد و شركت اتوبوسراني نيز گاهي به بهانه كم بودن مسافر سرويس دهي نمي كند.
وي ادامه داد: برخي روزها شركت اتوبوسراني به طور كامل از سرويس دهي خودداري مي كند و اين مساله مردم را ناراضي و سرگردان نموده است.
مديركل راه آهن قم با تاكيد بر اين كه بايد رفت و آمد مردم تسهيل شود، خاطرنشان كرد: حتي براي استقرار تاكسي در ايستگاه محمديه جانمايي نيز صورت گرفته است و منتظر اقدام شهرداري در اين زمينه هستيم.
وي تاكيد كرد: مشكلات ايستگاه محمديه در شوراي تامين استان بيان شده، اين مشكلات را به مسئولان يادآور شده ايم و رفع مشكلات اين ايستگاه بايد در اولويت دستگاه هاي ذيربط قرار بگيرد.
وي با بيان اين كه هرگونه خروج ايستگاه راه آهن از داخل به بيرون شهر فاجعه اجتماعي به همراه دارد، بيان كرد: وقتي زيرساخت خوب داخل شهر مهياست، چرا بايد چنين ايستگاه راهبردي به خارج از شهر منتقل شود.
اعتماد تاكيد كرد: ايستگاه محمديه آيينه عبرت براي همه است تا به فكر انتقال راه آهن به خارج از شهر نباشد.
وي گفت: روزانه 26 رام قطار مسافري رفت و برگشت به شهرهاي مختلف از جمله زاهدان، كرمان، يزد، كاشان، سيرجان، بندرعباس و شيراز از ايستگاه محمديه تردد مي كند و روزانه بيش از 400 مسافر در اين ايستگاه پياده مي شوند.
** محور جنت آباد خارج از محدوده خدمات شهري است
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق در گفت و گو با ايرنا، افزود: محور جنت آباد خارج از محدوده خدمات شهري است و روشنايي اين محور وظيفه شركت برق نمي باشد.
مهدي آهنين پنجه اضافه كرد: ايجاد روشنايي محور جنت آباد به دليل قرار گرفتن در خارج از محدوده شهري، برعهده اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي مي باشد.
وي ادامه داد: اگر ايستگاه راه آهن محمديه در داخل محدوده خدمات شهري واقع شده بود، تامين روشنايي آن برعهده شركت برق بود.
** احداث محور جنت آباد از وظايف راه و شهرسازي است
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي قم در گفت و گو با ايرنا، افزود: براي تعريض محور جنت آباد بايد زمين هاي كشاورزي آزادسازي شود كه اين امر نياز به اعتبار دارد.
اكبر سليميان اضافه كرد: محور جنت آباد براي تعريض نياز به احداث دارد كه احداث جاده از وظايف اداره كل راه و شهرسازي است.
وي ادامه داد: در عين حال تا زماني كه آزادسازي انجام نشود و اعتبار لازم تخصيص نيابد، امكان ساماندهي وجود ندارد.
وي با بيان اين كه مسير دسترسي به ايستگاه راه آهن محمديه اختصاص به اداره كل راه آهن دارد، گفت: از سوي ديگر بايد در كميسيون ايمني راه ها مطرح شود كه آيا فاصله ايستگاه راه آهن با جاده اختصاصي استاندارد و ايمني را دارد يا نه؟
** ساماندهي محور قم - جنت آباد در انتظار تخصيص بودجه است
معاون مهندسي و ساخت اداره كل راه و شهرسازي قم نيز به خبرنگار ايرنا گفت: تعريض، روكش آسفالت و روشنايي محور قم - جنت آباد كه مسير دسترسي به ايستگاه راه آهن محمديه مي باشد، در انتظار ابلاغ و تخصيص بودجه است.
عباس فراهاني افزود: جاده جنت آباد محوري روستايي است و اهالي سه روستا از جمله روستاهاي حسين آباد ميش مست و جنت آباد از اين مسير استفاده مي كنند.
وي اضافه كرد: تعريض و روكش آسفالت اين محور از وظايف 2 اداره كل راه و شهرسازي و راهداري و حمل و نقل جاده اي مي باشد كه قول هاي مساعدي براي تامين اعتبار در راستاي بهبود مسير، آسفالت و روشنايي اين محور داده شده است.
وي خاطرنشان كرد: اين محور تا روستاي حسين آباد ميش مست به طول 13 كيلومتر مي باشد، كه در سال هاي گذشته با هدف بهره مندي راه آهن و كاهش حوادث جاده اي تعريض و روشنايي آن نيز انجام شده است.
فراهاني با بيان اين كه 2 كيلومتر از اين مسير، محور اختصاصي ايستگاه راه آهن محمديه است، اضافه كرد: اين مسير براي بهره برداري و دسترسي مسافراني است كه از حمل و نقل ريلي استفاده مي كنند و اميدواريم با تامين اعتبار مورد نياز محدوده مورد نظر، از وضعيت خوبي برخوردار شود.
وي با اشاره به اين كه مسير 2 كيلومتري به سمت ايستگاه راه آهن محمديه نياز به تعريض دارد، گفت: اگر طول اين مسير تملك شود، علاوه بر تعريض، امكان روشنايي آن فراهم مي شود كه در حال پيگيري تامين اعتبار آن هستيم.
معاون اداره كل راه و شهرسازي قم افزود: در صورتي كه تامين اعتبار لازم انجام شود، با توجه به شرح وظايف هر يك از اداره هاي راه و شهرسازي و راهداري و حمل و نقل جاده اي، اين طرح اجرايي خواهد شد.
/2085/ 1175
قم- ايرنا- قم با وجود كاركرد ملي و بين المللي در زائرپذيري، ميراث دار ايستگاه قطاري است كه علاوه بر محروم بودن از امكانات خدماتي؛ تاريكي و كم عرض بودن مسير دسترسي به آن باعث بوجود آمدن مشكلاتي براي مسافران شده است.