۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۰
کد خبر: 83121954
T T
۰ نفر

روشندل كارآفرین

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۰
کد خبر: 83121954
روشندل كارآفرین

گچساران- ایرنا- معلولیت محدودیت نیست چنان كه «علی» جوان روشندل گچسارانی اكنون یك كشاورز كارآفرین است ،برای همدردان خود شغل ایجاد می كند و رشته تحصیلی دانشگاهی او هیچ ربطی هم با كشاورزی ندارد.

به گزارش ایرنا، «علی شیوا مهر» نابینای توانمندی است كه توانسته از معلولیت فرصت بسازد و با فرآوری زیتون و تولید روغن كنجد, موجب اشتغالزایی بیش از هشت نفر را فراهم كند.
علی چشم ندارد اما بیل بر دوش به همه جای باغ خود سرك می كشد و هر جا لازم باشد بهتر از افراد بینا بیل می زند و خاك اطراف ریشه درخت را دور می ریزد انگار كه چهار چشم دارد.
روشندل گچسارانی در روستای آب توت از توابع شهرستان گچساران علاوه بر اعضای خانواده اش، برای تعدادی از دوستان نابینای خود نیز اشتغالزایی كند.
باغبانی، تولید روغن كنجد، پرورش قارچ، فرآوری زیتون، تولید انواع گل و كشت درختان زمینه های فعالیت این روشندل روستایی است.
شیوا مهر تحصیل‌كرده رشته جامعه شناسی در مقطع كارشناسی ارشد است ، عاشق كتاب خواندن است و رسیدن به موفقیت را در خواندن می داند.
به گفته علی آقا، فرهنگ پذیرش نابینا در جامعه وجود ندارد و زمانی كه مردم در خیابان فردی را با عصای سفید می‌بینند اولین چیزی كه به ذهنشان می رسد ناتوانی آن معلول است.
شیوا مهر ،پایان هر تلاشی را موفقیت می داند معتقد است اگر نابینایان توسط مسئولان ذیربط حمایت شوند با تلاش و كوشش به اهداف خود خواهند رسید.
وی می گوید: مشكلات سر راه همه مردم قرار می گیرد اما به عنوان یك نابینا با دیدن سختی‌ها و مشكلات از شرایطی كه دارم دلم می گیرد ولی نمی شود از واقعیت فرار كرد باید با شرایط رو به رو و از حالت سكون و ایستایی خارج شد.
شیوا مهر در17 سالگی دچار معلولیت شد و اكنون كه 34 سال سن دارد تشكیل خانواده داده و دارای 2 فرزند است.
عرفان شیروان لك یكی دیگر از روشندلان گچسارانی است كه در سن 16 سالگی به جای تسلیم شدن دربرابر محدودیت های جسمی، دست به نوشتن و انتشار 2 كتاب زده است.
این نوجوان موفق اظهار داشت: موفقیت او در دستیابی به هنر نویسندگی مدیون حمایت‌های خانواده‌اش است.
كتاب ” دل نوشته‌های عرفان ” این نویسنده در 96 صفحه و داستان‌های كودكان و نوجوانان نیز در 72 صفحه منتشر شده است.

** 9 درصد نابینایان گچساران زیر پوشش بهزستی هستند
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت:260 نابینا از خدمات اداره بهزیستی گچساران بهره‌مند هستند كه از این تعداد 24 نفر زیر پوشش بهزستی قرار دارند.
مهران كشاورز ابراز كرد: تمام نابینا و كم بینایان این شهرستان خدمات توان بخشی مانند عصا، خدمات درمانی، كمك هزینه تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی دریافت می‌كنند.
وی بیان كرد: 36 نفر از نابینایان و كم بینایان این شهرستان دارای نابینایی مطلق هستند.
كشاورز تصریح كرد: علی شیوا مهر یكی از نابینایان موفق در این شهرستان است كه موجب اشتغالزایی تعدادی شده است.
وی بیان كرد: این معلول روشندل برای فروش محصولات كشاورزی خود دارای مشكلات زیادی بود و به دلیل نبود بازار فروش مجبور می شد محصولات خود را با بازاریابی به فروش برساند كه هم اكنون توانسته با تلاش تعدادی مشتری ثابت پیدا كند.

