۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83122161
T T
۰ نفر

ترافيك مهمترين چالش مديريت شهري

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83122161
ترافيك مهمترين چالش مديريت شهري

همدان- ايرنا- روزنامه همدان پيام در آخرين شماره روز سه شنبه 13 آذر ماه در مطلبي با عنوان «ترافيك مهمترين چالش مديريت شهري» به بررسي وضعيت ترافيك همدان پرداخته است.

در اين مطلب كه به قلم منيژه فرهانپور به رشته تحرير درآمده، عنوان شده است: امروزه با گسترش پديده شهرنشيني لزوم تغيير خدمات دهي هر روز بيشتر از گذشته احساس مي‌شود چرا كه بروز ضعف‌هاي مديريتي و خلأ‌هاي تخصصي شهر را از دنياي مدرن امروزي جدا كرده و حتي در امور روزمره‌اي چون ترافيك اختلال به وجود مي‌آورد.
به عنوان مثال گره‌هاي ترافيكي بي‌شمار در شهرهمانند بسته شدن 2 خيابان اصلي از 6 خيابان اصلي شهري معضل بزرگ در شهر به حساب مي‌آيد كه نارضايتي شهروندان را نيز به دنبال دارد چراكه موجب اتلاف وقت آنان مي‌شود.
در سال‌هاي نه چندان دور همدان از معضلي به نام ترافيك سنگين و وجود خيابان‌هاي شلوغ از خودروهاي شخصي و عمومي مبرا بود اما متاسفانه چند سالي هست كه در همدان نيز براي نرسيدن سر موقع در قرارها و يا جلسات مي‌توان ترافيك را بهانه كرد به طوري كه مورد قبول عامه مردم نيز قرار مي‌گيرد.
شلوغي و ازدحام در مركز و خيابان‌هاي منتهي به آن به معضلي تبديل شده كه مديران شهري را به اين فكر واداشته تا با اجراي طرح پياده راهسازي بتوانند از مركز شهر تمركززدايي كرده و از ترافيك سنگين اين مناطق بكاهند. اما در حال حاضر با اجراي پياده راهسازي در سه مسير بوعلي، اكباتان و ميدان امام خميني(ره)، متاسفانه بار ترافيك بر دوش خيابان‌هاي شريعتي و تختي زياد شده است. البته به گفته مديران شهري اين وضعيت موقتي است و قرار است ناوگان حمل و نقل عمومي به سمت بلوار كاشاني و مدني هدايت شود.

** ساخت پايانه براي اتوبوس و تاكسي، اولويت اصلي براي كاهش ترافيك در خيابان شريعتي
مسئول تاكسي داران همدان درباره شلوغي و ترافيك خيابان‌هاي شريعتي و تختي مي گويد: متاسفانه به دليل بي توجهي مديريت شهري، تاكسي داران همداني اقدام به استقرار خط نگهدارنده هايي در اين خيابان ها در چهار شيفت كردند تا علاوه بر ايجاد نظم و هدايت تاكسي ها، شأن مسافر نيز با جانمايي درست تاكسي ها حفظ شود.
علي رستمي به تبديل 2 خيابان اصلي شهر به پياده ‌راه اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: با اين شرايط همشهريان و مسافران داخل شهري براي رسيدن به مقصد بايد چندين برابر هزينه‌ جابجايي را پرداخت كنند.
وي با تأكيد بر اينكه افزايش هزينه‌هاي مسافرت داخل شهري براي همشهريان دلخوري و نارضايتي ايجاد كرده بيان مي‌كند: معتقديم با طرح پياده راه كردن ميدان امام و 2 خيابان اكباتان و بوعلي بايد مديريت شهري و شوراي شهر بتواند براي مشكلات پيش آمده همچون افزايش حجم ترافيك در خيابان هاي شريعتي و تختي چاره اي بينديشد.
مسئول تاكسي‌داران با اشاره به اينكه در خيابان شريعتي همدان در شرايط كنوني 233 خط تاكسي وجود دارد، مي افزايد: سوال بنده از مديران شهري اين است كه بر چه اساس در اين خط نيازسنجي شده كه بايد اين همه تاكسي تردد داشته باشد در حالي كه برخي خطوط شهر تاكسي ندارد.
رستمي ادامه مي‌دهد: البته علاوه بر تاكسي‌هاي، بيشتر خطوط اتوبوس در مسيرهاي پرديس، سعيديه، مهديه، مدرس، چرمسازي و... نيز در اين خيابان تردد دارند.
وي با بيان اينكه تردد اين همه تاكسي و اتوبوس در اين خيابان علاوه بر ايجاد آلودگي هوا، نما و چهره شهر به خصوص نماي مغازه هاي واقع در اين خيابان را نيز بر هم زده است، خاطرنشان مي كند: وجود اين همه تاكسي در اين خيابان نيز موجب كم درآمد شدن تاكسي داران در اين خيابان شده است.
مدير خطوط تاكسي در خيابان شريعتي همدان مي گويد: با توجه به گسترش شهر در 13 سال گذشته بر تعداد تاكسي هاي همدان اضافه نشده اما تجمع تاكسي ها به دليل استفاده مردم از وسيله شخصي و ايجاد تاكسي نماها همچون تاكسي هاي تلفني در سطح شهر زياد شده است.
رستمي با اظهار نارضايتي از خدمات دهي تاكسي هاي تلفني و آنلاين شخصي به همشهريان در سطح شهر بيان مي كند: متاسفانه به دليل ضعف مديريت شهري خطوط خالي از تاكسي محل استقرار خودروهاي شخصي و به نوعي حيات خلوت اين خودروها شده است.
وي تأكيد مي‌كند: در حالي كه مي شود از تاكسي به دليل داشتن صلاحيت، بيمه و استانداردهاي كافي بهره بيشتري برد و سهم بيشتري از حمل و نقل‌هاي داخل شهري را به آنان اختصاص داده شود.
مدير خطوط تاكسي در خيابان شريعتي همدان با تاكيد بر اينكه مديريت شهري بايد براي ايجاد نظم و ساماندهي حجم ترافيك در خيابان هاي شلوغ و پرازدحام شهر برنامه اي 5 ساله تدوين كند، اضافه مي كند: اولويت اصلي براي كاهش ترافيك در خيابان شريعتي همدان، ساخت پايانه براي اتوبوس و تاكسي ها است كه اميدواريم مديريت شهري با نيازسنجي اين اولويت ها را براي خدمات دهي به همشهريان لحاظ كند.
رستمي با اشاره به اينكه تعامل در سه ضلع مديريت شهري، شهروندان و ناوگان حمل و نقل عمومي مي تواند مردم را به سمت و سوي حمل و نقل عمومي تشويق و ترغيب كند، مي گويد: متاسفانه مديريت شهري برنامه خاص و به روزي براي خدمات دهي به همشهريان ندارد پس نمي تواند ادعا كند كه در اين زمينه موفق عمل كرده است.
وي مي افزايد: با زيرمجموعه قرار گرفتن تاكسي ها در اتوبوسراني اين اقدام به ضرر تاكسي داران است چراكه بايد تاكسي ها به دليل خصوصي بودن هزينه بيشتري را نسبت به اتوبوس ها متحمل شوند.