**98 درصد از نابینایان گچساران بیكارند
مدیر عامل انجمن نابینایان و كم بینایان گچساران گفت: هم اكنون 260 نابینا و كم بینا در این شهرستان عضو انجمن این شهرستان هستند كه از این تعداد بیش از 98 درصد آنها بیكار هستند.
علی شیوا مهر بیان كرد: هم اكنون مشكل اصلی نابینایان و كم بینایان تحت پوشش موضوع اشتغال است و متاسفانه از قانون سه درصد سهم اشتغال معلولان در دستگاه های اجرایی نیز بخش كمتری به این افراد اختصاص می یابد.
به گفته وی تا كنون سه نفر نابینا و كم بینا در ارگان ها و دستگاه های مختلف گچساران مشغول به كار شده اند.
وی بیان كرد: نابینایان و كم بینایان در حوزه های مختلف به ویژه رشته های مختلف ورزشی توانایی بالایی دارند به طوری كه 10 نفر از آنها مقام كشوری در رشته های مختلف كسب كردند.
مدیر عامل انجمن نابینایان و كم بینایان گچساران ادامه داد: این انجمن در حد توان و متناسب با امكانات خود خدمات متعددی از جمله برگزاری كلاس های مختلف آموزشی، اردوهای زیارتی و سیاحتی را برای گروههای تحت پوشش خود برگزار می كند.

**ضرورت توجه به امر اشتغال و مشكلات فراروی نابینایان
امام جمعه دوگنبدان گفت: فرهنگ سازی و اشتغالزایی دو راهكار مناسب برای بهبود شرایط زندگی افراد نابینا این در شهرستان است.
حجت الاسلام سید امین الله حجازی گفت: ایجاد تسهیلات لازم و حمایت‌های مادی و معنوی از این قشر علاوه بر اینكه اجر اخروی دارد موجب بروز استعدادهای نهفته آنان در جامعه خواهد شد.
وی بیان كرد: برخی از افراد بزرگ دارای معلولیت جسمی بودند كه این معلولیت جسمی نتوانست آنها را محدود كند.
حجازی گفت: ترحم برای انسان‌های ضعیف است در حالیكه نابینایان شایسته تكریم هستند و باید از توانمندی آنان استفاده لازم را برد.

**60 درصد معابر گچساران برای نابینایان نامناسب است
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: 60 درصد از معابر این شهرستان برای نابینایان تاكنون مناسب سازی نشده است.
كشاورز گفت: 40 درصد از معابر این شهرستان تاكنون مناسب سازی شده كه می طلبد متولیان امر در این زمینه بیش از پیش تلاش كنند.
وی گفت: به دلیل نبود بازار فروش مجبور می شدیم محصولات خود را با بازار یابی به فروش برسانیم كه هم اكنون خدا را شاكریم كه تعداد مشتری هایمان ثابت شده است.
كشاورز گفت: هم اینك 47 دانشجو و دانش آموز نابینا و كم بینا از خدمات این اداره بهره مند هستند.

**اجرای چهار طرح پیشگیری از معلولیت در گچساران
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: چهار طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت در مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست.
مهران كشاورز افزود: این طرح‌ها شامل پیشگیری از معلولیت در دوران سالمندی، مشاوره ژنتیك زوجین قبل از ازدواج. غربالگری بینایی و شنوایی است.
وی بیان كرد: بیش از 6 هزار نفر از سال گذشته تاكنون در این طرح شركت كرده‌اند كه از این تعداد یك هزار و 920 در طرح غربالگری شنوایی و 764 نفر در مشاوره ژنتیك زوجین آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
كشاورز ابراز كرد: چهار هزار مددجوی معلول جسمی حركتی و اعصاب و روان از خدمات بهزیستی این شهرستان بهره‌مند هستند.
رئیس اداره بهزیستی گچساران افزود: این افراد خدمات توان بخشی مانند عصا، ویلچر، سمعك، خدمات درمانی، كمك هزینه تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی دریافت می‌كنند.
كشاورز گفت: یكهزارو 194 معلول جسمی و حركتی در این شهرستان خدمات توان بخشی دریافت می‌كنند.
كشاورز تصریح كرد: 50 معلول هم اكنون پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی گچساران هستند.
وی مركز نگهداری معلولان پسر بالای 14 سال، مركز كودكان اوتیسم، مركز حرفه‌آموزی پسران بالای 14 سال، مركز حرفه آموزی دختران بالای 14 سال، مركز روزانه بیماران اعصاب و روان، مركز آموزش مختلط معلولان زیر 14 سال را 6 مركزی برشمرد كه در شهرستان مشغول فعالیت هستند.
ماهانه به‌طور متوسط یك‌میلیون و 615 هزار ریال به هر كدام از معلولان زیر پوشش این نهاد در گچساران پرداخت می‌شود.
2082/1662