** اجراي طرح پياده راهسازي در خيابان شريعتي ظرف سه ماه آينده
مدير اتوبوسراني و پايانه‌هاي شهرداري همدان با بيان اينكه با بسته شدن خيابان هاي بوعلي، ميدان امام و اكباتان اتوبوس ها به خيابان هاي تختي و شريعتي هدايت شده است، مي‌گويد: برنامه مديريت شهرداري ظرف سه ماه آينده اين است كه اين اتوبوس ها را به رينگ بعدي يعني به بلوار كاشاني و مدني هدايت كند.
بابك اسدي با اشاره به اينكه ظرف سال هاي آينده طرح پياده راه سازي بايد در چهار خيابان باقي مانده منتهي به ميدان امام نيز انجام شود، مي‌افزايد: اولويت پياده راه سازي در ماه هاي آينده با خيابان شريعتي است. وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر همدان داراي 200 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهري در 33 مسير است كه در ظرف چند سال گذشته توسط يارانه دولتي حمايت نشده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه عمر متوسط اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهري 10 سال است، خاطرنشان مي‌كند: براساس مصوبات اعلام شده بازسازي اتوبوس هاي داراي عمر بالاي 10 سال در سال جاري امسال و سال گذشته از صفر تا صد انجام شده و به دليل اينكه همه شهروندان بتوانند از ناوگان حمل و نقل شهري به صورت مساوي بهره ببرند اتوبوس ها هر چهار ماه تغيير مكان دارند تا فقط در يك مسير مورد استفاده قرار نگيرند.
اسدي تأكيد مي‌كند: سرانه عمر اتوبوس هاي شهري در همدان خوب است و در شرايط فعلي اتوبوس فرسوده غيربازسازي شده نداريم.
وي با اشاره به اينكه ناوگان اتوبوسراني همدان داراي كمبود اتوبوس است، ادامه مي‌دهد: قيمت تمام شده خدمات براي هر شهروند در اتوبوس راني يك هزار و 100 تومان است كه يك شهروند تنها 400 تومان از آن را مي پردازد و مابقي اين هزينه توسط شركت اتوبوسراني پرداخت مي شود.
مدير اتوبوسراني و پايانه‌هاي شهرداري همدان با اظهار خرسندي از رواج كارت بليت براي ارايه خدمات بهتر به همشهريان گفت: همدان در اين زمينه يكي از استان هاي پيشرو در كشور است اما با فرهنگ سازي اين انتظار مي رود كه همه شهروندان از اين كارت براي پرداخت كرايه استفاده كنند چراكه استفاده از پول خرد براي كرايه اتوبوس هاي شهري هم براي مسافر و هم براي رانندگان تبعات بهداشتي دارد.

** ترافيك سنگين خيابان شريعتي موقتي است
رئيس شوراي اسلامي شهر همدان نيز با بيان اين نكته كه شلوغي و ترافيك خيابان شريعتي موقتي است، مي‌گويد: قرار است در رينگ دوم مسيرهاي مشخصي براي اتوبوس و تاكسي هاي شهري در نظر گرفته شود كه البته كارهاي زيربنايي آن نيزانجام شده است.
كامران گردان با اشاره به اينكه دور برگردان هاي اين دو خيابان هم براي خودروهاي شخصي و هم اتوبوس ها داراي استاندارد كافي نيست بيان مي‌كند: بايد مديريت شهري چند سال گذشته براي اين مسيرها پارك سوار در نظر مي گرفته اما اگر بتوانيم در شرايط فعلي در اين مسيرها پارك سوار در نظر بگيريم كار مطلوبي و اثرگذاري را انجام داده ايم.
وي مي‌افزايد: 15 دستگاه اتوبوس جديد نيز از خارج از استان خريداري شده كه تاكنون تنها چهار دستگاه آن تحويل گرفته شده و هنوز وارد سيستم ناوگان حمل و نقل شهري نشده است.
روزنامه همدان پيام به مديرمسئولي نصرت الله طاقتي احسن در همدان چاپ و منتشر مي شود.
9904/2087